Uitzendbureau-contract + zwangerschap

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Appeltje22, May 13, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Appeltje22

Appeltje22 Niet meer actief

Ik heb deze vraag ook op t forum gezet, maar zag toen dat je het ook aan het uwv kan vragen!
    Mijn vraag... Ik heb sinds kort een contract bij een uitzendbureau. Een erg leuke baan bij een nog leuker bedrijf. Ik zit in een flexpool en dat bedrijf werkte samen met dit uitzendbureau voor de flexers, daarom heb ik daarmee een contract..

Nu zijn mijn man en ik er over aan het nadenken om te proberen voor een tweede kindje. We zijn er nu beide klaar voor. Maar.. Ik vroeg me opeens af, wat betekend dit dan als ik zwanger ben en met verlof ga? Krijg ik dan helemaal niks betaald voor 4 maanden? Ik las ergens iets dat je dan een uitkering krijgt van het UWV. Als dat zo is, hoe veel krijg je dan? En wanneer kom je daar voor in aanmerking?

Ik ben nog niet zwanger maar wil graag goed voorbereid zijn en weten wat ik kan verwachten! Hopelijk kunnen jullie mij helpen :)

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Appeltje22,

Wat fijn dat het werk je zo goed bevalt!

Ook wanneer je een uitzendcontract hebt, ben je verzekerd voor een zwangerschapsuitkering. Deze wordt altijd betaald door UWV. Je kan er in overleg met je uitzendbureau voor kiezen de betalingen via het uitzendbureau te laten gaan zodat het uitzendbureau jou gewoon kan blijven doorbetalen. Je kan de zwangerschapsuitkering ook direct aan jouzelf laten uitbetalen. De hoogte van de zwangerschapsuitkering is een gemiddelde van het salaris van het uitzendbureau..

Meer informatie over de zwangerschapsuitkering vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Ellen

UWV Webcareteam

3. Appeltje22

He Ellen! Bedankt voor je reactie, heel fijn! En goed om te horen dat je wel gewoon doorbetaald krijgt :)

Kunnen ze mij na mijn verlof "ontslaan"? Omdat ik een fase A contract heb en daar in staat dat je bij ziekte/vakantie niet betaald krijgt en als zij je niet meer nodig hebben, je de volgende dag geen werk meer hebt zeg maar..

4. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Hoi Appeltje22,

Als je een fase A contract hebt, kan de werkgever er inderdaad voor kiezen om je na het verlof geen contract aan te bieden. Ik hoop natuurlijk voor je dat dit niet gebeurt.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team

5. Appeltje22

Super bedankt voor de info! Dat hoop ik inderdaad ook niet :)

6. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Hoi Appeltje22,

Wat fijn dat we je hebben kunnen informeren.

Veel succes gewenst!

Met vriendelijke groet,

Jantina
    UWV Webcareteam

Share This Page