We krijgen een referendum!!

Discussie in 'De lounge' gestart door fee90, 27 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. StrayCat

StrayCat Fanatiek lid

2 jul 2014
    1.298
    4
    38
    Ok! Nou dan wil ik me eerst verdiepen voordat ik een mening ga vormen. Wat zijn de consequenties als dit gebeurd etc. Ik heb me er te weinig in verdiept nog.

2. tuc

tuc Niet meer actief

haha ja ik weet hoe het werkt, heb mij beter ingelezen dan pechtold:D maar ik zie het nut van het referendum dan niet zo. Ze kunnen het uiteindelijk idd naast zich neerleggen, en ja er zijn echt wel burgers die zich erg in de politiek verdiepen (zoals ikzelf) en dus ook echt wel weten waar ze ja en nee tegen zeggen, net zoals met Europa toen, maar sommigen weten totaal niet waar het over gaat.

3. Marnatman

Marnatman Fanatiek lid

17 jun 2010
    2.382
    206
    63
    Man
    Bedrijfsleider
    In Grunn
    Niet, maar de laatste tijd lijkt het niet uit te maken wat je post en waar je het post.

4. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Het gaat in per 1 januari 2016. Als het referendum nog gehouden moet worden mag NL niet tekenen en alle lidstaten moeten tekenen om het verdrag goed te keuren. Hoogstwaarschijnlijk komt het referendum pas in het voorjaar, dus er is nu sowieso een vertraging, waardoor het ook in andere landen onder de aandacht kan komen. En NL kan dus als uitkomst van referendum nee is ook nee stemmen. Kan, hoeft niet. Dus het is zeker geen mosterd na de maaltijd

5. Chelsey88

Chelsey88 Bekend lid

5 okt 2014
    505
    589
    93
    Een referendum organiseren kost naar schatting 30 miljoen.. en is niet bindend (verdrag waar t om gaat is al getekend). Sorry maar ik vind dit echt geldverspilling. En natuurlijk zijn het belangrijke onderwerpen.
    Daarom moeten de mensen die erover gaan beslissen, niet de gemiddelde burger adv de meest kortzichtige uitspraken die je tegenwoordig leest op fb ed. Ik denk oprecht dat pechtold meer verstand van zaken heeft zonder het te lezen dan de gemiddelde stembusganger. En geloof me.. ik ben GEEN D66 stemmer

6. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.498
    4.338
    113
    Vrouw
    Hahaha!

7. mamabri

mamabri Niet meer actief

Precies! Voor mij is het alleen maar weer "een zoethoudertje voor het volk"....

Destijds was er ook een referendum over de euro waarbij het gros van de mensen tegen stemde...

Ook bij het referendum over de grenzen openen waren de meeste stemmen tegen....

Wat mij betreft kunnen ze het hele referendumgebeuren in een heel klein donker gaatje stoppen!!

:x:x:x

8. tjiptjap

tjiptjap Bekend lid

24 okt 2014
    950
    0
    0
    Nou ik ben blij dat het ze gelukt is. Het kan toch niet zo zijn dat je eens in de vier jaar je mening mag geven en het er daarna niet meer toe doet. Er zouden juist vaker referanda moeten zijn, tijdens de verkiezingen hoor je holle frasen die er vooral zijn om kiezers te trekken. Het is toch belangrijk voor de politiek om te zien wat er echt onder het volk leeft, of moet ik me alleen bezig houden met hoe ik mijn koelkast inricht en alleen maar slikken wat de politiek doordrukt, alles onder het mom van zij weten het beter. Nou ze hebben de afgelopen cirisissen ook heel goed aan zien komen en er op kunnen anticiperen ;).

9. manamana

manamana Fanatiek lid

30 apr 2014
    1.372
    22
    38
    het Noorden
    Mee eens, maar zolang een referendum niet bindend is en de politici in Den Haag de uitslag gewoon naast zich neer kunnen leggen, heeft het mijns inziens niet zoveel zin.

10. tjiptjap

tjiptjap Bekend lid

24 okt 2014
    950
    0
    0
    Klopt, maar soms is het belangrijk voor de politiek om te zien wat de mening is van het volk over één bepaald onderwerp. Normaal gesproken kies je voor een partij met een pakket aan meningen waarbij je bij het ene onderdeel wel met ze eens bent en het andere dus niet.

11. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    Tja, ik vind dat je een democratie bent of niet. Er zijn zat andere regeringsvormen, maar wij hebben hier nu eenmaal voor gekozen. Dat betekent ook dat iedereen, dom of slim, arm of rijk, een mening mag hebben over belangrijke zaken. Je kan niet opeens op willekeurige onderwerpen bepalen dat mensen te dom zijn om ergens iets van te vinden. Dat is misschien 1 van de zwakke punten van een democratie, maar wel tevens een heel fundamenteel onderdeel ervan.

Ik vind het juist erg goed om de mogelijkheid te krijgen je uit te spreken over concrete zaken. Want wees eerlijk Tuc, is er ooit een kabinet geweest waar jij vol achter stond? Door die 3700 partijen die wij hier hebben wordt alles toch uiteindelijk een slap compromismengelmoesje? Maakt eigenlijk weinig uit waar je op stemt, soms leunt het wat naar links, soms naar rechts, maar het blijft vlees noch vis. Dus die 1 keer in de 4 jaar stemmen vind ik niet echt afdoende, ik spreek me graag uit over specifieke onderwerpen.

De Geen Peil actie vind ik een leuke stunt, met een echt goed resultaat. Al was het maar als signaal naar Den Haag om meer en beter aansluiting bij het volk te zoeken. Ik heb de petitie dus ook getekend, en vooral erg gelachen om de bevestiging van deelname achteraf met de melding 'gefeliciteerd, je hebt Alexander Pechtold heel ongelukkig gemaakt' :D

12. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Helemaal mee eens!

13. Janna

Janna Fanatiek lid

Proest! :D

14. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    Alleen jammer dat het een raadgevend referendum zal zijn en geen bindend referendum. Ze kunnen uiteindelijk dus toch gewoon doen wat ze willen.

15. tuc

tuc Niet meer actief

Er zijn wel kabinetten geweest waar ik heel ver achterstond...maar dat was nog voor de tijd van Pim Fortuyn..die man heeft de Nederlandse politiek verziekt.

16. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Ik lees net de berichten dat politieke topics niet mogen? Waarom niet dan?
    En valt dit daaronder, want het gaat niet om een politieke partij oid. Anders mogen de topics over de vluchtelingen e.d. toch ook niet? Daarin bespreek je ook maatschappelijke thema's en politieke visies.

17. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Het kan aan mij liggen hoor, maar ik vind het best apart dat er over dit onderwerp op dit moment een referendum is ontstaan.

18. stressbal

stressbal Niet meer actief

Ik vind het juist een goed iets en ben blij dat hij komt. Ook al betekend het nog helemaal niets en is het een raadgevend referendum.

En dat een laagopgeleide geen verstand heeft tsja we zijn nou eenmaal een "democratisch" land daar is voor gekozen door de mensen toen der tijd en gelukkig maar want ik ben van mening dat elk mens recht van spreken heeft en niet alleen de hoogopgeleide mensen.

Ik vind dat trouwens ook echt walgelijk waarom zou een hoogopgeleid iemand meer zegespraak mogen hebben dan iemand die simpelweg putjesschepper is?!
    Ook die mensen hebben een mening en recht om deze te uiten en te stemmen op wie hun willen.

Anders kun je het net zo goed afschaffen 1 politieke partij neer zetten en het daarmee doen.

Nou dan wordt de politiek net zo verziekt als dat GW het land gaat regeren.

19. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Hoe bedoel je? ( Nieuwsgierig, geen agressieve toon:D;) )

20. Joycey

Joycey Niet meer actief

Dat was mijn inziens wel de meest boeiende periode van de politiek ooit. Ik vond het allemaal maar saai en irritant. Pas na Pim Fortuyn begon het te leven. Nu is het allemaal weer oppervlakkige eenheidsworst. De politiek is saai; teveel mensen die overal om heen draaien, nuances op nuances stapelen en niemand die meer echt zegt wat er gaande is. Gewoon jammer.

Ik moet overigens eerlijk zeggen dat er geen enkele politieke partij is die volledig mijn standpunten inneemt. Als ik stem, stem ik voor de 'volle' 55% overtuiging ofzo. Het is allemaal net niks.

Deel Deze Pagina