hahaha normaal ben ik ook niet zo'n poetser, mijn schoonouders (waar wij bij in wonen) waren er wel erg blij mee en het rook behoorlijk naar chloor jah... heb besloten de babykamer maar met dettol schoon te maken (dat ruikt nou zo lekker)
Ik zal er maar niet te hard snuiven, dat meen ik serieus. Ik vind dat er wel heel luchtig over gedaan wordt; uren met chloor poetsen lijkt me niet echt gezond. Chloor is nog steeds een naar chemisch goedje, volgens arbo-richtlijnen mag een zwangere vrouw er niet aan blootgesteld worden, dat zegt mij genoeg. Nou had ik het al niet in huis, want ik ben er allergisch voor. Als ik maar een zweem opvang, krijg ik het benauwd, huiduitslag en ontstoken ogen. Als je chloor in combinatie met andere reinigingsmiddelen gebruikt kunnen er chloordampen ontstaan. Chloor is een desinfectant dat schimmels en baterieen doodt en valt daarom onder de categorie bestrijdingsmiddelen. Geef mij maar een product zonder zo'n kruis op de fles, helemaal nu ik zwanger ben!
Bij de natuurwinkel/reform hebben ze producten die natuurlijk zijn, op plantenbasis. Zijn op zich best prijzig, nog onder de 5 euro en je doet er echt heel lang mee, en het werkt! Ik gebruik het nu een jaar een heb er helemaal geen klachten over. Het ruikt lekker, voelt veilig! Zowiezo hebben we alle schoonmaakmiddelen op plantenbasis, want het zou maar gebeuren dat zoonlief het in zijn handjes krijgt! Bv. fles afwasmiddel van 500ml doen we nu al 8 maanden mee! Sorry kan het niet genoeg prijzen
chloor is niet een echt best schoonmaakmiddel, het gaat alleen mooi glanzen en het ruikt schoon, maar je kan beter een goed schoonmaakmiddel nemen. veel bacterien zijn resistent tegen chloor.
@zogelukkig, bedankt voor je info. als je als zwangere er niet aan mag blootgesteld worden, wat de arbo zegt, dan klopt dat idd echt wel. iedereen moet het natuurlijk zelf weten, maar ik gebruik voortaan een veiliger schoonmaakmiddel. tnx
Laat het nou het enige zijn wat ik nog deed tijdens de zwangerschap... ja stom, maar het was het enige waar ik nog de energie voor had (tja, kleine ruimte hè?). Ik deed dat trouwens met chloor maar ging er natuurlijk niet lekker boven hangen! @zogelukkig: ik zie veel posts van je en daaruit maak ik op dat je heel voorzichtig bent! Prima. Je brengt het ook op een goede, informatieve manier. Persoonlijk denk ik dat je vrij streng bent maar ik vind het heel goed dat je jouw verhaal doet! Iedereen kan dan zelf een afweging maken. @Madelon: de ARBO doet een uitspraak over arbeidsomstandigheden. Dit betekent dat zij chloor afraden binnen het kader van arbeid en dat betekent veel veelvuldig gebruik zoals bijvoorbeeld werken in de schoonmaak (dan wordt je natuurlijk veel uren per dag mogelijk blootgesteld aan chloordampen). Als je thuis 1 à 2 x per week je toilet schoonmaakt is dat nog altijd veilig! Dit geldt ook voor tanken, uitlaatgassen etc etc.
Ik zie dat als een comliment Elly, bedankt. En ja, ik ben streng voor mezelf, maar toch zit een ongeluk in een klein hoekje. Zo wou ik gisteren gaan vegen en toen ik de bezem pakte, viel er een busje mierenpoeder (zwaar giftig!) voor m'n neus op de grond, het poeder stof omhoog! Toen was ik redelijk in paniek! Heb meteen m'n mond en neus gespoeld, was er echt naar van! Ik voelde me niet ziek ofzo, maar was wel bang dat ik het ingeademd had en dat foetus er last van zou kunnen krijgen... Ik heb gisteren alles chemische stoffen die ik had veilig weggestopt in de chemobak!
