Hallo, Ik heb een vraagje. Mijn contract loopt tot 31 maart 2015. Mijn verlof zou per 11 april 2015 gaan (6 weken voor bevalling) Nu vraag ik mij af wat ik wanneer moet aanvragen zodat ik op tijd ben en niet zonder inkomen zit. Alvast bedankt!
Beste Moli, Je vraagt wat je wanneer moet aanvragen om jezelf te verzekeren van inkomen als je contract eindigt. Je kunt vanaf 4 weken voor het einde van je contract een aanvraag indienen voor een WW-uitkering op werk.nl. Dit zou dan voor inkomen zorgen in de periode voor je zwangerschapsuitkering (WAZO). Vanuit deze WW-uitkering kun je direct na ontvangst van de toekenning een aanvraag indienen voor een zwangerschapsuitkering via UWV telefoon (0900-9294). Deze kan ingaan tussen de 4 en 6 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum. De WW-uitkering stopt dan. Ben je na je verlof nog werkloos? Dan kun je heropening van je WW-uitkering aanvragen. Ligt je vermoedelijke bevallingsdatum binnen 10 weken na het einde van je contract? Dan kun ook zonder eerst een WW aan te vragen aanspraak maken op een WAZO. Je vraagt dan de WW-uitkering na je verlof pas aan. Je hebt dan geen inkomen tussen het einde van je contract en de start van je WAZO. Actuele informatie over wanneer je een WW-uitkering aanvraagt vind je hier. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Hallo Ella, Bedankt voor je antwoordt, nu zou ik graag 6 weken voor mijn uitgerekende datum met verlof gaan. dat wil dus zeggen 11 april, Als ik er voor kies om meteen de wazo aan te vragen zou het dus betekenen dat ik 10 dagen zonder inkomen zit, dat is nog te overzien. Wanneer zou dan de wazo ingaan? op de dag dat mijn verlof ingaat? groeten,
Beste Moli, De betaling van je zwangerschapsuitkering (WAZO) start op de eerste dag van je verlof. Als je jouw verlof op 11 april laat starten, zit er een gat van tien dagen tussen het einde van je dienstverband en de start van je zwangerschapsuitkering. Je kunt er ook voor kiezen een WW-uitkering aan te vragen met ingang van 1 april en van daaruit de WAZO aan te vragen. Dit heeft mijn collega Ella hierboven al uitgelegd. Wanneer je hiervoor zou kiezen, kom je niet met een gat in je inkomsten te zitten. Dit is je eigen keuze hoor, het hoeft niet. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team UWV Webcare Team - UWV - Over UWV
Hallo Ellen, Klopt dat had ik gelezen, nu is het wel zo dat ik nog vakantie geld krijg van bijna een heel jaar dus die 10 dagen is wel te overbruggen. Mocht ik het niet doen dan zou ik die 10 dagen na mijn verlof er nog "bij" krijgen? groeten,
Beste Moli, Vraag je na de bevallingsuitkering WW aan? Dan gaat het recht op WW en de daarbij behorende duur op die datum in. Denk er aan dat je bij de WW-aanvraag de ingangsdatum van na het zwangerschapsverlof invult. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare