We moeten nu echt...

Discussie in 'Voeding' gestart door Gentle, 10 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Omdat ik BV geef en dat prima liep, maar ook omdat ik er zelf nog niet zo'n zin in had, heb ik het geven van fruit/groente even uitgesteld bij Julia. Het hoefde niet, en van mij hoefde het ook nog niet zo nodig.

Nu zijn we de afgelopen weken langzaam begonnen met eens wat likken aan een stukje appel of een worteltje (a la Rapley) en ze kreeg heel af en toe eens wat binnen (meer per ongeluk van haarzelf). Vorige week ben ik begonnen om zowel een beetje gepureerd als een beetje stronkjes broccoli aan te bieden, om haar langzaam (eerst 1 keer per 3 dagen, dan om de dag, dan elke dag) te laten wennen aan vast(er) voedsel. Nog steeds vindt ze het leuk om iets te proeven of er aan te likken, maar niet van harte. Maar het vervelende vind ik: van een lepeltje vindt ze het echt vies! Ze heeft nu al minstens 3 keer een beetje gegeten, maar ze spuugt steeds vaker de helft weer uit. Vandaag heb ik ietsje meer gemaakt dan eerst (eerst ongeveer een koffielepel, nu ongeveer een eetlepel), maar dan eet ze echt niet meer op. Op een gegeven moment houdt ze gewoon haar mond dicht en alles wat er in gaat komt er meteen weer uit.

Nou maak ik me niet meteen zorgen, vrijdag proberen we het gewoon eens met worteltjes, maar hoeveel zou ze ongeveer straks binnen moeten krijgen? Nu kan ik het nog amper in grammen uitdrukken, maar ik hoor regelmatig van mama's die al een heel potje geven! Dat is 100 gram ofzo! Is het belangrijk dat ze nu al iets meer gaat eten dan die paar hapjes die ze binnen krijgt (dus dat ik misschien eerder iets anders moet proberen ofzo?), of kan ik gewoon kijken wat ze zelf wil? Ze is volgende week 6 maanden oud.

2. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.232
    0
    0
    Velsen
    Als ik het goed lees, begon je een beetje met stukjes, a la rapley, waarom nu niet meer? Als ze het niet prettig vindt van een lepeltje, geef je toch handgrote stukjes die ze kan pakken en in haar mond kan stoppen. Als het een niet werkt, kun je het ander toch proberen. Maarre: ze is nog geen 6 maanden en in het begin (ik deed rapley) kwam er niet zo heel veel binnen, leek. In de luier leek hij toch meer gegeten te hebben dan ik dacht. Als je borstvoeding geeft is dat de hoofdvoeding en de rest BIJvoeding, dus maak je niet druk over de hoeveelheid. Het gaat om kennismaken met voeding, niet om de hoeveelheden.

3. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Nee hoor, je hoeft nu echt nog niet in grote hoeveelheden te gaan denken. Gewoon rustig je kleine meid volgen.

Dit is wat ik eens kreeg van de lk hier op het forum, misschien herken je er iets van/heb je er iets aan:

Het natuurlijke verloop van borstvoeding gaat meestal als volgt:

Borstvoeding (of melkvoeding als borstvoeding niet lukt) is de hoofdvoeding, met vanaf een maand of 6 oefenen met vaste voeding. oefenen met vaste voeding tussen 6-9 maanden. Deze periode moet je ook echt zien als oefenen, het gaat niet om honger of eten, nee, oeffenen met mondmotoriek, smaak, consistentie. Wat doe je met iets in je mond, wat kun je ermee, hoe ervaar je smaken. Dat is wat je kindjes aanbiedt in de periode 6-9 maanden. Melkvoedingen zijn nog steeds hoofdbestanddeel van de voeding.

Tussen 9 - 12 maanden gaat het voedingspatroon langzaam verschuiven naar echt eten. Eten om voedingswaarden. Eten op gerichte tijden verdeeld over de dag. Om zo met een jaar 'met de pot mee te kunnen eten' zoals dat dan heet. Als een volwaardig gezinslid mee aan tafel! Melkvoedingen zijn nu bijvoeding!

4. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik ben eigenlijk begonnen met proeven/vasthouden/voelen, maar toen kreeg ze ook nog niks binnen. Dat was ook een beetje de bedoeling, omdat ze van mij nog niet per sé echt ervan hoefde te eten. Nu wil ik dat eigenlijk wel, maar doet ze dat dus ook niet... Daarom dacht ik, ik laat haar a la Rapley dus zelf proberen, en intussen voer ik haar wat hapjes.

