Waar opletten bij keuze (mama)fiets/kinderstoeltje?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Sunnyflower, 13 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sunnyflower

Sunnyflower Actief lid

12 jan 2017
    127
    4
    18
    Noord Holland
    Hai allemaal,

Ik wil heel graag met mijn zoontje met de fiets erop uit alleen mijn huidige fiets laat dat niet toe. Nu wilde ik eerste een mamafiets kopen maar ik hoor ook geluiden dat dat helemaal niet perse nodig is voor een kinderstoeltje. Aangezien die mamafietsen ook best aan de prijs zijn en ik hem maar een paar jaar nodig heb zou een andere optie fijn zijn.
    Iemand tips/adviezen/ervaringen hiermee en waar op te letten bij de aanschaf van een fiets en stoeltje?

2. Esje87v

Esje87v Actief lid

21 jun 2014
    392
    2
    18
    NULL
    NULL
    Het ligt er onder andere een beetje aan hoe lang je zelf bent. Ik heb hele lange benen, en zou zeker niet op een normale fiets met een kinderzitje erop passen. Als je wat kleiner bent dan zou dat waarschijnlijk best kunnen.
    Ik heb dus een moederfiets, en de extra beenruimte, het bredere stuur, stuurslot en dubbele standaard zijn hele fijne eigenschappen! Die van mij is dan ook weer elektrisch, maar dat heeft dan weer meer te maken met hoe lui je bent ;)

3. Sunnyflower

Sunnyflower Actief lid

12 jan 2017
    127
    4
    18
    Noord Holland
    Ah ok thanks, ik ben niet zo lang (1,70m), ik weet niet hoe lang jij bent?

4. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Ik heb een gewone fiets, de Batavus weekend. Deze heeft een lage instap en daarmee kan ik prima fietsen met een kinderzitje. Ik zou geen dure mamafiets aanschaffen. Ik ben trouwens 1.75m

5. Esje87v

Esje87v Actief lid

21 jun 2014
    392
    2
    18
    NULL
    NULL
    Iets langer nog, 1,87 ;)
    ik durf niet te zeggen of 1,70 nog lekker zit, maar ik vermoed haast van wel.
    Wellicht zou je een winkel kunnen zoeken waar je even een stoeltje op je fiets uit mag proberen? Of is je huidige fiets daar sowieso niet geschikt voor? In dat geval zou ik gewoon eens naar een grote fietsenwinkel gaan en de verschillende opties uit proberen.

6. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.822
    2.249
    113
    Ik ben maar 1,60 maar toch wel blij met m mamafiets... Lekker stevig en heb de ruimte toch wel nodig ( en ben ook niet zo enorm breed 😁)

7. Roty

Roty Actief lid

22 apr 2015
    449
    74
    28
    Kijk eens naar een mamastuur. Ook op marktplaats te vinden.
    Ik ben er erg tevreden over. Ik heb genoeg ruimte voor mijn benen, en het fietst erg prettig

8. xjeannii

xjeannii Actief lid

15 apr 2016
    403
    2
    18
    Ik lees even mee en breek effe in, hihi.
    Ben ook op zoek naar een (mama) fiets.
    Op marktplaats vind ik best veel, maar welke is geschikt?
    Ik ben zelf ook 1.70

9. MiMully

MiMully Fanatiek lid

18 jan 2013
    2.405
    5
    38
    Vrouw
    Kwaliteitsmanager
    Noorden van het land
    Hier wel een mamafiets die we gebruiken om onze zoon van en naar het kdv te brengen. De ene keer fiets ik dus (1.76m) en de andere keer mijn man (1.85m). De fiets die wij hebben is wel echt steviger dan mijn eigen fiets. En de dubbele standaard wel handig met een wiebelkindje. Ook een stuurslot geeft ons wel een veiliger gevoel.

Op zich kun je de fiets ook nog best wel even gebruiken natuurlijk. Je kindje zit eerst voorop en straks achterop. En zodra hij/zij zelf kan fietsen, is dat nog niet meteen hele einden, dus kies je dan vast nog wel een keer voor lekker bij mama achterop.

Ik denk dus dat je de fiets nog zeker wel een jaar of 3-4 kunt gebruiken. En dan misschien gewoon weer verkopen toch?

