Hallo, Momenteel ben ik zwanger en heb ik een tijdelijk contract (doe een zwangerschapsvervanging) en omdat diegene die ik vervang straks weer voor de volledige uren terugkomt wordt het contract niet verlengd. Mijn contract loopt t/m 31 juli en ik ben 3 augustus uitgerekend. Waarschijnlijk ga ik 4 weken van te voren met verlof. Maar terwijl ik dus in mijn verlofperiode zit loopt mijn contract af en raak ik mijn inkomen kwijt. In hoeverre biedt het UWV een zwangerschapsuitkering en kom ik daarna dan in de WW of hoe gaat dat verder in zijn werk?
Beste Ago, Je vraagt je af of je recht hebt op een Zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) met daarop volgend de WW-uitkering. Een voorwaarde voor het recht op de WAZO-uitkering is dat je vermoedelijke bevalling binnen 10 weken na het einde van je dienstverband is. In jouw geval is de periode tussen het einde van je dienstverband en je bevallingsdatum minder dan een week. Je werkgever kan de WAZO-uitkering voor je aanvragen. Aansluitend op de WAZO-uitkering kan je een WW-uitkering aanvragen wanneer je voldoet aan de voorwaarden. Dit houdt onder andere in dat je tenminste 26 weken moet hebben gewerkt in de periode van 36 weken voorafgaand aan je eerste werkloosheidsdag. In jouw situatie zal worden gekeken of je voldoende hebt gewerkt in de periode van 36 weken voor 1 augustus. Je kan zelf de WW-uitkering aanvragen via www.WERK.nl. Dit kan vanaf een maand voor je eerste werkloosheidsdag. Voldoe je niet aan de voorwaarden voor de WW-uitkering dan heb je mogelijk recht op een bijstandsuitkering van je gemeente. Actuele informatie over de voorwaarden voor de WAZO-uitkering vind je hier. Actuele informatie over de voorwaarden voor de WW-uitkering vind je hier. Ik wens je een fijne zwangerschap. Met vriendelijke groet, Mariëlle UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare