We gaan voor een 'brusje'? Hoop het toch niet!

Discussie in 'De lounge' gestart door Eki, 10 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JolienS

JolienS Actief lid

30 aug 2013
    318
    0
    0

Inderdaad!!

En al het voorgaande klopt ook niet helemaal...
    Het woord is namelijk 'bedacht' door een groep studenten van de UVA zo een kleine 20 jaar geleden toen zij een scriptie moesten schrijven en een ander woord zochten voor het Duitse 'Geschwister' of het Engelse 'Sibling'. In de Nederlandse taal was er alleen nog het 'broer en zus'.

Later is er pas een 2de betekenis aan gegeven, die van een broer of zus zijn van een kind met handicap/beperking/ziekte/aandoening etc.

Het is dus zeker geen forumtaal en wordt ook in officiële documenten gebruikt...

:):):)

2. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Noemen ze het gewoon niet brusje omdat dat makkelijker in de mond ligt? Ik ben ook een brusje, en zo hadden wij, toen wij nog jong waren 1 keer per jaar dus een 'Brusjesdag' dat klinkt gewoon makkelijker dan Broertjesenzusjesdag, wil toch niet zeggen dat je de term dan in andere vormen niet kan en mag gebruiken? Snap het niet helemaal?

3. Eki

Eki Fanatiek lid

20 jan 2012
    2.127
    1
    36
    Kijk dat wist ik weer niet! Grappig zeg :)

En iedereen mag gebruiken wat ze wil hoor, vond het alleen wel interessante info :D

4. Feetjes

Feetjes Fanatiek lid

20 aug 2010
    1.298
    18
    38
    Het feit dat 'brusje' vaak gebruikt wordt voor broer of zus van een gehandicapt kind, wil nog niet zeggen dat het de betekenis is.
    Brusje is gewoon een samentrekking van broertje/zusje. Niets meer en niets minder.

5. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)

precies, niet zo moeilijk doen haha

6. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Blijkbaar ben ik dus een brusje, nooit geweten. Eerlijk gezegd boeit het me totaal niet. Het is een woord wat ik niet van plan ben te gaan gebruiken.

7. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Yep, zelfs bij BJZ;)

8. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Haha je raad in 1 keer mijn werkgever.

9. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Ik ben blijkbaar ook een Brusje... Nou het is een woord wat ik nooit zal gaan gebruiken!

10. mamsie86

mamsie86 Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.635
    0
    0
    Ik vind het ook onzin dat als andere er een andere betekenis aan geven dan ik, ik het daarom niet meer moet gebruiken voor de betekenis die ik er aan geef!
    Overigens kende ik deze betekenis helemaal niet en een groot gedeelte van de forumschrijvers ook niet denk ik.

Persoonlijk zou ik mijn kindje ook geen 'brusje' noemen als die een broertje/zusje met een handicap zou hebben.

11. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    En aangezien we op ZP zitten zal brusje alleen geassocieerd worden met een broertje of zusje.
    Zit je op een site/forum voor kindjes met een beperking: dan krijgt brusje een andere lading.

Ik vindt t wel makkelijk typen, en t klinkt ook mooi: Brabbel gaat voor een Beren-brusje, ;) :D

12. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Dit was mijn werkgever vorig jaar ook:D

13. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.926
    5.240
    113
    Home
    forumtaal of niet ik vind het een verschrikkelijk woord

14. Papaver

Papaver Niet meer actief

15. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.752
    646
    113
    Gelderland
    Ik krijg echt jeuk van het woord 'brusje'. Ik ken het inderdaad van de SPH toen iemand daar een scriptie over schreef, het woord brusje dus in de context van topic-startster...

'We gaan voor een kindje' vind ik ook al apart klinken....

We hopen een kindje te mogen krijgen.... lijkt mij meer op zijn plek.

Wij zijn er misschien ouderwets in, maar mijn man en ik hebben nooit geroepen: 'we gaan er voor'.... we hebben dat gewoon voor ons gehouden en toen ik het geluk had zwanger te zijn hebben we vertelt, bij de laatste zwangerschap dan, dat onze dochter grote zus werd.... Niks brusje...

16. wwrr

wwrr Fanatiek lid

14 mei 2013
    1.280
    448
    83
    Ik vind brusje ook een heel stom woord :D Overigens wordt het in mijn omgeving (opleiding/werk) wel gewoon als broertje/zusje gebruikt en wordt daarbij dus niks 'bijzonders' bedoeld. Het eerder genoemde 'klussen' stoort mij trouwens veeeeeel meer dan brusje. Bah!

17. susy26

susy26 Niet meer actief

Vind het ook een stom woord, zowel klussen als brusje! Zeg dan gewoon , we gaan voor een kleintje.. En we gaan t weer is proberen:p

18. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Ja ik krijg er ook jeuk van. Net als van manlief, zoonlief etc.

19. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    ach ja brusje en brusje, net zoiets als eikel en eikel.

20. Sterrefeetje

Sterrefeetje Niet meer actief

Ik ben ook een brusje :D

Deel Deze Pagina