Ik stel deze vraag even voor een vriendin. Haar verlof is afgelopen maar ze heeft een baarmoederverzaking en bekkeninstabiliteit waardoor ze echt nog niet terug de werkvloer op kan. Haar bazin noemt haar nu oncollegiaal (steekt ook haar collega's tegen haar op) en heeft het alleen maar over hoe vreselijk dit voor de zaak is. Niks geen beterschap of van; wat vervelend voor jou. Alleen maar rotopmerkingen. Laatst zei ze zelfs dat ze iets ging bedenken om van dat vaste contract af te komen! Belachelijk! Mijn vriendin staat altijd voor de zaak klaar, ook nadat er een hevige brand heeft plaats gevonden heeft ze veel in haar eigen tijd voor het bedrijf gedaan. Dit moet toch niet kunnen? Wat moet mijn vriendin met de situatie? (excuses voor het lange verhaal) Groetjes Michelle
Beste Michelle, Als je vriendin ziek is als gevolg van haar zwangerschap of bevalling kan haar werkgever een Ziektewet-uitkering voor haar aanvragen bij UWV. De werkgever hoeft dan zelf de kosten van de loondoorbetaling bij ziekte niet te dragen. Tijdens de ziekte periode moeten werkgever en je vriendin er samen alles aan doen om je vriendin weer aan het werk te krijgen. Als zij haar eigen werkzaamheden niet kan uitvoeren moet de werkgever ander passend werk aanbieden binnen het bedrijf. Als dit niet aanwezig is moet er gezocht worden naar passend werk bij een ander bedrijf. Je vriendin wordt dan gedetacheerd bij het andere bedrijf. De regels hiervoor zijn vastgelegd in de Wet verbetering Poortwachter. De werkgever mag je vriendin niet ontslaan als zij ziek is gemeld. Hierbij gelden 2 uitzonderingen: - Het tijdelijke contract eindigt tijdens de ziekte periode, de werkgever is niet verplicht het te verlengen. - Na een ziekte periode van 104 weken én werkgever en UWV zijn het erover eens dat genoeg is geprobeerd werknemer weer aan het werk te krijgen. Je vraag over de situatie op de werkplek kan ik niet voor je beantwoorden. Hierover kun je advies vragen aan een vakbond, rechtsbijstand of het juridisch loket. Actuele informatie over ontslag tijdens ziekte vind je hier. Ik wens je vriendin veel sterkte bij deze vervelende situatie en een voorspoedig herstel. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare