ik heb een vraag aan jullie hoe jullie het regelen met oppas voor jullie kindje. wij gaan binnenkort proberen om zwanger te worden MAAR nou zit ik met de oppas ik kan niet stoppen met werken want dan kunnen we onze rekeningen niet meer betalen en mijn schoonvader roept al jaren dat hun niet willen oppassen, mijn moeder leeft niet meer dus dat is ook geen optie en een KDV vind ik zo zielig omdat je kindje dan niet de aandacht krijgt die hij/zij nodig heeft (althans zo denk ik erover ik weet alleen niet of het waar is) hoe zouden jullie dit probleem oplossen?
Gastouders zijn een optie, bij hen thuis of bij jou thuis. Dat kan via een gastouderbureau. Maar ik zou zeker een keer gaan kijken bij een kdv. Ik heb eigenlijk helemaal niet het gevoel dat Thijmen op het KDV niet de aandacht krijgt die hij nodig heeft. Hij is juist dol op zijn leidsters en hij vindt het daar helemaal geweldig. Ze doen ook allerlei leuke dingen met de kinderen en ze spelen lekker buiten met zijn allen.
@ Rosao, bedankt voor je reactie, dit is inderdaad ook een oplossing. ik ga er zeker even naar kijken.
Hai Mutselfrutsel Ik had hetzelfde probleem,maar ben toen in de familie rond gaan vragen en mijn moeders tante die wilde het heel graag,alleen haalde ik haar s'morgens op en bracht mijn vriend haar thuis,de kleine ging natuurlijk dan even mee. Nu met de 3de kleine is ze te oud geworden en kan ze het niet meer,dus als ik daalijk weer ga werken,ik probeer werk in de avonden te vinden maar als dat niet lukt dan breng ik jaimy toch naar een KDV. Ik moet zeggen dat ik er hetzelfde over dacht als jou,maar ben er gaan kijken en loop vaak langs en zie dat ze echt genoeg aandacht krijgen en dat ze veel plezier hebben. En bij een echt baby groep hebben ze veel kinderleidsters in de klas dus een paar beepjes onder 1 juf zal maar zeggen. Ik zou zeggen ga eens kijken meid. Gastouder buro is ook een idee,je moet even kijken wat voor jouzelf fijn is. heb je geen mensen in de straat die je goed kent dan( ik heb dat niet hoor) een thuisblijf mama die het graag wil doen,tegen een vergoeding?
@ patrieske, aan de ene kant, denk ik ik heb wel een oplossing want ik denk zodra de kleine er is dat mijn schoonouders wel zoiets hebben van, owww nu willen we wel oppassen, maar mn gedacht zegt dan weer ja daaaaaag eerst niet en nu de kleine er is dan ineens wel dan kan je het nu ook wel vergeten, maar daar heb ik alleen mezelf mee. en m'n zus zou denk ik ook wel 1 dagje op willen passen, dus dan zou ik al 2 dagen oppas hebben en dan zal 1 dagje kdv niet zo schadelijk zijn! maar goed het geval met m'n schoonouders twijfel ik nog over, bij mij komt het een beetje over zo van, alleen als het ons uit komt. mijn moeder zou met alle liefde de hele week wel op willen passen maar helaas, ze heb haar kleinkinderen van mijn kant niet mee mogen maken
heb je geen leuke buurvrouw die je kunt vragen pas ook op op de 3 kids van de buren doe dit nu al 9 jaar en wel zo makkelijk heb ik iets nodig dan pak ik het ff misschien een optie? gr anja
Hia mutselfrutsel. Ja dat met je schoonouders dat is natuurlijk erg dubbel meid,ik denk dat je wel goed moet afspreken dat ze dan niet moeten gaan afzeggen dat je anders in de problemen komt met je werk. Ik weet niet of je het goed met hun kunt bespreken en anders dat je man dit kan zeggen? Is je moeder vroeg overleden dan meid,is inderdaad erg moeilijk lijkt mij als je je moeder zo jong verliest.
@ ducie, bedankt voor je reactie, helaas heb ik niet zo goed contact met m'n buren, we zeggen elkaar wel gedag maar daar blijft het ook bij. @ patrieske, helaas is mijn moeder 2,5 maand geleden overleden ik kan wel op m'n schoonouders rekenen als ik een vast dag uit kies met hun, maar ik bedoel meer dat uhh nu willen ze het absoluut niet maar zodra ze die kleine gezien hebben, dat het dan ineens wel kan omdat ze hun kleinkind zo vaak mogelijk willen zien omdat hij/zij de schattigste is en dat aan iedereen wil laten showen (ik weet niet of het zo is hoor maar dit gevoel heb ik) @ allemaal, het liefst laat ik m'n kleintje bij alleen bekenden maar nu ik erover nadenk heb ik denk ik liever een kdv dan een gastouder, ik weet nie krijg daar zo vreemd gevoel bij. (dit bedoel ik niet om iemand te kwetsen hoor)
Ik denk dat het goed is dat jij eerst wat informatie gaat lezen over de verschillende vormen van opvang die er zijn. Laat je goed informeren voordat je een uiteindelijke keuze maakt. Je geeft aan jullie toekomstige kindje graag bij bekenden te willen brengen als jij moet werken. Aan de ene kant kan dit heel prettig zijn, maar uit mijn omgeving weet ik ook dat het juist kan leiden tot spanning en wrijving in de 'relatie" Voordeel van een gastouder vind ik de individuele aandacht en de flexibele opvangtijden (ik kan met mijn baan niet bij de reguliere kdv terecht) Voordeel van KDV is dat de kindjes nooit alleen zijn en ze leren samen spelen/delen. En dat het gediplomeerde medewerksters zijn.
