Ik heb al vanaf ca. 16 jaar pijnklachten in mijn rug en ben hiervoor ook in behandeling (geweest). Vanaf September afgelopen jaar heb ik een revalidatie programma gevolgd als laatste optie om de pijn te verminderen/ mijn kwaliteit van leven te verbeteren. Op dit moment heb ik een pijnstilling die werkt en waarmee ik 5 uur kan werken (i.p.v. 8 uur uit mijn contract) en geen middagslaap nodig heb en nog een activiteit (poetsen, boodschappen, speeltuin met kinderen) buiten mijn werk kan doen. Bij het opbouwen naar 6uur merk ik dat het zwaar wordt en met gesprekken met mijn baas komt naar voren dat het misschien een optie is om minder uren te gaan werken. Financieel is minder uren niet haalbaar, maar vooruitkijken weet ik ook niet of afkeuring tot een bepaald percentage wel haalbaar is. In mijn situatie zou ik de huidige werkzaamheden wel kunnen blijven doen, maar niet het aantal uren. Zou in mijn geval 5uur ook 37,5% afkeur betekenen. Zou het in bepaalde gevallen beter zijn vrijwillig minder te gaan werken of af te laten keuren? Alvast bedankt voor de aanvullende informatie!
Beste Leven, Wat een vervelende lange periode van pijnklachten. Als ik het goed begrijp dan heb je vragen over vrijwillig minder uren werken of ziekmelden bij de werkgever. Als je door medische klachten niet je volledig aantal uren kan werken dan kun je je ziek melden bij de werkgever. Meer informatie over ziek met een werkgever: Ik ben ziek en heb een werkgever - UWV - Voor Particulieren. De werkgever betaalt je dan door. Als je bijna 104 weken ziek bent dan kun je een WIA- uitkering aanvragen. Dan beoordeelt UWV of je in aanmerking komt voor deze uitkering. Meer informatie over de WIA aanvraag en beoordeling: Ik ben ziek (WIA-uitkering) - UWV - Voor Particulieren. Zoals je zelf al aangeeft als je akkoord gaat met een contractaanpassing ( minder uren) dan gaat je inkomen achteruit. Sterkte in de situatie. Met vriendelijke groet, Viktoria UWV Webcareteam