Beste lezer, Ik kan hier erg weinig over terugvinden dus vandaar even dit bericht. Ik werk als uitzendkracht (fase a, op basis van detacheren). Mijn contract loopt tot einde jaar en mijn uitkering wordt aangevraagd door het uitzendbureau. Ik ben eind juni uitgerekend. Mijn vraag is hoe wordt de hoogte van de uitkering berekend. Is dit 91% en gaat dit over een laatst gewerkte periode? Welke periode dan? En hoe zit dat als je bijvoorbeeld de laatste maand voor je verlof een week vakantie opneemt, maar hier uiteraard wel vakantie uren voor inzet. Ik hoor het graag! Alvast bedankt voor de reactie
Dag Laura1990z, Je vraagt hoe de hoogte van de zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) berekend wordt. Je WAZO-uitkering is 100% van je dagloon. UWV baseert het dagloon op het SV-loon dat je verdiende tijdens het dienstverband waarin je verlof begon. Voor het dagloon kijkt UWV daarbij naar een periode van 1 jaar, dat eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand of 4 weken voorafgaand aan de dag waarop het zwangerschapsverlof begint. Dit is de referteperiode. Als je korter dan 1 jaar bij je laatste werkgever hebt gewerkt: - Ben je na het begin van de referteperiode in dienst gekomen? Dan deelt UWV je SV-loon niet door het gemiddelde aantal dagloondagen in een jaar (261), maar door het aantal dagloondagen vanaf het begin van je dienstverband tot en met de laatste dag van de referteperiode. - Ben je na het einde van de referteperiode in dienst gekomen? Dan wordt het SV-loon gedeeld door het aantal dagloondagen vanaf het begin van je dienstverband tot de dag waarop je verlof ingaat. Als je loon in de referteperiode lager was door ziekte of verlof: - Was je loon in een bepaalde loonperiode binnen de referteperiode lager door ziekte of verlof? Dan wordt dit loon niet meegerekend in de berekening van je uitkering. UWV gebruikt dan het loon uit de voorafgaande of daaropvolgende loonperiode waarin je niet ziek was of verlof had. - Was je loon in alle loonperiodes in de referteperiode lager door ziekte of verlof? Dan gebruikt UWV voor de berekening van je uitkering het loon per maand of per vier weken dat je met je werkgever hebt afgesproken. Je vraagt ook wat de consequenties zijn als je in de laatste maand voor je verlof een week vakantie opneemt en laat uitbetalen. Als uitzendkracht word je per week betaald. Uit het bovenstaande blijkt dat een volledige loonaangifteperiode van 4 weken vóór het begin van je zwangerschaps-/bevallingsverlof niet meetelt voor de berekening van je dagloon. Dat je in die 4 weken een week vakantie opneemt heeft daarom geen effect op de hoogte van je dagloon. Actuele informatie over de bepaling van de hoogte van het dagloon bij een zwangerschaps-/bevallingsuitkering vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap en een goede bevalling. Met vriendelijke groet, Peter UWV Webcare Team