Elastieken (spelletje)

Discussion in 'De lounge' started by Poohbeer2, Jul 12, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

Aug 17, 2008
    4,239
    9
    38
    Mijn nichtjes verveelden zich, dus dan maar elastieken geleerd. Maar hoe gingen die "pasjes" ook al weer. Een aantal kon ik me nog herinneren met wat hulp van schoonmoeder, schoonzus en de buurvrouw, maar er waren er heel veel meer. Heb ook al op google gekeken maar kon er niet veel over vinden. En het was zo leuk!
    Wie weet nog een paar van die "pasjes"???

2. Nicoletta

Nicoletta Fanatiek lid

Jan 11, 2008
    1,520
    0
    0
    - met je voeten tussen het elastiek springen; dus van links naar rechts en een string elastiek ertussen
    - met je voet het verste elastiek naar je toehalen en terwijl je opspringt op het dichtsbijzijnde elastiek springen
    - dan met twee voeten tegelijk op het elastiek aan beide kanten
    - dan met je voeten zo staan dat beide elastieken tussen je benen staat, je voeten zeg maar een kwart slag schuiven en eruit springen.

Dit alles doe je eerst met je benen licht wijd en elastiek om je enkels, dan heel wijd en dan het elastiek om maar een voet. Dan steeds een stukje hoger; eerst je enkel, dan je kuit, dan je knie en dan je dij of heup.

Leukkkk!! :D

3. Uk80

Uk80 Fanatiek lid

hahaha leuk!

het 'liedje' ken ik nog!

"ELASTIEKEN, erin, erop, eruit, draaien, kippekruid" :(

erin (2 benen erin)
    erop (elk been aan 1 kant op het touw)
    eruit (elk been aan de buitenkant)
    draaien (hou je benen buiten en draai een kwartslag)
    kippekruid (hier haakte je je achterste been uit het elastiek)

4. Femmetje

Femmetje Bekend lid

Mar 24, 2008
    815
    0
    0
    Haha.
    Lang geleden ja.
    Wij deden elastieken dr in dr op dr uit sluit stiek uit.

Of tip tap top erin eruit erop, erin eruit stiek uit

Zoiets....... ;)

5. Femmetje

Femmetje Bekend lid

Mar 24, 2008
    815
    0
    0
    En dan kon je ook nog 'hoog' doen , dan zat he stiek tot je knieholte.
    En één been deden wij ook altijd. (dat was dus supersmal)

Have fun :)

6. wendysunny

wendysunny VIP lid

Jun 24, 2009
    5,789
    0
    0
    ik weet alleen nog

erin eruit erin erop draaien

kwam meestal niet verder dan dat

veel plezier

7. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

Aug 17, 2008
    4,239
    9
    38
    Dat gedeelte kenden wij dus ook nog. Onderbroekenelastiek gehaald bij mijn schoonmoeder en toen...ja toen, wisten we niet meer alle stappen. Het gedeelte wat jullie beschreven kenden wij nog, maar er waren er veel meer.
    Ben juist zo blij dat mijn nichtjes nog uren te vermaken zijn met een stuk onderbroekenelastiek ipv alleen een spelcomputer!

Kennen jullie ook flessenvoetbal en zeven keer gooien met een bal tegen de muur op verschillende manieren?
    Was ook zo leuk!

8. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

Aug 22, 2006
    3,530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    Ooooo heerlijk die spelletjes. Doet me denken aan vroeger...uren buiten gespeeld en dat soort spelletjes gedaan. Ook met de hele buurt springtouwen en dan een heeeel dik groot touw en twee papa's scooren die willen draaien en dan met zoveel mogelijk kinderen erin springen.
    Of verstoppertje met de hele buurt....of knikkeren....
    Echt ik hoop dat mijn kindjes dalijk net zo graag buiten spelen als ik dat deed. Tegenwoordig zijn ze zo snel groot en hangen ze alleen nog maar voor de tv of de computer. Van mij mogen ze dat niet hoor....als het mooi weer is dan hup naar buiten!
    Dat zij mijn moeder vroeger ook tegen ons hoor....en dan mocht ik buiten spelen totdat de lampen aangingen...nog zo'n heerlijk sentimenteel herkenningspuntje....

Leuk topic!!!!

