werkgever wil eerst vakantiedagen opmaken ipv minder uren werken door zwangerschap

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by mummie79, Mar 1, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mummie79

mummie79 Lid

Mar 1, 2011
    50
    0
    0
    Deventer
    Afgelopen week (donderdag) aangegeven bij mijn werkgever dat ik het niet meer trek om fulltime te werken, reden: flinke bekkenklachten. Loop daarvoor ook al bij de fysio.

Mijn werkgever vroeg mij hoe ik dat zag, ik heb aangegeven een paar uur per dag minder te willen werken aangezien ik zittend werk heb en dit gewoon niet meer vol kan houden. Hij zou het er met degene die de administratie doet (zijn vrouw) overleggen.

Niet veel later kreeg ik zijn vrouw aan de telefoon hierover. Wederom het verhaal uitgelegt en haar reactie was dat ik er maar over na moest denken of ik mijn vakantie dagen niet wou gebruiken

7-3 krijg ik een nieuw half jaar contract die dus doorloopt tot een maand na mijn verlof

En ik kon mijn vakantie dagen niet na mijn verlof plannen want dan zagen ze mij te kort werken om te kunnen oordelen of ik een nieuw contract in september nog wel waard was.

Ondertussen zijn we een x aantal dagen verder en ik weet nog niks... Alleen dat ik mijn vakantie dagen niet wil gebruiken. En dat ik op het randje zit... ik kan gewoonweg niet meer.

Als ik me nu ziekmeld dan kan ik er op tellen dat ik geen verlenging krijg 7-3....

hoe nu verder

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Mummie79,

Ik begrijp dat je werkgever het voorstel heeft gedaan om voor een deel je vakantie-uren te gebruiken zodat je minder kunt gaan werken. Je wilt graag weten hoe je hiermee om moet gaan, omdat je deze mogelijkheid niet wilt benutten. Het UWV kan je hier niet in adviseren. Het gaat in deze situatie om een verschil van mening tussen jou en je werkgever. Ik adviseer je om hierover met je werkgever in gesprek te gaan, wellicht kunnen jullie samen tot een oplossing komen. Lukt dit niet dan zou je nog om advies kunnen vragen bij je rechtsbijstandverzekering, vakbond of het juridisch loket. (link)

Je geeft ook aan dat je bang bent dat je geen contractverlenging krijgt als je zou ziekmelden op dit moment. Besluit je om nu ziek te melden, dan kan je werkgever deze ziekmelding door geven aan het UWV. Als je ziek wordt door je zwangerschap dan heb je meestal recht op een Ziektewet-uitkering. Je werkgever heeft hierdoor dus geen extra kosten.

Actuele informatie over ziekmelden wegens zwangerschapsgerelateerde klachten vind je hier.

Ik wens je veel sterkte met deze lastige situatie.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

Share This Page