Hoi allen, Het is nu al een poos 's nachts erg onrustig hier bij ons. Zo'n 3 maanden nu gok ik. Het is een fase, en het gaat wel weer over, zijn zinnen die ik dagelijks in mijn hoofd heb. Maar hoe lang moet dit nog door gaan? Wij beginnen aardig moe te worden van ons slaap tekort en de onderbroken nachten. Situatie is als volgt: Hij gaat tussen 19.00 en 19.30 naar bed, en gaat braaf slapen. Tussen 22.00 en 00.00 wordt hij wakker. Niet echt huilen, maar meer jengelen en kreunen. In het begin dachten dat we hij honger had en dus gaven wij een klein flesje van 150/2. Voorheen kwam hij sowieso 1x per nacht maar dat was meestal pas rond 03.00 a 04.00 uur. Gevolg is nu dat hij helaas gewend is geraakt aan dit flesje. Ook die in de nacht. Want die rond 03.00/04.00 wilt hij ook! Hij komt dus 2x per nacht. En soms is het zelfs zo dat hij na het eerste flesje lief gaat slapen, 10 minuutjes, om vervolgens wakker te worden en niet meer verder wilt slapen. Meestal duurt dit dan tot 02.00 Wij zijn dan echt moe! De dag begint voor hem daarna weer rond 06.30 a 07.00. Om 22.00 liggen wij vaak op bed, omdat we moe zijn. Maar slapen zit er voor ons niet in. Pas tegen 02.00 En dan 5 uurtjes later begint de dag alweer. Behoorlijk slopend dus! Nu eigenlijk waar ik naar toe wil en jullie meningen wil weten: Ik heb deze situatie voorgelegd bij het CB en zij was er heel stellig in: Afleren. Oftewel: Negeren. Babyfoon uit. Niet er naar toe gaan. Niks... Wauw, ik vind dit wel heel rigoureus! Maar volgens haar is dit echt de enige manier om dit patroon te doorbreken. Ze dacht dat het ongeveer 5 dagen zal duren voordat het voorbij is... Afgelopen nacht heb ik er nog even goed over nagedacht maar het spreekt me toch best wel tegen en dacht een tussenweg uit te proberen (wat we uiteraard vaker hebben geprobeerd, altijd zonder succes) Er naar toe gaan, sussen, aai over de bol, muziekje aan etc. Van jengelen alleen in zijn bedje, naar hysterisch huilen zodra wij bij zijn bedje kwamen! Jeetje. Volgens mij omdat hij dus merkte dat hij dus géén flesje zou krijgen. Side info: Hij heeft in 2 maanden tijd 6 tanden gekregen. Nummer 7 is net door en nummer 8 komt er ook aan. Dus ook duidelijk tandenpijn (hij krijgt hier weleda korrels voor en zo nodig een weleda zetpil) Daarnaast probeert hij te tijgeren maar lukt nog niet. Dus er is ook veel frustratie aanwezig. Ook is hij erg prikkelbaar en heel erg druk en nieuwsgierig ventje. Wat vinden jullie? Wat raden jullie mij aan wat te doen? Ik weet het namelijk niet meer. Voor mijn gevoel echt alles al geprobeerd, behalve dan die laatste oplossing, maar dat vind ik eerlijk gezegd erg eng en zielig. Maar ik ben op, moe Edit: We hebben hem uiteraard ook wel eens laten liggen. Een uur. Hij houdt helaas gewoon niet op. Alsof hij de slaap dan niet meer kan vatten als hij niet 'getroost' wordt met een fles
even wat dingetjes die ik me nog afvraag: - hoeveel flessen krijgt hij overdag? - doen jullie een vast ritueeltje voor het slapen?
Ik zou die tanden afwachten en als ze door zijn beginnen met afleren. Niet door alleen te laten huilen maar door hem wel te troosten. Hij verdient troost wanneer hij iets af moet leren. Maar voeding is denk ik niet nodig, zeker geen twee keer, een knuffel en ouder wel. Ik denk dat iets nieuws aanleren alleen kans van slagen heeft wanneer hij goed in zijn vel zit. Dat is nu tijdens tanden niet.
Hij krijgt 3 a 4 flessen van 150/5 op een dag. Slaapritueeltje doen we al sinds het begin inderdaad. Pyjama aan, fles, tanden poetsen, samen lampje uit, kiekeboe, slaapliedje zingen en in bed leggen. Dat is wel een goede Carino. Hij is nog flink bezig met zijn tanden inderdaad, wat uiteraard voor veel ongemak en pijn zorgt. Maar dat verklaart niet echt het standaard ritme 's avonds/'s nachts denk ik.