9. honeyy

honeyy VIP lid

Nov 5, 2008
    7,635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    oooo superr..!! vond dat zoo leuk!!

ik ken alllen nog maar, elastieken erin eruit erin erop.. :p pff zal eeens goed nadenken ;)

10. mercedes

mercedes Fanatiek lid

Nov 8, 2005
    1,608
    0
    0
    ergens in Limburg
  11. MamaNona

MamaNona VIP lid

Nov 28, 2007
    14,364
    0
    0
    Overijssel
    drin benen erin
    drop op de elastiek
    druit buiten de elastiek
    gedraaid-gekruist bij het omdraaien gelijktijdigde elastieken achter je voeten haken :D

12. klingel

klingel VIP lid

Feb 15, 2008
    16,318
    14
    38
    iets met kunst en michelinsterren..
    import drentherella
    jaaaaaaaaaaaaa!! :D
    ha!
    mede dankzij het filmpje waan ik mij weer 20 jaar jonger nu!!

hihi!

ook leuk:
    bussenkruit
    idd bal tegen muur gooien op verschillende manieren

*gaat elastieken midden in de nacht*

:)

13. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

Aug 17, 2008
    4,239
    9
    38
    Maar er waren toch wel meer dingetjes die je kon doen met elastieken. Die filmpjes van you tube is het begin, maar dan waren er nog meer pasjes.
    Wie weet de est nog???

14. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    wij deden altijd:

2 -4- 6- 8 - 10 (1 voet er in en 1 voet er over heen en dan zijwaarts springen, zodat de andere voet in het midden komt en de voet in het midden aan de andere kant eruit)
    in (2 voeten tussen de elastieken)
    uit (2 voeten er naast springen)
    in
    over
    in
    op (de moeilijkste haha, zeker als je hoger ging, op de elastieken springen)
    in
    uit

-hoger!!-

en dan weer van voor af aan ;)

15. klingel

klingel VIP lid

Feb 15, 2008
    16,318
    14
    38
    iets met kunst en michelinsterren..
    import drentherella
    voor mijn gevoel gingen de pasjes eindeloos door ja en was ' het eind ' halen bijna onmogelijk.
    maar ik weet ze ook niet meer!!!

staat me iets bij van met je ene voet elastiek pakken en dan kwartslag draaien ofzo (dus haaks op elastiek) en dan een of andere onmogelijke sprong waardoor je bijna altijd op je bek ging?
    :D

16. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

Aug 17, 2008
    4,239
    9
    38
    Nog meer mensen die leuke stapjes weten met een elastiek??? Of andere "oudhollandsche" spelletjes die je alijd kan spelen omdat je daar geen dure dingen voor nodig hebt?
    Leuk om de kids een leuk spelletje te leren waar zich weer een uurtje mee kunnen vermaken.

Van de week brood met ze gebakken! Wat een feest, vooral het rijzen. Wat is dat bijzonder dat het deeg 2x zo groot wordt. Tussendoor wilden ze graag ramen lappen dus dat maakte het feest nog leuker en de ramen nog schoner ;)

17. mik2sept

mik2sept Fanatiek lid

Jun 19, 2006
    1,271
    0
    0
    Maar het werd inderdaad steeds moeilijker.
    1. gewoon normaal tot boven aan en dan steeds weer onderaan beginnen.

Je had ook dat je eerst het eerste elastiek moest meenemen met je been en er dan weer uit...
    Jeetje wat is dat lastig uitleggen...een soort schaar
    maar weet eigenlijk ook de volgorde niet meer...

eens nadenken of zoeken...

18. Miepie80

Miepie80 VIP lid

May 6, 2007
    8,101
    4
    0
    Met je tenen het elastiek "aan de overkant" terug haken, en dan met je beide voeten binnen het elastiek staan (wat dus gekruist zit) en dan springen en dan moest je met je voeten op het elastiek eindigen (1 voet per kant) (haha, en dat is die waarbij je altijd op je bek ging... en die is "hoog" bijna onmogelijk!)

19. mik2sept

mik2sept Fanatiek lid

Jun 19, 2006
    1,271
    0
    0
    dit vond ik nog

Deel I:
    e-la-stie-ken-erin-eruit-erop-eraf-draai-uit.
    Deel II:
    voetje-voor-voetje-erop-erop en dan "flip" dan moest je het elastiek overal achter haken, en dan op het eerste elastiek springen, en dan er in, en dan op de laatste (de "bewegende" jawe;! [​IMG] en dan erover en dan op alle twee.
    Deel III "de finale" [​IMG]
    je kon kiezen tussen "spin" een soort knoop-frummel waar je op ging staan, en dan weer erin/eruit/erop/op allebei springen en dan mocht je naar "hoog"

Share This Page