Ik wil graag de achternaam wijzigen van mijn kleine, vader heeft haar erkend, maar geen gezag. Nu wil ik graag dat zij mijn achternaam krijgt, omdat ik geen contact meer heb met m'n ex. Weten jullie of dit kan en waar dit moet? Alvast bedankt
Volgens mij kan dit via de gemeente. Op de site van je gemeente is er misschien wel iets over te vinden. Volgens mij zijn er wel kosten aan verbonden, maar hoeveel dat is, weet ik niet. Zal ook per gemeente verschillen. En anders kun je misschien bellen met burgerzaken van je gemeente. Succes!
De regelgeving mbt achternamen gaat binnenkort veranderen en wordt dan soepeler. Bepaalde dingen worden volgens mij ook goedkoper. Vraag dit ook gelijk even na. Misschien loont het om nog even een paar maandjes te wachten.
Ik heb er gisteren of vandaag iets over gehoord in het nieuws, maar omdat het voor ons niet speelt heb ik het niet echt onthouden. Even googlen, dan zul je het wel vinden.
Naamswijziging Wij hebben toentertijd de naamswijziging van mijn dochter via de rechtbank laten doen, maar dat kwam omdat dit verzoek gelijk met 'n verzoek tot gezagswijziging (van eenhoofdig naar gezamenlijk gezag voor mij en mijn man) ingediend werd. Mijn dochter had daarbij mijn achternaam ipv die van mijn ex, waardoor men niet echt moeilijk deed. Zelf geloof ik niet dat die 'versoepeling' er gaat komen, maar als deze er komt, zal het nog wel een tijd duren. En dan is 't in elk geval het overwegen waard deze procedure op te starten zo lang je kind nog jong is, zodat het niet hoeft te 'wennen' aan 'n nieuwe achternaam.
Kosten Wat kost het laten wijzigen van de achternaam? De achternaam laten wijzigen kost 487,50. Als u voor u en uw minderjarige kinderen naamswijziging vraagt, hoeft u dit bedrag maar één keer te betalen. De vermindering van de kosten voor mensen met een bijstandsuitkering is per 30.1.2009 afgeschaft. dit had ik voor je gevonden op internet...
Ik wil de achternaam van mijn zoon ook graag laten veranderen, maar wat ik er van heb gelezen is dat je minimaal 5 jaar alleen het gezag moet hebben en dan kan je het pas aanvragen via de koningin. er zit nog een heel proces aan vast nu, ik heb ook via de gemeente info gevraagd en kreeg een boekje mee van een ministerie (defensie of binnenlandse zaken weet het ff niet meer) na het lezen had ik zoiets van ik wacht wel 5 jaar en dan ga ik actie ondernemen. Maar ik heb ook gelezen dat het veranderen van de achternaam makkelijker en goedkoper wordt! ik hoop het zo nl. wij noemen mijn zoon al bij mijn achternaam, alleen door officiele instanties wordt hij nog aangeschreven met de achternaam van zijn vader... en soms is dit zo confronterend. Ik heb ook geen contact meer met de vader nl en steeds wordt je er weer even aan herinnerd via die post.
PS als iemand andere info heeft en als ik het fout heb hoor ik het heel graag! want dan ga ik er ook direct achteraan nl.
ja hoor dat kan ik heb het toen via een advocaat geregeld, je moet minimaal 5 jaar alleen de zorg over je kindje hebben en dus ook 5 jaa achtervolgend geen kontackt met je ex, als je dat heb kanje een advocaat in de arm nemen die kan het in gang zetten voor je, dan krijg je op een gegeven moment een oproep om op het gemeente huis een verklaring af te leggen, daarna zullen ze je ex ook een oproep doen waar die binnen 2 weken volgens mij of 6 weken was het bezwaar kan maken tegen de naams wijziging en aan de hand daarvan zal de koning besluiten of de naam wordt gewijzigt of niet, ik had me oudste wel met mijn achternaam al in laten schrijven op school wel met de mededeling dat ze dus mijn naam ook zou gaan dragen maar dat het nog officeel gemaakt moest worden en zodat ze ook gelijk op school kon wennen aan dr naam.
dus als mijn zoon 5 jaar is kan ik dit alles ook in gang laten zetten... pff wat een weg nog te gaan dat dat niet makkelijker kan... ik hoop dat ze dit wel soepeler gaan maken hoor de komende 3 jaar maar goed idee om mijn zoon dan wel alvast onder mijn achternaam in te laten schrijven op de basisschool. ik noem hem nl altijd al bij mijn achternaam... maar ja die brieven van de officiele instanties zoals zorgverzekering, CB ed. altijd weer die achternaam die ik liever niet te zien krijg Heb er echt spijt van dat ik toen niet heb gekozen voor mijn achternaam na de geboorte... soms zou je de tijd willen terug draaien...
ja snap wat je bedoelt, als we alles eens van te voren wisten he... ik vind 5 jaar ook heel lang hoop ook dat ze dat in gaan korten, al is het mij wel gelukt hoor na 5 jaar me dochter der achternaam te wijzigingen , en voogdij uitzetting daar is dus 3 jaar geen kontackt voor nodig met de bio-vader snap niet dat ze dan met de achternaam 5 jaar willen wachten, beetje dubbel he?!
Is dat zo met de voogdij uitzetting? de 3 jaar termijn komt hier nl al heel dicht bij moet je dit ook op papier laten zetten? ik heb een testament voor het geval mij wat overkomt, maar ik geloof dat binnen 1 jaar de vader mijn zoon nog wel kan opeisen... kijk als ik dit ongedaan kan maken dan doe ik dit ook meteen En ja als we dingen vooraf wisten... dan had mijn zoon direct al mijn achternaam gekregen dus maar goed dat komt wel over 3 jaar en hopelijk eerder dus.
Nee, dat is niet zo. Ouderlijk gezag nemen ze tegenwoordig niet meer 'zomaar' af (daar moeten echt zwaarwegende en te bewijzen argumenten voor komen als kindermishandeling of -misbruik). Die termijn -die overigens inhoudt dat je tenminste één jaar samen voor het kind gezorgd moet hebben én de bio-ouder moet tenminste drie jaar alleen het gezag hebben gehad- geldt voor wanneer bijvoorbeeld een stiefouder (een ander dan de biologische ouder dus) gezamenlijk gezag wil verkrijgen over een stiefkind. En dat kan dus zoals gezegd, alleen als er eenhoofdig gezag over het kind is, want er kunnen nooit meer dan twee personen gezag over een kind hebben. Een gezagswijzing is overigens iets dat altijd via de rechter loopt.
het klopt wat mijkeltje zegt, ik heb het echt via een advocaat/rechter moeten regelen, en bij mij ging ook om heele zwaare bewijs baare argumenten.
@mamavan3: wat voor bewijzen heb je moeten voorleggen? is het lang geleden? en is gezagswijziging gelukt? @iedereen: en andersom? om gezag te verkrijgen? moet de vader bewijs aanleveren waarom het in het belang van het kind is dat vaders gezag krijgt? of moet moeder bewijs aanleverenwaarom het niet in het belang van het kind zou zijn? en hoe zwaarwegend moeten deze zaken zijn. iemand ervaring in de praktijk?
Ok nu snap ik het... mijn ex heeft geen ouderlijk gezag (gelukkig) dus dat hoef ik niet meer aan te vechten. Alleen deze 5 jaar "uitzitten" en dan de naamswijziging regelen in de hoop dat het voor die tijd versoepeld is allemaal...