En op zn kamer blijven zitten/liggen terwijl je hem sust en troost? Hier bij beide ook van die fases gehad en nog steeds. Ik haal mn jongsye niet uit haar bedje, zeg tegen haar dat ze moet gaan liggen en ga op een matrasje naast haar bedje liggen en aai over haar lijfje tot ze slaapt. Zoon heeft nog steeds af en toe van die fases dat het allemaal net ff wat moeilijker is en dan vindt hij het ook prettig dat ik naast hem lig. Ik sluip dan de kamer uit op het moment dat ze weer slapen. Waarsch eerste keren wel even vervelend omdat jullie zoon gewend is een fles ts krijgen. Hij zal protesteren maar je laat hem niet helemaal alleen achter. edit: je zou eens een zetpil kunnen proberen. Als hij last heeft van zn tandjes en dus pijn moet het beter gaan.
wat gebeurd er als hij de eerste keer wakker word en je geeft hem een fatsoenlijke fles ipv 150/2. slaapt hij de rest van de nacht dan niet beter?? en idd zetpil proberen een echte pcm. hier waren alle tanden en vooral kiezen echt drama
Hier hadden wij helaas ook zulke nachten wauw als ik er nog aan denk! En wat ben je dan uitgeput he! Hier alles geprobeerd van toch maar flesje geven tot negeren (maar wel bij hem zijn) dus terugleggen, aai over zijn bol en weer weg lopen. Na 3 minuten weer naar binnen en herhalen, herhalen, herhalen. Niets hielp! Met 11 maanden waren we op en ik was vooral ten einde raad hele dagen zoonlief thuis en overdag ook niet slapen he!! Toen naar de osteopaat gegaan, ik wist het echt niet meer en zei op een moment tegen mijn man baad het niet, dan schaadt het niet maar we hebben nu alles gedaan wat in onze macht ligt en zelfs de kinderarts heeft geen idee. De eerste keer bij de osteopaat, mevrouw uw zoon heeft een milde vorm van Kiss en is zeer actief. Stil liggen doet hem zeer! Ow damn dat was slikken! Na de eerste keer nog niet echt resultaat maar na 5 sessies hadden we een zoon die snachts weer doorsliep, 1 die overdag in plaats van hooguit 45 minuten sliep nu anderhalf uur tot 3 uur slaapt. Zoon gaat nu tussen 12:00 en 13:00 uur naar bed en slaapt sowieso 90 minuten of langer en snachts slaapt hij van 20:00 uur tot 08:00 uur. Ik had het nooit verwacht en ik geloofde helemaal niet in een osteopaat MAAR hier heeft het ons echt geholpen en we hebben meteen tegen elkaar gezegd mocht er ooit een tweede komen... gaat hij/zij linearecta door naar die osteopaat om te kijken of er geen "verborgen gebreken" zijn.
Het is weer zo ver Valt me op dat hij wakker wordt op het moment dat wij het licht uit doen om te gaan slapen. 10 minuten later is hij wakker. Dat maakt het dus ook zo slopend. Je bent zelf bijna in slaap namelijk. Ik heb hem nu een half uur laten liggen. Toen was hij het zat en begon harder te huilen. Ben bij hem gaan zitten maar begon toen te spelen. Handje door het bedje steken en aan mij proberen te zitten. Een gewone zetpil met paracetamol is nog een optie inderdaad. Een gewone volle fles maakt geen verschil helaas. Een ostheopaat lijkt mij een heel goed idee! Bedankt voor de tip. Daar ga ik morgen meteen achteraan. Overigens sliep hij net pas 2 uurtjes voordat hij wakker werd. Ik had gedacht dat daardoor wel wat langer zou slapen maar niets is minder maar... Tja en nu? Hij weigert te slapen weer wil toch maar een fles maken maar eigenlijk ook weer niet want het is echt dikke onzin...
Bij ons in bed is het een groot feest voor hem Hij heeft altijd in zijn eigen kamer en in zijn eigen bed geslapen. Soms als we bij mijn ouders slapen, en mijn zus is er ook, moet hij bij ons op de kamer slapen. Ik merk direct dat hij niet gewend is aan onze slaapgeluiden en nog onrustiger slaapt. Het is het proberen waard thuis natuurlijk, maar ik weet niet of dat de gouden tip zal zijn. Aangezien ik dan ook niet goed kan slapen (hele lichte en moeilijke slaper) Iniedergeval ga ik even overleggen met de kinderarts betreft de ostheopaat. Eens horen wat zij er van vind! Afgelopen nacht uiteindelijk een fles gegeven want na 1,5 uur was hij nog steeds wakker. Na de fles was het stil. 5 minuten later een klein huiltje en toen door geslapen tot 07.30 (tussendoor wel 2x wakker geweest maar zelf weer in slaap gevallen, dus hij kan het wel!)
