ik ben altijd de rust zelf geweest, maar op het moment (de laatste weken) ben ik erg gestressd snel boos en geirriteerd vooral op de kids en dat is nou net wat ik niet wil. het komt (denk ik) door een moeizame relatie op het moment(wordt aan gewerkt) en 1 drukke peuter en 1 baby. ik ben altijd rustig, maar kan de rust niet meer vinden. wie weet iets effectiefs om weer rustiger te worden???
Altijd als ik gestresst ben en Jayden is of bij de oppas nog of bij papa dan ga ik altijd even een uur met de hond door het park lopen. Even nergens aan denken.. Of een rustmomentje voor jezelf met douchen, even ook een soort verwen momentje. Door niemand je laten storen. De kleintjes even aan papa geven en dan je rust momentje pakken. Dat heeft iedereen nodig dus zeker de mama's !
ik heb bij zwangerschapsyoga een bepaalde ademhalingstechniek geleerd die ik nog steeds toepas en werkt als een trein.
Ik ga vaker lekker een half uur onder de douche staan. Als papa dan niet thuis is doe ik dat als de jongste in bed ligt en tegen de oudste zeg ik dan dat ik ga douchen en dan kan ze even tv kijken of wii-en. Even heerlijk een moment voor jezelf, zeker als je merkt dat je je afreageert op de kids. Moet zeggen dat ik dat nu ik zwanger ben wel vaker heb en dan voel ik me zo schuldig naar de kinderen toe. Knuffel ze nu extra vaak.
Bewust tijd voor jezelf nemen en iets doen voor jezelf, wat dat verschild per persoon. Douchen,sporten,mediteren,boek lezen,etc etc Ik heb veel gesport maar door omstandigheden kan dat nu niet meer,het was echt mijn uitlaadklep. Nu mediteer ik elke dag,en de douche is ook ontspanning,verder een frisse neus halen buiten.
Ik heb zelf het meeste aan beweging in de buitenlucht. Dat kan wandelen zijn, of fietsen, of hardlopen. Ademhalingsoefeningen kunnen ook helpen, al dan niet met yoga.
Enn leuke hobby? Valriaan denk ik ook aan, of misschien een goed boek lezen? Het verschilt natuurlijk helemaal aan je situatie! Misschien kinderen een dagje/dagdeel naar oppas brengen... Of een computerspelletje spelen, dutje doen, in bad gaan liggen, haren verven, maskertje doen... lekker naar de schoonheidsspeciaste of naar de spa... Met de kids naar de kinderboerderij of speeltuin (al krijg ik daar meer stress van dan dat ik het kwijtraak hahah) avondje uiteten/bios met je partner of vriendin...
bedankt voor jullie reacties. ja, ik ga regelmatig een stukje wandelen en 3 keer per week naar mijn paard (ik rijd er niet op, gewoon wat verzorgen) dit geeft allemaal wel tijdelijke ontspanning, maar als ik dan thuis kom merk ik wel dat het echt maar van korte duur was. ik merk gewoon dat ik niet veel meer kan hebben van de kids en dat verdienen ze niet
Ja dan kom je weer terug in de situatie die de stress op levert.. Bij mij helpt het vaak ook nog als ik dan lekker ga schoonmaken en opruimen in huis, een opgeruimd huis is bij mij een opgeruimd hoofd.
aan opruimen kom ik nog net toe, maar schoonmaken wordt al een echte opgave hahaha. mijn zoontje (en anders mijn dochter wel) vraagt bijna constant aandacht. hij zit 2x per week op het kdv en dan kan ik eindelijk eens fatsoenlijk poetsen totdat mijn jongste weer wakker wordt. maar idd, wat je zegt een opgeruimd huis scheelt al een hele hoop, maar ik kom er niet echt aan toe. tenminste, niet zoals ik het zelf gaag zou zien
Misschien moet je je eigen verwachtingen wat bij gaan stellen. Ik ervaar ook veel stress doordat ik vind dat het huis schoon moet zijn, doordat ik vind dat ik een goede moeder moet zijn, etc. Verder probeer ik bewust ontspanning te nemen. Dus minder moet dingen en gewoon eens lekker op een stoel met een kop koffie. Of de kinderen een keertje extra naar de oppas en dan zelf een hele dag voor jezelf. Alleen maar doen waar je zin in hebt. Douchen, lezen, lekker een keertje slapen overdag. Succes!
ja, misschien is het dat wel en moet ik mijn verwachtingen wel bijstellen. ik vindt dat het huis schoon moet zijn, de kids in bad moeten zijn geweest, de boodschappen gedaan moeten zijn, etc. het kan gewoon niet allemaal. niet alles kan dan voor 100% daar zal ik eens over nadenken, of ik dat kan??? op een stoel gaan zitten en koffie drinken? tja, ik weet niet hoor. denk niet dat ik dat kan
Toch moet je dat doen. Je kinderen hebben niets aan een gestresste moeder. Ik heb er een burn out van gekregen. Dat wil je echt niet,dus stap aub op de rem. Je kinderen krijgen er echt niets van, als ze een keer niet in bad gaan. Als mama een keer geen tijd heeft. Als er een keer niet gestofzuigt is. Belangrijk is dat mama lekker in haar vel zit. Doe het astjeblieft. Probeer een keer te blijven zitten ondanks de onrust in je lijf. Je zult merken dat het vanzelf minder wordt. Succes met alles! En ook bij andere moeders is het niet altijd schoon en netjes.
Zoals je hier beschrijft. Je kunt ook lekker gaan zitten, tv kijken, slapen als je jongste in bed ligt. Quality-time voor mama! Dat poetsen komt dan wel als hij wakker is, of...... niet.
nou, ik heb vandaag een beetje advies opgevolgd en het ging eigenlijk best goed. ik heb vanmorgen de dingen gedaan die echt moesten (vaatwasser in en uitruimen en gewassen) daarna heb ik met de kids gespeelt en nergens meer naar gekeken. gevolg, kids waren minder zeurderig en ik was dus wat rustiger. helaas is dit niet haalbaar voor elke dag, anders ziet het huis er echt uit....
@Odet schoonmaakster inhuren? bij mijn zus heeft het wel geholpen. Ik denk ook dat Valeriaan te proberen is. Toen ik overspannen was gebruikte ik dat maar dan zou ik niet kiezen voor die pilletjes maar voor homeopathisch drankje van Valeriaan. Een paar druppeltjes met water die werkt kei goed!!