ZeZ aanvraag en bewijzen

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Kas, Oct 9, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kas

Kas Lid

Oct 9, 2012
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste UWV team,

Mijn ZZP vrouw en ik hebben een aanvraag voor haar ZeZ uitkering gedaan.

Wij krijgen nu een brief terug van UWV met vraag naar extra bewijzen over 2011. Jaarcijfers 2007 t/m 2010 waren al meegestuurd.

-2011 aangifte is nog niet gedaan. Kan niet op tijd worden geleverd.
    -1225 uren critrerium is voldaan, hoeft volgens het formulier geen bewijs worden gestuurd.

We hebben aan alle eisen voldaan voor het verstrekken van bewijzen zoals gevraagd in het formulier.

vragen:
    1: Wat is nu leidend voor een berekening?
    2: Waarom kan deze medewerker geen beslissing nemen?
    3: Wat zijn onze rechten? Nu is het ons woord tegen medewerkers woord.

Groet,
    Kas

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Kas,

Je hebt een aantal vragen omdat UWV aanvullende informatie vraagt voor de aanvraag van de ZEZ-uitkering van je vrouw.

1: Wat is nu leidend voor een berekening?

Dit is afhankelijk van de situatie van je echtgenote.
    Is zij beroepsbeoefenaar, zelfstandig ondernemer of meewerkend partner in jullie/jouw onderneming?
    De verstrekte betalingen/uitkering wordt altijd gecontroleerd aan de hand van de aangifte bij de belastingdienst.

2: Waarom kan deze medewerker geen beslissing nemen?

Uitgaande van je verhaal zal dit zijn omdat er niet voldoende informatie beschikbaar is.

3: Wat zijn onze rechten? Nu is het ons woord tegen medewerkers woord.

Ik begrijp uit je verhaal niet dat er sprake is van een conflict.

UWV Webcare Team kan je vragen alleen in algemene zin beantwoorden omdat voor mij inzage in het dossier niet mogelijk is.

Ik adviseer je dan ook via UWV telefoon contact op te nemen met de medewerker die de aanvraag beoordeeld.
    Hij/zij kan al je vragen gericht beantwoorden en onduidelijkheden over de beoordeling uitleggen.

Ik wens jou en je vrouw een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Kas

Kas Lid

Oct 9, 2012
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Ella,

Bedankt voor je antwoorden. Ik kan misschien wat duidelijker zijn En heb nog wat vragen.

Mijn vrouw is zelfstandig ondernemer. Er wordt bij vraag 4.5 gezegd dat je inkomsten mag schatten als je nog geen aangifte hebt.
    (En ik begrijp dat het geheel sowieso wordt gecheckt aan het eind van de rit aan de hand van de door jullie op te vragen gegevens bij de Belastingdienst. Dus het geheel klinkt als een voorschot.)
    Als je lager dan € 20.000 invult als "winst uit onderneming"(het bedrag dat wordt genomen om te rekenen) dan moet je eerdere aangiftes meesturen. Dat hebben we gedaan.
    Helaas is er, als je veel investeert in het opstarten van je bedrijf, sprake van een negatieve winst, door aftrek van kosten. We hebben dan ook NIHIL geschat, om op safe te spelen.

De brochure en verhalen van andere UWV medewerkers doen vermoeden dat het 1225 uur criterium leidend is. We hebben ingevuld daaraan te voldoen. (Daar hoeft geen bewijs van te worden overlegd volgens de aanvraag.)
    Als we zeggen daaraan te voldoen waarom kan de medewerker dan nu geen beslissing nemen?

1:Ik wil natuurlijk weten of ik een medewerker te pakken heb die gewoon de regels (per ongeluk) verkeerd hanteert.

2:Of had ik een hogere schatting moeten opgeven om dit probleem te omzeilen?
    (Het geheel wordt toch gecheckt bij de Belastingdienst tzt met de latere aangifte)

3:Kan je met terugwerkende kracht de toelage(of het verschil) nog krijgen als blijkt dat je "winst uit onderneming" bij de aangifte hoger uitpakt?

4:Ik ga er overigens vanuit dat je een hogere ZeZ krijgt als je meer verdiende in het voorgaande jaar aan je zwangerschap. Dat is correct toch?

4. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Kas,

Bedankt voor je toelichting.

Ik begrijp dat je echtgenote in 2011 meer dan 1.225 uur als zelfstandige heeft gewerkt.
    Het klopt dat het criterium 1225 uur leidend is.
    Zij heeft dan recht op de maximale ZEZ-uitkering.
    De hoogte van de ZEZ-uitkering is dan het wettelijk bruto minimumloon.
    In deze situatie kan er dus geen verschil ontstaan als de aangifte 2011 hoger uitpakt.
    Vraag 3 en 4 zijn daarmee beantwoord.

Je echtgenote dient echter wel de definitieve aangifte inkomstenbelasting 2011 op te sturen.
    In de meeste gevallen is dit alleen nodig als bewijs achteraf dat zij inderdaad minimaal 1.225 uur als zelfstandige heeft gewerkt.

Je geeft echter aan dat mijn collega die de ZEZ-uitkering beoordeelt geen beslissing kan nemen voor de definitieve aangifte 2011 door ons is ontvangen.
    Ik kan zonder dossier niet beoordelen waarom dit het geval is.

