Ik ben even benieuwd wat precies het verschil is tussen de combinatie test en de 20 weken echo. Wij hebben een ontzettend goede kans berekening gekregen voor de combinatietest, waren we enorm blij mee. Maar als ik het goed begrijp heeft dit niets mee te maken met de 20 weken echo. Klopt dat? Kan iemand mij uitleggen wat precies het verschil is?
Combinatie test is een kansberekening. Hierin worden volgens mij 3 syndromen 'bekeken', waaronder down (trisomie 21) en nog 2 (trisomie 18 en ?). Bij de 20 weken echo wordt je kindje volledig nagekeken. Dus, maag en darmen in buikholte?, hersenen goed gevormd? Ruggetje gesloten? Nieren aanwezig? Blaas gevuld? Hartje met kamertjes en boezems wordt bekeken en nog heel veel meer. Ondanks dat de combinatie test positief is, kan er dus wel wat aan de hand zijn met je kindje.
Tijdens de combinatietest hebben ze ook gekeken naar hartje (4 kamers), nieren, blaas, etc. Dus vandaar mijn vraag...
Inderdaad, daardoor is het waarschijnlijk ook allemaal beter te zien. Maar toch zijn er veel overeenkomsten tussen deze twee controles.
ik vind van niet. bij de combinatie test kunnen er veel dingen goed lijken. terwijl het met de 20 weken echo als het veel groter is toch tot een afwijking komt.
Oa de hersenen zijn met de combinatietest niet goed te zien/beoordelen. Ik heb bij de tweede zwangerschap een combi-uitslag gekregen van 1:700, in Duitsland betekent dat een extra echo in de 18e week en de 20-wekenecho wordt dan doorgeschoven naar ongeveer 24e week. Bij de 18 weken controle werd aangegeven dat de hersenen pas na de 18e/19e week goed te controleren zijn. Daarom dus met 23/24 weken nogmaals een uitgebreide echo.
Ik vind een combinatietest eigenlijk een kwestie van gokken. Het blijft een kans, niks is zeker. Met de 20wekenecho worden evt. daadwerkelijke afwijkingen gezien.
Klopt, alleen als je kans 1:6000 is, dan voel je je daar een stuk beter bij dan dat je 1: 100-800 hebt - plus dat de KANS op een baby met down dan een stuk kleiner is dan "gemiddeld".
Ik vind de testen niet te vergelijken. 1 ding komt wel overeen: in beide gevallen geeft het geen garantie. Hoe klein je kans ook is in de berekening (in geval van down), je blijft altijd een kans houden. Daar komt bij dat hoe jonger je bent, hoe minder betrouwbaar de combinatietest is. Dit komt omdat je vanwwege je leeftijd (laag risico) wel hele slechte bloedwaardes en nekplooi moet hebben wil er een verhoogd risico op down uitkomen. Oudere mama's hebben door hun leeftijd al een verhoogde kans (die test voor 25% mee in de kansberekening) en dus zullen eventuele afwijkingen zich eerder uiten in de uiteindelijke kans. Bij jonge moeders worden er meer down-kindjes 'gemist', dan bij oudere moeders. Bij moeders tussen de 20-25 worden 4 van de 10 kinderen met down gemist in de combinatietest (4 kindjes met down gaven dus een goede kansberekening in de combinatietest). Vanaf 36 jaar nog maar 1 van de 10... Bij de 20-weken echo kan er veel meer op de organen in detail gekeken worden. Of er hartdefecten zijn, kun je bij 12 weken echt nog niet zien. Maar ookal is alles goed en zijn er geen softmerkers gevonden, ook dan kun je voor verrassingen komen te staan (hebben we het weer over down). Geen garanties: Daar is mijn dochter het levende bewijs van. Geweldige combinatietest (geloof 1:5000), top 20-weken echo en toch geboren worden met een levensbedreigende aangeboren afwijking...