vrij krijgen verloskundige??

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by priscilla1987, Oct 30, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. priscilla1987

priscilla1987 Fanatiek lid

Jul 14, 2008
    3,373
    522
    113
    Female
    thuiszorg medewerkster
    BRABANT
    hoi meiden ik zit met een dillema ik moet as dinsdag naar de verloskundige.me planner zeg je heb geen dagen meer vrij.dus ik denk nou ik kom over de brug met me client te verzetten.maar daar is ie het dus ook al niet mee eens het brengt me een beetje op de zenuwen en het is al zo druk in de praktijk want kon er nog maar net tussen anders moet ik heel lang wachten erop.ook heb ik door gegeven dat ik naar de echo moet 8 november.zelfs daar is hij het niet mee eens denk ik.waar heb ik nou recht op want heb al lopen zoeken op internet maar kan niks vinden.

2. marloes80

marloes80 VIP lid

Aug 6, 2006
    22,024
    901
    113
    bezoeken aan een vk en/of gyn mogen gewoon onder werktijd en gaan niet van je uren af!!

3. marloes80

marloes80 VIP lid

Aug 6, 2006
    22,024
    901
    113
    Hier heeft u recht op: regelmatige werk- en rusttijden
    extra pauzes (maximaal 1/8 deel van uw werktijd)
    een geschikte, afsluitbare ruimte om te kunnen rusten (met bed of rustbank)
    geen verplichting tot overwerk en nachtdiensten
    zwangerschapsonderzoek in werktijd.
    Tot zes maanden na de bevalling gelden deze regels (behalve de onderzoeken).

4. priscilla1987

Jul 14, 2008
    3,373
    522
    113
    Female
    thuiszorg medewerkster
    BRABANT
    snap dan niet dat me werk er moeilijk over doe:(ga maandag weer bellen en dan vraag ik wel om iemand anders:)dan me planner aan de telefoon

5. angel77

angel77 Fanatiek lid

Mar 29, 2008
    1,428
    0
    36
    oosten van het land
    Bij ons op t werk gaat dat ook niet van je uren af.
    Valt onder de doktersbezoeken.

6. daphne78

daphne78 VIP lid

May 10, 2006
    7,311
    0
    0
    Nijmegen
    Voor doktersbezoeken mogen werkgevers wel uren vragen..(is overigens vaak via de CAO wel geregeld)
    Maar bezoeken aan vk of gyn daar krijg je vrij voor.

Waarom je planner dat niet toegeeft? Veel mensen weten dat niet!

7. Seth

Seth Niet meer actief

Tja... zwangerschap en werk gaan vaak niet samen..... ;)
    heel herkenbaar..... (van mn eerste...)

uiteindelijk een hoop gedoe gehad..... ;)

en om even een balletje op te gooien....
    je hebt (in de meeste gevallen, als je aan bepaalde voorwaarde voldoet) ook recht op deeltijdwerk (na je zwangerschap..). en ouderschapsverlof....
    DAT wilde ze mij dus ook door mn neus boren... :x

nouja... niet voor niets later ontslag genomen... :)

mijn tip als ik dit zo lees:
    Lees je goed in in je rechten/plichten!!!
    want als ze al zo moeilijk doen met een onderzoek.... zou het me niets verbazen als er nog meer op je pad komt.....

8. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

Jun 3, 2008
    3,425
    1
    0
    Check je CAO
    Bij ons staat er namelijk dat het valt onder dokter/tandarts, maar hier zit per jaar ook een maximum van 8 uur aan. Ga je hier overheen, dan KAN de werkgever dit inhouden van je vrije uren.
    Ook staat er in dat de werknemer zoveel mogelijk de afspraken probeert in te plannen NA werktijd.

Mijn werkgever was gelukkig heel makkelijk, op het laatste kreeg ik zelfs even een auto van de zaak mee voor woon-/werkverkeer en afspraken bij VK!

Je CAO is binden voor beide partijen. Ga op zoek naar je CAO.

9. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,235
    6,095
    113
    Ja als je fulltime werkt, is het idd lastig. Ten minste daar ga ik vanuit, want anders moet het toch haast wel op een vrije dag te plannen zijn.
    Jammer dat je werkgever daar zo moeilijk over doet. En zeker als je je werk anders kan inplannen. Succes en veel plezier bij de echo, want ik ga ervanuit dat je daar toch wel heengaat ;)

10. priscilla1987

Jul 14, 2008
    3,373
    522
    113
    Female
    thuiszorg medewerkster
    BRABANT
    mmeke ja me ouders zijn geweest en die zeiden je bel maandag op en je ga gewoon dinsdag:Dik vraag maandag iemand anders aan de telefoon gewoon in cao staat dat je maxmimaal 8 uur krijg er voor.

11. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,790
    18,973
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Als je parttime werkt vind ik persoonlijk dat je dit soort dingen gewoon op een vrije dag moet plannen. Maar als je fulltime werkt tijdens kantooruren kan dit nou eenmaal niet. Gelukkig heb je om die reden inderdaad het recht om onder werktijd naar de verloskundige te gaan.
    Die wetgever van ons is zo gek nog niet. :D

12. priscilla1987

Jul 14, 2008
    3,373
    522
    113
    Female
    thuiszorg medewerkster
    BRABANT
    ja ik werk fulltime ik heb zelfs aangeboden om me client te verplaatsen maar heb misschien nog een oplossing ik begin om 8 uur:pga dan om half elf weg;) en dan haal ik die andere tijd de volgende keer in:Den als hij het daar niet mee eens is ga ik ff werk van maken;)want in de praktijk is het al zo druk en moet al naar een andere praktijk toe voor een intake gesprek:)

13. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,790
    18,973
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Inderdaad gewoon gaan dan. Je hebt er recht op en het kan nu eenmaal niet anders. Ze kunnen niet van je verwachten dat je je een hele zwangerschap niet laat controleren ;) of dat de vk de praktijk speciaal voor jou op zondachochtend sopent ofzo.
    Als je ziek bent kun je ook niet komen. Dit weten ze tenminste ruim vantevoren en hier kunnen ze dus rekening mee houden.

14. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Het is wel zo dat de uren die je krijgt voor de verloskundige daar los van staan. De cao mag namelijk in deze niet negatief afwijken van de arbeidstijden wet!

De officiele tekst uit de arbeidstijdenwet:

Dit betekend, mijns inziens dus dat ze het wel van je doktersuren af mogen halen, maar als je er overheen gaat ze je dus toch die uren moeten betalen.

15. priscilla1987

Jul 14, 2008
    3,373
    522
    113
    Female
    thuiszorg medewerkster
    BRABANT
    jeeej mijn voorstel is goed gekeurd maar moet wel inhalen morgen anderhalf uur en woensdag en mag zelf met me client overleggen dat die daar zo moeilijk over deed:D

16. Pila79

Pila79 Bekend lid

Dec 4, 2007
    978
    0
    0
    Vind in principe dat je hier gelijk in hebt hoor, maar das ook niet altijd zo makkelijk.
    Ik werk 4 dagen, ben woensdags vrij, maar heb dan wel de zorg van mn dochtertje. Had mn 20w echo prachtig op een woensdag gepland, met daarachteraan bezoek aan gyn. Al oppas voor mn dochter geregeld (want die hebben ze er bij de 20w echo liever niet bij en ik ook niet) kreeg ik vorige week een brief dat mn echo een dag was opgeschoven en de afspraak bij de gyn niet (lekker handig). Dus ik opgebeld en kon dus met geen mogelijkheid meer die woensdag, de woensdag ervoor of de woensdag erna. En aangezein ze de 20 weken echo toch het liefst rond de 20 weken doen ;) Moet ik nu dus op dinsdag komen opdraven voor de 20w echo en op woensdag naar mn gyn (want die afspraak kon ook niet meer omgezet worden).

Dus het is niet altijd even makkelijk om het dan op je "vrije dag" te doen, sowieso moet je dan altijd oppas regelen, of je kind meenemen, maar heb wel eens bijna een uur moeten wachten en dat vind ik al niet leuk, maar weet zeker dat mn dochter daar ook niet gelukkig van wordt.

17. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,235
    6,095
    113
    Ja kijk dat is overmacht. En ik ga ervan uit dat je werkgever dat ook begrijpt. Maar ik zal niet een afspraak in werktijd plannen, wanneer het ook op mn vrije dag kan.

Share This Page