Ik krijg de kriebels van die adviezen van het cb. Bedenk je goed wat voor boodschap je je kindje meegeeft als je hem negeert. Wij rommelen ook het eerste jaar door. Elke keer verandert het. Soms is het rustig en soms is het helemaal mis s nachts. Wij geven toe aan zijn behoefte en laten weten dat we er voor hem zijn. Ze maken zoveel ontwikkelingen door het eerste jaar, krijgen tandjes en moeten van ons in allerlei bedachte ritmes leven. Het kan idd loodzwaar zijn, maar ik vind het fijn dingen te doen die 'werken' voor ons allebei ipv een of andere barbaarse techniek waarbij je van je baby verwacht dat hij zich er na flink doorzetten wel bij neerlegt Wij hebben 2 ledikantjes. 1 op zijn eigen kamer en een cosleeper gemaakt van een ikeabedje naast ons bed. Is het hommeles, dan leg ik hem daarin en kruip een beetje naar hem toe. Ja dan slaap ik minder goed, maar een huilende baby aan de andere kant van de gang en steeds uit bed moeten vind ik slopender. Ik merk dat een aanraking soms al helpt als ik er bij het eerste snifje bij ben. Maar ja, dit doen wij en dat hoeft niet bij jou te passen natuurlijk. Succes en veel sterkte!
Klinkt heel bekend. Hier vanaf 6 tot 14 maanden ook geen nacht doorgeslapen. Hier was het een combinatie van troost zoeken/tandjes/honger en dorst. Ik gaf BV, dus het was heel makkelijk haar aan te leggen waarna we allemaal weer verder sliepen. Dit was soms 3 keer per nacht, maar het was niet anders. Toen ze ong. 14 maanden was merkten we dat ze niet meer aan de borst wilde maar wel wakker werd en niet meer ging slapen. Haar naar haar eigen kamertje doen en papa laten troosten die eerste nacht bleek de oplossing. Sindsdien slaapt ze eigenlijk altijd door. Wat me opvalt: hij wordt wakker als het licht bij jullie uitgaat. Misschien is het te donker voor hem? Laat eens een klein lichtje branden op de gang of op zijn kamertje? Het CB mag wat mij betreft in een hoge boom klimmen en er nooit meer uitkomen. Ik krijg echt de kriebels van die keiharde adviezen. Niet naar je baby gaan als hij huilt 's nachts? Hebben die mutsen zich ooit ingelezen in verlatingsangst, tandenpijn, gewoon mama- en papahonger??
Heel vermoeiend. Bij ons was het in die periode ook heel lang drama. Ook heel gevoelig voor geluiden en altijd wakker als wij naar bed gingen. Nu slaapt ze eindelijk gewoon verder als wij naar bed gaan en kan ik zelfs even bij haar kijken en haar zelfs sinds een paar dagen onder de dekens leggen (Dus aanraken) zonder dat ze wakker wordt. Maar of het zo blijft? Sterkte. Het is zwaar maar ga niet tegen je gevoel in door hem niet te troosten. Later (na die ellendelange periode) ben je trots dat je er voor hem geweest bent.
Even gebeld met het CB. Ze kwam er nu opeens op terug dat het eerste idee misschien niet slim was om te doen aangezien hij gewend is aan de flessen. Dus nu stelde ze voor dat we direct een fles geven zodra hij wakker wordt. Maar daarmee is het 'probleem' niet weg... Maar goed. Meestal wachten we altijd 10 a 15 minuten af of hij verder gaat slapen (ook al is dat nooit zo) Misschien is het anders als we direct een fles gaan geven. Ik vind het overigens niet erg om een nachtfles te geven hoor. Mits hij daarna weer lekker verder slaapt Wat vaak wel zo is gelukkig, behalve de afgelopen week dan. Probleem ligt voornamelijk bij mezelf dat ik daarna weer moeilijk in slaap kom. Duurt soms wel een uur. Zijn babyfoon heeft een ingebouwd nachtlampje. Daarnaast houden we een lichtje aan in de woonkamer (wonen gelijkvloers). Hij slaapt nog 3x overdag. Meestal 2x 1,5 uur en 1x 45 minuten. Dus zo'n 3 uur overdag. Maar er is geen peil op te trekken eigenlijk welk slaapje hoe lang etc. Maar het komt neer op 3 uur per dag. Denk dat er vooral nog tandenpijn speelt. Al een hele poos standaard 4 poepluiers op een dag. De meesten gewoon lekker stevig, maar een enkele keer is het zurige poep. Ik ga even contact opnemen met een osteopaat. Heb geloof ik een goede gevonden. Ben heel benieuwd. Het CB was er niet zo'n voorstander van maar ze kunnen mij de boom in
kan je niet proberen hem overdag elke max 4 uren wakker te maken voor zijn fles , zodat hij goed verzadigd zijn bed in gaat, dan heeft hij mss minder snel honger...
Dat is het hem juist, het is geen honger Wat hij eet: 07.00/08.00: 150/5 fles 10.00/11.00: fruit +/- 200 gram + drinken 12.00/13.00: 150/5 fles 14.00/15.00: 2 sneetjes brood + drinken (soms nog een beetje melk) 16.30/17.00: warm eten +/- 200 gram 18.30/19.00: 150/5 fles En dan naar bed. Zorg dat hij altijd voor 19.30 in bed ligt. Soms zelfs eerder want dan is hij moe. Hebben 's avonds ook rijstebloem gegeven in de laatste fles, 180/6, maar daar werd hij actief van hadden we het idee. Hij werd gister na 2 uur na de laatste fles dus wakker. En ging niet meer verder slapen na een klein flesje. Gek toch?