Inenting vervroegen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Druif78, 23 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    #1 Druif78, 23 okt 2012
    Laatst bewerkt: 23 okt 2012
    Bij de 3 jaar en 9 maanden afspraak op het consultatie bureau zullen ze weer gaan inenten. Weet iemand of dit alleen DKTP is of dat ze er tegenwoordig ook kinkhoest vaccinatie bij geven ( dit staan nog niet in zijn groene boekje, maar dacht het ergens gelezen te hebben).
    En zo ja: kunnen ze er last van krijgen?
    De afspraak is namelijk pas over langere tijd gepland, samen met een afspraak voor mn dochter. Lekker praktisch zou je zeggen. Maar nu komt t 2 dagen voor zn vierde verjaardag uit. Zou t lullig vinden als ie met zn verjaardag met koorts zou zitten of als hij voor t eerst naar de basisschool gaat...
    Die DKTP prik ben ik niet zo huiverig voor, daar heeft hij nooit last van gehad, maar die kinkhoest weet en ken ik dus niet... Zit te twijfelen of ik m dan toch niet moet vervroegen?
    edit: bedoel dus de AK ( acellulaire kinkhoestvaccin, niet die in de dktp zit)
    Van dokterdokter.nl:

AK-vaccinatie
    Bij de meeste kinderen wordt de plaats van de injectie rood, warm, dik en wat gevoelig. Deze verschijnselen kunnen enkele dagen blijven bestaan. Het is mogelijk dat uw kind koorts krijgt. Deze acellulaire kinkhoestvaccinatie heeft minder bijwerkingen dan de K component uit de DKTP vaccinatie. Er wordt overigens aan gewerkt om de K uit de DKTP vaccinatie te vervangen door aK. Veranderingen binnen het Rijksvaccinatieprogramma kunnen echter pas na langdurig onderzoek worden doorgevoerd. Vertoont uw kind heftige of onverwachte reacties na de aK vaccinatie, waarschuwt u dan de huisarts.

Momenteel ziet het Rijksvaccinatieprogramma er als volgt uit (2003):
    LeeftijdVaccinatie2 maandenDKTP-Hib-1 (en hepB-1*)3 maandenDKTP-Hib-24 maandenDKTP-Hib-3 (en hepB-2*)11 maandenDKTP-Hib-4 (en hepB-3*)14 maandenMBR-1 en Men C4 jaarDTP-5 en aK9 jaarDTP-6 en BMR-2

2. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Mijn zoon van 3,5 heeft hem afgelopen maandag gehad. Hij heeft nergens last van gehad. Hij heeft die Ak variant gehad. Bij ons Cb ga je met 3,5 er voor het laatst naar toe.
    Maar 2 dagen voor zijn verjaardag zou ik wel gaan veranderen hoor! Straks heeft hij er wel last van, dat zou wel heel zielig zijn.

3. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Peuters krijgen al vanaf 2005 de aK variant. Eigenlijk heet het dus DakTP, maar in de volksmond wordt die DKTP genoemd.

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik zou 'm vervroegen, Thirza was er echt even goed ziek van, (wel bekend met ziek worden van de vaccinaties, gebeurt hier gewoon altijd :(). 2 dagen voor verjaardag en zo vlak voor de start met school, zou ik dus een hele slechte timing vinden...

5. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Mmm, twijfel enorm... Zoonlief is nog nooit ziek geweest van een inenting, behalve van die BMR/ MenC.
    Is het nu dezelfde als alle eerdere DKTP prikken??? Want in dat geval durf ik de gok wel te nemen.
    Of zit er bij deze variant die Ak en bij de vorige niet?
    Nieuwe inenting kan natuurlijk net effe een andere reactie geven... ( Zg: in het artikel wat ik las op dokterdokter.nl hebben ze het over net een andere variant van het kinkhoestvaccin...)

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou het voor de zekerheid wel vervroegen. Kleine kans dat hij er ziek van wordt, maar ik hoor wel vaker dat kindjes van deze inenting meer last hebben dan toen ze baby waren. Kleine moeite om het te vervroegen toch? Eva heeft 'm volgens mij met 3 jaar en 10 maanden gehad.

7. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Langer dan een paar dagen zullen ze er geen last van hebben.

Officieel staat deze inenting gepland voor 3 jaar en 9 maanden.

8. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    De afspraak is samen met de van mn dochter gepland "omdat dat lekker praktisch was" en nu dus 2 dagen voor zn vierde verjaardag, 4 dagen voordat hij voor het eerst naar de basisschool zal gaan.
    lgs de assistente van het CB zal hij hooguit een stijve arm krijgen.
    Ben gaan twijfelen door dat Ak vaccin, en kan niet echt terug vinden of dat dat er nu voor het eerst bij zit of dat het ook al bij de eerdere DKTP zat?

9. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hier had Thirza er flinke koorts van en was echt niet lekker. Niet willen eten, hangerig, ouderwets baggerslechte nachten weer gemaakt toen :(. Toch echt wel iets meer dan een stijve arm dus :(
    Maar nogmaals: hier dus altijd zo'n reactie op de vaccins gehad of erger.

Deel Deze Pagina