ik vind mijn zwangerschap wel een goede reden om wat klusjes aan mijn vriend over te laten! zoals het insprayen van de badkamer/ douchecel, daar heb ik normaalgesproken al last van de dampen van, durf ik nu niet zelf te doen, dan doet hij dit voor mij, de schat! ook het verven laat ik aan hem over. Bij tanken adem ik de andere kant op, getsie ik ruik alles 10 keer beter en merk dat het echt niet goed is. de chloor gebruik ik alleen voor de afvoerputje onder de kraan in de keuken en verder niet meer voor het toilet daarvoor gebruik ik wc eend. Ben erg voorzichtig daarmee
Je mag het ook als een compliment zien mits je je open blijft stellen voor meningen van anderen en je realiseert dat je erg streng bent en dat dat niet de norm hoeft te zijn. Je weet wel dat stress het allerslechtst is voor je kindje hè? Dus .. niet meer in paniek raken! Nergens voor nodig hoor!
Ik heb het allemaal gedaan tijdens mij zwangerschap. Schoongemaakt met chloor, getankt, kazen gegeten, buiten gelopen (al die uitlaatgassen, jemig), sushi gegeten, gesprayd met alles en nog wat tot ik een ons woog, ehum, ben ik iets vergeten? Oh ja, elke 6 weken naar de kapper geweest (al die chemische stoffen in de verf!) Oh oh, arm kind van mij, wat heb ik hem allemaal aangedaan!
Goh... en toch issie alweer meer dan 3 maanden! (wat gaat dat snel!, want herinner me nog dat je banner op 1 week oud stond!).... Tja verbaas me soms ook dat sommige zwangere...."ondanks alle extra kilo's" (tenminste ik wel).. moeite hebben de beide benen op de grond te houden....... niet hatelijk bedoeld hoor.... maar denk dat er wel een te ver wordt nagedacht.... Tuurlijk is chloorlucht niet gezond.... maar dat is het sowieso niet... of je nu wel of niet zwanger bent..... zolang je het maar geen uuuren/ elke dag opsnuift... en ja het staat bij de arbo... maarja... die regels zijn er ook omdat er mensen (elke dag) mee werken.... en niet omdat ze eens in de zoveel tijd het toilet op het werk schoonmaken....
Denk dat je ook moet kijken naar het effet op jou, met het grootte van jou lichaam en dan kijkt dat je kleine baby, met een ieniminie lichaam dezelfde hoeveelheid binnenkrijgt! @kiwi Idd arme baby, vind het gewoon ronduit dom!
Wat vindt je dom, beste Amom22? Dat ik gewoon een gezond verstand heb en niet bij minste geringste mij afvraag of iets wel of niet goed is? Ik ben blij dat ik lekker met beide voetjes op de grond sta, het heeft mij veeeeel stress gescheeld tijdens mijn zwangerschap en heb er nu heerlijk gezond zoontje. Enne....de volgende keer graag anderen met iets meer respect aanspreken, meisje. Dank u wel!
Snap het wel hoor, henkie24. Je wilt immers het allerbeste voor je kind en daarom twijfel je aan alles. De ene doet dat iets meer dan de andere en wat er op internet staat bevordert je twijfels ook wel. Het lijkt alsof steeds meer niet mag en kan, maar geloof me alles met mate is prima. Uiteraard zijn er aantal dingen die je beter niet kunt doen (bij iedereen bekende dingen) en bij het rest moet je je gewoon niet gaan afvragen. Want weet je, als het allemaal zo'n vaart liep, dan was de populatie van mensen niet zo groot als het nu is. Dat bedoel ik met "gezond verstand".
Er kot ook steeds meer troep op de wereld. Wie gaat nou zijn huishouden schoonmaken met gif? vind het eten van kazen die slecht kunnen zijn voor je kind en die daar tijdens de zwangerschap zelfs dood aan kan gaan ronduit belachelijk en daar blijf ik bij, gewoon omdat je er zin in hebt!?