10. Meisje93

Meisje93 VIP lid

21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    ik heb de gazelle miss grace. en heb als fietszitje de bobike one
    past prima. hoef niet met mijn benen wijd te fietsen :p en dan zit het zadel niet eens op de laagste stand.
    ik ben 1.74 lang.

een stuurslot en een dubbele standaard is wel heel erg prettig!
    hebben ook gewone fietsen. zoals de miss grace

11. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik heb op mijn eigen fiets een moederstuur gezet.
    Ik ben te lang voor een normale moederfiets en ik had een goede fiets.

Zo heb ik toch de extra ruimte van een moeder fiets maar niet het geld ervoor uitgegeven :)

12. Sunnyflower

Sunnyflower Actief lid

12 jan 2017
    127
    4
    18
    Noord Holland
    Kijk zo leer je nog eens wat; wist niet van het bestaan van een speciaal moederstuur ;) En zo'n stuurslot en standaard is idd wel handig maar die heb je volgens mij ook op sommige 'gewone' fietsen.

Over paar jaar mamafiets weer verkopen zou ook kunnen maar ik heb sowieso een nieuwe goede fiets nodig dus ik zou liever nu meteen een fiets kopen voor iets langere tijd.

13. Sunnyflower

Sunnyflower Actief lid

12 jan 2017
    127
    4
    18
    Noord Holland
    Heb even gekeken en is een mooie fiets! Die ga ik in gedachten houden! heb je die met versnellingen?

14. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.630
    5.656
    113
    Ik heb een moeder fiets gekocht voor er bij. Heb zelf een electrische gazelle fiets. In de praktijk staat de moederfiets in de schuur. Op de gazelle lukt het prima, iets krapper dat wel maar met 1 kind prima te doen. 2 zou ik niet aandurven meer, toch wat gammeler.

15. Miracle1

Miracle1 Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.235
    180
    63
    Ik heb een Cortina Ecomo roots met 2 zitjes erop en fietstassen. Wat ben ik blij dat ik voor een moederfiets ben gegaan, wat een stabiliteit en ruimte vergeleken met een standaard damesfiets. Dat het een elektrische fiets is, is alleen maar fijn meegenomen.

16. Meisje93

Meisje93 VIP lid

21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Ja ik heb er 3 versnellingen op.
    Zit een stuurslot op en een dubbele standaard.

Wel moest het bakkersrekje iets naar voren geplaatst worden zodat het kinderzitje zou passen.
    Maar dat had mijn man in 5min gemaakt. ;)

17. Sama1

Sama1 Fanatiek lid

18 jan 2015
    1.050
    73
    48
    Ik heb deze fiets ook met de bobike. Wat ik wel vervelend vind is dat de knop om het harnasje dicht te klikken tegen de verstelbare stuur stang komt. Vind het best wel krap. Ook moest mijn gehele mand gedemonstreerd worden en op een andere manier erop gezet worden. Heb jij dit niet? Vooral dat klik ding moet ik er soms echt in wurmen. Voor de rest prima fiets!!

18. Meisje93

Meisje93 VIP lid

21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Klinkt mij niet bekend. Heb er nl. Geen last van.
    Heb je misschien een foto? Kan ik het vergelijken. ;)
    Misschien heeft jouw man het anders aangepakt.

19. Sascha87

Sascha87 Actief lid

3 dec 2014
    419
    114
    43
    Ik heb sparta amazone 4 life. Bij deze fiets kun je het stuur anders monteren voor het gebruik met een kinderzitje. Als het kinderzitje niet meer nodig is, dan zet je het gewoon weer normaal. Hierdoor heb je dus een mamafiets en gewone fiets in 1.
    Er zit ook een dubbele standaard en stuurslot op.

Ik heb hem zelf elektrisch, maar deze is ook niet elektrisch verkrijgbaar.

Ben zelf erg tevreden!

20. Sama1

Sama1 Fanatiek lid

18 jan 2015
    1.050
    73
    48
    Toen ze net een jaar was wou het nog met haar 80 cm. Nu ze 86 cm is wordt het met de mand en voetsteunen wel lastig. Ook die knop bij het stuur klikt moeilijk vind ik. Vooral met winterjas.

Deel Deze Pagina