Zez aanvragen of niet?

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Angela90, Sep 28, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Angela90

Angela90 Nieuw lid

Sep 28, 2018
    1
    0
    1
    Female
    Is het verstandig om een aanvraag voor de Zez te doen of beter om gewoon door te werken?

Ik ben in 2017 begonnen. Ben aan de urennorm gekomen, staat allemaal netjes verwerkt in documenten. Helaas niet veel inkomen omdat het opstarten veel tijd en aandacht besteed. Toch een kleine winst kunnen behalen.

In 2018, urennorm gehaald. Winst is verhoogd en groeit zoals ik het graag zie.

Wanneer je voldoet aan de uren norm in het voorgaande jaar wordt er dan gekeken naar je winst? Zoals wat wel gebeurd bij het niet behalen van de urennorm?

Ben een beetje angstig geworden door andere berichten zoals per dag 5 euro zez uitkering. Wanneer dat voor mij bv geld, werk ik liever door dan heel veel papieren in te vullen en jullie met papierwerk op te zadelen.

Alvast bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Hallo Angela90,

Je wilt weten of het verstandig is om in jouw situatie een ZEZ-uitkering aan te vragen.

Wij gaan eerst kijken of je als zelfstandige in het voorafgaande jaar minimaal 1225 uur hebt gewerkt. Het gaat om het jaar vóór het jaar waarin de ZEZ-uitkering wordt uitgekeerd.

Heb je in het voorafgaande jaar minstens 1225 uur gewerkt?
    In je bericht geef je aan dat je aan deze ‘urennorm’ bent gekomen in 2017. Wij gaan er dan van uit dat je ten minste het minimumloon hebt verdiend. Je hebt recht op een ZEZ-uitkering van 100% van het bruto wettelijk minimumloon. Als je aan de urennorm voldoet, gaan we niet kijken naar de hoogte van je winst.

Heb je minder dan 1225 uur gewerkt in het voorafgaande jaar?
    Dan is de hoogte van je ZEZ-uitkering wel afhankelijk van de winst, die je in dat jaar hebt gemaakt. Het gaat hierbij om de winst die je opgeeft aan de Belastingdienst. Houd er rekening mee dat je uitkering niet hoger zal zijn dat het bruto minimumloon.

Als je zelfstandige bent, dan bepaal je zelf of je tijdens het ZEZ-verlof blijft werken.

Ik wens je een goede zwangerschap en veel succes met je onderneming!

Met vriendelijke groet,

Nelleke
    UWV Webcareteam

Share This Page