We krijgen konijntjes. Wat kopen we voor ze?

Discussie in 'De lounge' gestart door Dahlia, 21 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

2. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

dat hok heb ik ook.. maar bij mij zit er 1 konijn in weet niet wat voor soort ras je neemt maar als ze daar de heledag met zijn 2en in moeten zitten en niet los kunnen lopen vind ik het moet ik eerlijk zeggen een beetje teklein..
    ik heb nog aparte rennen.. waar ze in gaan en ze mogen bij mij binnen rond lopen

3. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

Is een konijn alleen niet zielig? We kunnen ook altijd nog overwegen dat we er gewoon eentje nemen..

4. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

Bedankt iedereen voor de reacties. Ik ben inmiddels al naar de winkel geweest, gewoon naar Pet's Place, en heb de boel gekocht wat ze nodig hebben... En ook nog een leuke speelbal gekocht. Nu het konijn/ de konijnen nog...

Ik hoop niet dat ze vlooien krijgen. Maar gelukkig zitten ze in een hok buiten.

En ik zal de kontjes nakijken. :)

5. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

nou ik merk niets aan ze hoor heb 2 konijnen binnen die staan gezellig met zijn 2en naast elkaar.. ze mogen elke dag uit hun hok en lekker rond rennen ze komen lekker op schoot zitten etc etc

het konijn wat buiten zit heb ik overgenomen van de buurman die vond het toch niet zo leuk meer heeft altijd alleen gezeten is al wat ouder dus ga geen poging doen om ze te kopelen de kans is zo klein dat dat goed gaat ook omdat ze wat ouder is...
    ik merk niets aan mijn konijnen maar meschien komt dat ook doordat ik ze erg veel aandacht geef :)

6. MacG

MacG Bekend lid

3 mrt 2009
    538
    0
    0
    Wat leuk dat je konijnen krijgt! Ik vind het echt zulke leuke huisdieren! Er staan hier al heel veel tips, maar ik heb er ook nog een paar:

hoe oud zijn de konijntjes als jullie ze krijgen? Want vaak worden ze te jong bij de moeder of bij de rest van het nest weg gehaald. Dat levert stress op en vaak krijgen ze diarree.

Wij hebben trouwens ook zo'n hok, alleen is het onder ook dicht. Mijn konijnen zitten op het balkon, en we hebben de helft (=1 a 2 m^2) afgezet voor ze, zodat ze toch lekker de benen kunnen strekken. Ik zou er toch over na denken of jullie ook niet zoiets kunnen doen. Ze houden nu eenmaal van huppelen he.

Verder zou ik inderdaad op de konijnensites kijken voor informatie over bodembedekking, voer en inentingen.

edit: niet 1 konijn nemen hoor, samen zijn ze echt veel gelukkiger!!! Mijn konijnen liggen naast elkaar, en wassen elkaar. Vroeger had ik er ook 1, en als ik nu zie hoe blij ze met z'n tweeen zijn, schaam ik me echt!

7. Jeluna

Jeluna Bekend lid

27 aug 2008
    571
    0
    0
    Nog even over voer, ik heb al jaren konijnen en ze hebben altijd science selective voer gehad! Die groene zakken, zijn een soort van biksbrokjes, vindt ik het beste voer wat er is!

8. danip

danip Niet meer actief

1 konijn alleen is hartstikke zielig. gewoon 2 doen hoor, en als je ze lekker los laat lopen zo nu en dan, dan is het hartstikke prima. Als je ziet hoe leuk konijnen met elkaar om kunnen gaan :) Elkaar wassen tegen elkaar aan liggen en spelen dan weet je dat 2 veel leuker is voor de konijntjes. Kijk ook maar eens op www.bunnybunch.nl Daar is ook genoeg info te vinden over dat onderwerp.

9. MacG

MacG Bekend lid

3 mrt 2009
    538
    0
    0
    @ science selective rabbit voer: Ik ook! Zelfs ik vind het lekker ruiken.

10. danip

danip Niet meer actief

Dat denk ik inderdaad :D je hebt gewoon geluk daarmee. Maar ik heb een poosje bij een asiel gewerkt waar ook konijnen binnen kwamen. En het probleem was bijna altijd dat mensen 2 rammen samen hadden, wat eerst heel goed ging. Maar toen ze ouder werden en de hormonen opspeelden, ze elkaar totaal vernielden. Ik heb gezien wat 2 rammen elkaar aan kunnen doen. En dat is geen uitzondering. Vandaar dat ik zo tegen het risico van 2 rammen samen gaan zetten ben. Ik zou toch gewoon dat risico dan niet nemen, juist omdat dit dus in bijna alle gevallen zo gaat.

Maar idd het kan als je veel geluk hebt wel goed gaan. Zoals bij jullie. Ik zou alleen niet erop gokken dat ik bij die 1% hoor ;)

11. Skye

Skye Niet meer actief

Ik hoor hier alleen maar mensen (nou ja, niet allemaal) praten over welk biks-voer het beste is!!!

Hooi is het beste voer voor een konijn! En als bijvoeding kan je wat biks geven. Beter te veel hooi en helemaal geen biks, dan te weinig hooi en veel biks! Mensen zien dat biks altijd als hoofd-voer, maar dat is het echt niet! Je kan je konijn zelfs eventueel op alleen hooi zetten (met groente ed), maar zonder biks!

12. MacG

MacG Bekend lid

3 mrt 2009
    538
    0
    0
    Inderdaad, ik voer andijvie (langzaam opbouwen bij jonge konijnen!), de helft van de geadviseerde hoeveelheid science selective rabbit (zijn we nog verder aan het afbouwen), en heel veel hooi. Beter te weinig brokjes geven dan teveel.

13. tukker

tukker Fanatiek lid

1 dec 2009
    2.980
    17
    38
    Bekijk bijlage 87258 er zijn al een heleboel goede tips gegeven.

en ik weet dat TS al een hok heeft. maar dit formaat hok geeft zeker de voorkeur aan een koppeltje konijnen. heb het hok gekocht bij www.dierenverblijf.com daar kun je prima online bestellen!

14. madelief

madelief Fanatiek lid

18 mrt 2006
    3.125
    204
    63
    Vrouw
    fokker van Rottweilers en PRT
    Schopp, Duitsland
    nee snap ik hahahaha, maar hier zitten ze al bijna 5 jaar bij elkaar dus verwacht ook niet dat het fout zal gaan nu :)

liefs Es

15. moes

moes Fanatiek lid

20 jul 2006
    2.765
    9
    38
    geen zaagsel in het hok doen!
    kunnen de konijntjes luchtwegproblemen mee krijgen!

nu in de zomer heb ik helemaal niks in het hok liggen.
    alleen in de wc-tjes heb ik een soort aubiose (hennep)
    dadelijk in de winter leg ik stro in het hok.

Deel Deze Pagina