Hoi hoi, ik begrijp best dat als je nog geen kindje hebt dat de familie een ideale oplossing lijkt te zijn, maar je moet je wel bedenken dat als je kindje er straks is dat jullie jullie bepaalde regels willen hanteren waar je schoonouders geen boodschap aan hebben. Dat heb je vaak met ouders en schoonouders. Dat kan veel spanning veroorzaken. Mijn ouders passen 1 dag per week op en ik heb er hele strikte afspraken mee gemaakt. Ze vinden het moeilijk om er zich aan te houden maar het gaat inmiddels een stuk beter. De andere 2 dagen gaat mijn zoontje naar een gastouder. Vanaf april volgend jaar gaat hij naar een kdv. Als jij je kindje niet naar het kdv wil brengen dan kan gastouderopvang een goede oplossing zijn. Dat is je kindje vaak maar met een paar anderen of zelfs alleen. Verder wil ik nog wel even zeggen dat het kdv niet schadelijk is hoor, zoals je dit boven zegt. Het kan juist heel goed zijn voor kindjes. Veel succes!
Hai Mutselfrutsel Eerst wil je nog condoleren met het verlies van je moeder,2.5 maand is erg kort geleden. Ja ik zeg meestal luister naar je gevoel,als jou gevoel ook zo is mete en gastouder,dan moet je even kijken of dit het beste voor je is,maar misschien hebben vrienden of kennissen een gast ouder waar ze erg tevreden over zijn,zo weet ik van een mama van de creche dat ze een hele lieve heeft en als de nood hoog is kan ik haar gastouder bellen,ik heb deze mevrouw nu ook een paar keer ontmoet en ze is echt in mijn ogen een lieve goede oppas. En nogmaals meid ga eens mee kijken bij een KDV in de buurt,ik dacht vroeger ook echt dat het niets was,en dat het zelfs gemeen was om de kleine daar te bengen,ik breng ze nog niet maar als het nodig is weet ik dat ze daar goed zitten. Wat de andere hier zeggen over het krijgen van spanningen,dat heb ik helemaal niet gehad,ik zeg wel tegen mijn tante wat mijn regels waren en dat ik het wel fijn zou vinden dat ze het zo zou doen ,dat heeft ze altijd gedaan. Maar eerlijk is eerlijk mijn schoonmoeder zit thuis en die mag echt niet met jaimy en noël alleen zijn,dat kan ze gewoon niet,en daar heb ik mijn redenen voor,snap je gevoelsmatig
hoi lieve meiden, als allereerst bedankt voor jullie lieve reacties. ik ga eerst nog maar eens kijken wat voor soorten opvang er zijn, en eerst maar proberen zwanger te worden en dan zal ik verder kijken, maar als jullie nog andere opties hebben hoor ik het graag.
@ anakin, ik weet dat een kinderdag verblijf niet schadelijk is, maar ik bedoel meer dat ik bang ben dat m'n kleintje niet de aandacht krijgt die hij/zij nodig heeft (wat hij/zij bij familie/vrienden/kennissen wel krijgt) maar dit is meer mijn gevoel, en hoe het allemaal werkt moet ik nog helemaal uit gaan zoeken enz enz.
Denk idd ook dat je het beste 1 vorm van opvang kan zoeken. Dat is voor je kindje veel duidelijker en makkelijker om te wennen dan als ie elke dag van de week ergens anders is.
Hoewel meer mensen het al aangegeven hebben, over het kdv.. wilde ik toch nog even reageren... Zeker nu m'n dochter wat ouder is (vanaf 9 ofzo) vind ik het bijna gemeen van mezelf, dat ze maar 2 halve dagen in de week naar het kdv gaat.... In de omgeving zijn er weinig kinderen met wie ze kan spelen en dan moet ze het thuis alleen met een volwassene doen. En andere kinderen vind ze zooo verschrikkelijk leuk! Als ze er eenmaal is tegenwoordig, dan kijkt ze amper meer om als ik wegga omdat ze het te druk heeft met het speelgoed en de andere kindjes. Verder heb ik ook erg het idee dat ze op het kdv een veel duidelijkere structuur hebben dan ik thuis. Dat moet natuurlijk ook wel, omdat ze meer kindjes hebben. M'n dochter eet daar wat gemakkelijker en slaapt daar vaak toch wat langer dan thuis. Inmiddels zijn we wat dingen gaan overnemen en gaat het thuis ook beter, maar we hebben er dus wel ook dingetjes van geleerd.
Zou je je teksten gewoon in zwart willen neerzetten? je eerste bericht is gister aangepast door josien, maar de rest is weer paars.
Ik zou inderdaad ook eens bij een paar kdv's kijken Ik snap je gevoel wel hoor. Ik dacht niet dat hij echt iets te kort zou komen, maar vond het wel lastig om hem naar een kdv te brengen. Hij gaat er sinds hij 3 maanden oud is, 3 dagen per week heen en doet het er echt fantastisch! En aan zijn reactie zie ik dat hij gek is met de leidsters. Gister kwam ik hem iets eerder dan gebruikelijk ophalen (om 16.15u) en toen ik de zaal binnen kwam, hoorde ik hem keihard brabbelen. De leidster was hem net een het verschonen en hij lag heel relaxed naar een speeltje te kijken. Dat gaf me echt een geweldig gevoel Hij lacht naar ze, reageert enthousiast op ze, huilt nooit als ik weg ga, etc. Hij komt er dus echt niets te kort Maar dat gevoel heeft bij mij wel moeten groeien hoor. En anders kun je misschien een hele fijne gastouder vinden. Maar kijk eens rond, tig ouders zijn je voor gegaan Komt echt wel goed!