Hoi allemaal, Sinds een aantal maandag is mijn bijna peuter (over 2 weken word hij twee) ontzettend baldadig. Lekker ondernemend noemen ze hem.. maar ik word letterlijk gek van hem. Hij slaat veel en trekt veel aan de haren van andere kindjes. Vooral zijn grote broer moet het regelmatig ontgelden en ik weet niet wat ik er aan kan doen. We pakken hem echt wel aan, corrigeren hem, krijgt een time-out maar het helpt allemaal helemaal niks. Vorige week heeft hij zijn neef van 2 bij z’n haren gegrepen en wilde hem met zijn hoofd in de watertafel duwen. Dat hij veel dingen doen die niet mogen (erg ondeugend) daar kan ik wel mee leven maar het fysiek pijn doen van andere kindjes ben ik zo zat. Wie o wie herkent dit.. is het een fase? Kan ik er zelf wat aan doen (meer dan hem corrigeren en een time-out geven?) Hij weet trouwens prima wat lief doen en zachtjes doen is, want kleine baby’s doet hij nooit pijn. Ik merk aan mezelf dat ik hem echt niet leuk meer vindt en dat wil ik niet. Tuurlijk hou ik heel veel van hem maar van zijn gedrag raak ik ook gefrustreerd. Help!!
Heel herkenbaar. Mijn zoon is 2 jr en 2 mnd. Hij doet dit ook. Vooral bij zijn zusje als die mijn aandacht krijgt. Het is een flinke jongen. Maar écht iemand flink pijn doen lukt hem gelukkig nog niet. Maar als hij een stok te pakken krijgt probeert hij daar ook mee te slaan. Wat ik doe is mijn stem wat verheffen en zeggen dat dat pijn doet. En daarna zeggen dat hij beter kan aaien. Dit helpt tot nu toe nog redelijk. Lastig he. Ik heb helaas ook geen andere oplossing nu. Lees graag even mee of andere iets beters weten.
Het is een fase en het gaat over. Ik heb het meer gezien bij een aantal jongetjes in mijn omgeving . Je kunt niet meer doen dan je nu al doet en een lange adem hebben. Vergelijk het met kindjes die steeds maar aan breekbare vazen of dure geluidsinstallaties zitten , na een paar honderd waarschuwingen begrijpen ze wel dat het niet mag, en na nog een paar honderd doen ze het ook niet meer. Meestal .
Ik zou proberen de oorzaak te achterhalen van het gedrag en hoe hij daarbij komt. Een kind van (nog geen) 2 die een andere 2 jarige met zijn hoofd in de watertafel probeert te duwen vind ik ronduit schokkend gedrag. Dat heeft wat mij betreft niks met baldadig of peutergedrag te maken. Op het moment dat hij ook maar met 1 vinger aan een ander kind zit zou ik hem de rest van de middag in de box/campingbed zetten. Dan speel je maar helemaal niet meer.
Dat gaat wel heel ver. Als een kind van 2 iets doet wat niet mag is er op aanspreken logisch. Maar als je m in de box zet weet hij na 10 minuten echt niet meer waarom hij daar zit. Denk dat dit alleen maar meer ongewenst gedrag gaat geven.
Ik vind iemand zn hoofd in de watertafel idd heel erg ver gaan. Een 2 jarige verzint dit niet zomaar, die moet dat gedrag ergens vandaan halen. Maar als dat dus wel gebeurd is het kind een gevaar voor andere kinderen en zijn zulke maatregelen wel nodig. Ik vind dit soort gebeurtenissen niet vallen onder "iets doen wat niet mag".
Oké. Snap wat je zegt. Vraag me wel af hoe ver dot gegaan is. Hoe sterk en groot zijn kinderen van 2 nou. Een ander kind doelbewust met zijn hoofd in een watertafel duwen vraagt flink wat kracht. En hoe kan het dat hij dit überhaupt in gedachten krijgt om te doen. Een kind van die leeftijd kan nog helemaal niet op die manier denken. Dan moet het gekopieerd gedrag zijn. Dit verzint hij niet zelf.
Dat laatste is precies wat ik zeg: geen enkele 2 jarige bedenkt even zoiets. Daarom zei ik, kijk waar het gedrag vandaan komt. Ik vermoed dat deze peuter dit gedrag ergens ziet, want met nog geen 2 jaar ben je cognitief niet in staat zoiets te bedenken.