Dit geldt ook voor de vraag of dit ‘omzeilt’ had kunnen worden als er een hogere schatting zou zijn opgegeven.

Zoals Ella al aangaf, kun je daarvoor het beste contact opnemen met de medewerker die de aanvraag in behandeling heeft.

Actuele informatie vind je op deze pagina.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

5. Kas

Kas Lid

Oct 9, 2012
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    #5 Kas, Oct 16, 2012
    Last edited: Oct 16, 2012
    Bedankt voor de antwoorden.
    Ik heb nog wat vragen:

1: Zou je, als je een te hoge schatting hebt gemaakt (wel minder dan 20.000 per jaar) en wel aan het urencriterium voldoet, met terugwerkende kracht een deel moeten terugbetalen?

2: Zou je, als je een te lage schatting hebt gemaakt en wel aan het urencriterium voldoet, met terugwerkende kracht het verschil toch nog kunnen krijgen?

3: Veronderstel ik correct dat alle honoreringen, van aanvragen waarin schatting zijn gedaan, uiteindelijk toch getoetst worden met de daadwerkelijke (op later tijdstip te doen), en door jullie bij de Belastingdienst opvraagbare aangifte IB?

6. Kas

Kas Lid

Oct 9, 2012
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    4: Is er een regeling die de mogelijkheid biedt om achteraf, na afwijzing van de aanvraag, de aangifte 2011 op te sturen en als nog geld te ontvangen? Dit wordt ons namelijk verteld door de medewerker die nu de aanvraag wil afwijzen.

5: Wat is de verjaringstermijn voor het achteraf aanvragen van de ZeZ?

Wij worden nu zonder dat ik weet wat mijn rechten zijn met een kluitje in het riet gestuurd door de medewerker. Zeer frustrerend!

7. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Kas,

De ZEZ-uitkering wordt altijd op basis van voorschot verstrekt.
    Achteraf wordt dan op basis van de gegevens van de belastingaangifte gekeken of er een correctie moet komen op de betaalde bedragen.

Heeft UWV te weinig betaald? dan wordt er een nabetaling gedaan.
    Heeft je echtgenote te veel ontvangen? Het teveel betaalde bedrag wordt dan teruggevorderd.

Of je na afwijzing achteraf alsnog de ZEZ betaald kan krijgen als je de aangifte 2011 opstuurt kan ik niet beantwoorden.
    Je zult dit moeten bespreken met de beoordelaar.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

8. Kas

Kas Lid

Oct 9, 2012
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo René,

Dank voor de antwoorden. Klinkt als meer duidelijkheid.

Waarom kan de beoordelaar dan geen uitkering toekennen als:
    Het urencriterium leidend is (daaraan voldoet mijn echtgenote ook in voorgaande belastingaangiftes die meegestuurd zijn),
    er een schatting is gemaakt (voor de zekerheid op NIHIL),
    we aan alle bewijseisen hebben voldaan die er in het aanvraagformulier worden gesteld,
    en het geheel toch een voorschot is?

Dit komt totaal niet eerlijk over maar eerder als willekeur. Onwil van de beoordeelaar om een voorschot te geven. Of niet?

De beoordelaar gaat niet akkoord met een nieuwe schatting.
    De beoordelaar zegt dat we later de aangifte IB 2011 kunnen nasturen en dat dan een correctie kan worden toegepast.

Is er een verschil tussen een afwijzing en lage toekenning in de manier waarop je met nieuwe bewijzen een verrekening kan laten plaats vinden?

9. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Kas,

Je wilt van UWV Webcare Team weten waarom de beoordelaar nog geen toekenning kan doen op de aanvraag ZEZ van je partner.

Zowel René als ik hebben al bij je aangegeven dat je deze vragen alleen door de beoordelaar zelf beantwoord kan krijgen.
    Immers hij/zij is de persoon die de beslissing heeft genomen.

UWV Webcare Team kan je vragen alleen in algemene zin beantwoorden omdat voor ons inzage in het dossier niet mogelijk is.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

10. Kas

Kas Lid

Oct 9, 2012
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Ella,

Ik begrijp dat. Ik probeer echter simpel regels boven tafel te krijgen door rechtstreekse vragen aan jullie.

We hebben ook contact gehad met onze beoordeelaar.
    Dat is een vrij star persoon die niet wil luisteren en wellicht de regels niet goed toepast.

De beslissing van de beoordelaar staat haaks op wat wij van te voren voor informatie kunnen krijgen van UWV (website en folder), er in de aanvraag wordt geëist, en de antwoorden die jullie hier geven op mijn rechtstreekse vragen.

Is toch vrij logisch dat ik de regels boven tafel probeer te krijgen om te argumenteren en te beoordelen of wij met een onbekwame beoordelaar te maken hebben?

11. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Kas,

Alle informatie die we kunnen geven hebben we je in onze eerdere reacties verstrekt.
    Inhoudelijke vragen over de beoordeling kunnen wij niet beantwoorden.

Kom je samen met de beoordelaar niet tot een oplossing waar je tevreden mee bent?
    Wacht dan de beslissingsbrief van UWV af.
    In deze brief staat vermeld welke stappen je kunt ondernemen als je het niet eens bent met de beslissing.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page