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb zelf niet het idee dat hij dit gedrag ergens anders ziet. Hij trekt vaker aan haren van anderen en trekt dan soms best hard. Beide jongens stonden tegenover elkaar bij de watertafel, hij heeft hem bij z’n haren gepakt en toen naar beneden getrokken. Ik geloof niet dat hij bewust dacht, laat ik mn neef eens even met z’n koppie in het water duwen. Daarom ben ik het er niet mee-eens dat het ronduit schokkend gedrag is. Tuurlijk keur ik zijn gedrag niet goed, integendeel, maar toevallig stonden ze nu bij de watertafel. De andere keer zit hij bij z’n broer op de bank en trekt hem dan aan zijn haren. Anyway, de hele dag in de box/campingbedje gaat mij te ver. Hier is de mat zijn strafplek en daar mag hij pas af als ik hem kom halen.
Zo klinkt het watertafel verhaal al anders. Gelukkig. Ik ben geen fan van het cb. Maar wellicht hebben ze wat tips voor je.
Yep, toen ik jullie reacties las, kreeg ik het enorm warm Ik wil het gedrag van mijn kind zeker niet goed praten maar ik denk echt niet dat hij hem bewust wat aan wilde doen ofzo. Ik ben ook niet zo’n enorme fan maar tot nog toe zijn ze hier echt wel relaxed. Misschien hebben ze idd wat tips..
Ik denk dat het een fase is. Mijn dochter is net 2 en slaat sinds een week of 3 ook (gelukkig alleen haar broer en geen andere kindjes). ik vraag me vooral af hoe ze er aan komt. Immiteren kan haast niet. Ze krijgt van ons nooit een tik op de vingers. Haar broer is alleen maar lief voor haar en ze gaat niet naar een kdv op psz waar ze het gezien kan hebben. Woj straffen haar met waar ze op dat moment mee bezig is. Heeft ze een koekje pakken we het af. Is ze aan het kleuren of met de pop spelen pakken we dat af. In de hoek zetten lijkt niet te werken. Na iets afpakken zegt ze sorry tegen haar broer en krijgt hij een kus. Na 2 minuten in de hoek word ze zo kwaad dat hij ipv een sorry en kus nog een mep krijgt want in haar ogen heeft hij het dan gedaan.
Herkenbaar. Mijn zoon van 2 slaat en krabt. Hij heeft veel kindjes op de opvang al te pakken gehad. Ik vind het ook echt verschrikkelijk maar tot nu toe lijkt niks echt te werken. Straf geven, afpakken waar hij mee bezig is, zeggen en laten zien wat hij dan kan doen. We gaan hier gewoon maar mee verder en hopelijk is deze fase snel voorbij. Ik ben blij dat ze er op de opvang op een fijne manier mee om proberen te gaan ipv hem een hele dag in de box te zetten. Hij is ook nog maar een kind, kan zich nog niet inleven in anderen. Vervelend is het wel
Maar @tuc zei ook niet dit te doen bij slaan of krassen he. Het verhaal kwam eerst wat heftiger over waardoor dat een gevolg zou kunnen zijn. Bedenk me nu trouwens dat mijn zoon al menig kind heeft gebeten op de opvang.
Nou @tuc zei als hij met 1 vinger aan een ander zit zou ik hem de rest van de middag in de box zetten. Mijn zoon zit regelmatig met 10 vingers aan andere kindjes . Vind het sowieso geen oplossing aangezien kinderen van 2 na een kwartier waarschijnlijk niet eens meer weten waar ze nou precies straf voor krijgen. Ik vind absoluut dat er consequenties aan verbonden moeten worden hoor. Zoon moet regelmatig even in de kinderstoel op de opvang als hij in zo een bui is. Dat vind ik prima en snap ik ook. Straf moet wel passen bij de leeftijd.
Mijn zoontje van bijna 2 slaat ook snel. Ik heb bij hem het idee dat hij snel gefrustreerd is omdat hij nog vrijwel niet kan praten. Dus hij kan niet goed duidelijk maken wat hij wil. En hij heeft 2 wijsneuzen boven zich waar hij tegen op moet "boksen" (niet letterlijk natuurlijk). Ik waarschuw hem als hij slaat. En als hij dan niet luistert zet ik hem even apart. Dan wordt hij wel boos, maar tot nu toe helpt het wel even om hem uit de situatie te halen. Het zal vanzelf wel weer beter worden als hij beter gaat praten, verwacht ik.