5. adi

adi Niet meer actief

Het verschilt heel erg per kindje hoor. Wij begonnen ons bij Diyana al zorgen te maken, ze snapte na 5 weken proberen nog steeds niet wat ze in godsnaam met die lepel aan moest. En we waren ook maar aan t oefenen. Als ze drie happen echt ophad was ik blij. Ze deed ook haar mond niet open, en als ze die open deed stak ze haar tong uit. Ze spuugde ook alles gelijk uit.
    Maar na 5 weken begon ze het trukje te leren, nu eet ze zowat ook iets op, en de motoriek lijkt ook veel meer op happen en kauwen. Dus gewoon veel oefenen en geduld hebben.

Dat ze alles uitspuugd heeft niks met smaak te maken, haar tong is gewend om golvende bewegingen te maken voor het zuigen. Zij moet nog leren om het eten met haar tong naar achteren te werken en niet naar voren.

Succes en veel plezier met aanmodderen!!

6. Beaujuulais

Beaujuulais Fanatiek lid

15 sep 2008
    2.803
    70
    48
    Vrouw
    Wij zijn sinds een week of 4 bezig en in het begin ging het ook heel langzaam. Een paar kleine hapjes waarvan de helft er ook weer uit kwam. Lippen stijf op elkaar.
    En nu sinds anderhalve week ofzo gaat het erin als koek! Ik geef Beau soms ook stukken om zelf af te happen en gepureerd om te voeren. Ik maak de voeding zelf en weeg het niet af maar ik denk dat het een eetlepel of 2 a 3 is. We gaan nu langzaam aan de groente combineren met rijst of aardappel.
    Als hij langer over had gedaan om te wennen was dat voor mij prima geweest. Je kan het niet afdwingen toch?

De lepel vond Beau in het begin ook maar een gek ding. Dus ik heb hem een schone lepel gegeven om naar te kijken, te voelen en te proeven. Ook bij de eerste keren dat hij maar weinig binnen kreeg bood ik hem een leeg lepeltje aan om te wennen. Dan keek hij heel vies maar hij deed wel steeds vaker zijn mond open. Gewoon wennen aan het gevoel. We nemen er de tijd voor.
    En nu tussen de hapjes door doe ik dat ook nog wel. En weetje wat hij doet? Hij stopt zelf de lege lepel in zijn mond :D. Zo grappig om te zien. De hapjes met een "volle" lepel doen we samen.

Ik denk dat je haar nu zelf kan laten bepalen hoeveel ze wil en wat ze wil. Gewoon aanbieden en er de tijd voor nemen. En genieten samen. Het komt vanzelf.

7. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    het eten van een lepel is iets nieuws en moeten ze even gevoel voor krijgen.
    Jas krijgt al een week of 2 fruit omdat ze het erg lekker vond toen we het probeerde.
    Eigenlijk gaat er altijd nog de helft naar buiten als ze haar mond dicht doet en met haar tong zit te smakken.
    Oefening baard kunst in dit geval.

Enne a la replay kan altijd he.

8. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Hier met 6 mnd begonnen a la rapley. Eerste maand kreeg zl niets binnen, 2e maand muizen hapjes ( dan moet je denken aan een half theelepeltje, vond ik terug in de ontlasting), 3e maand een opscheplepel. Maar hij lustte alles wat ik hem aanbood.
    Het mooie is, ze hoeven nog niets binnen te krijgen, tot een jaar is moedermelk 100% van de benodigde hoeveelheid voedingsstoffen die babies nodig hebben.
    Die 6-12 maanden is ook echt bedoeld om te *leren* eten, net zoals leren lopen,praten en fietsen. Niets gaat vanzelf.
    Maar als je een Bv-kindje hebt ( ik bedoel daarmee 6 mnd uitsluiten BV) dan zal je zien hoe goed de kauw-slik motoriek is.
    Dat is echt een groot voordeel bij voeding a la Rapley aanbieden.
    Ja, wij zijn echte Gill-fans ;)

9. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.168
    2.283
    113
    Het heerlijke van bv geven is dat het niet uitmaakt als de bijvoeding niet goed loopt in het begin, omdat ze toch alles wel uit de bv halen wat ze nodig hebben. Geef het lekker de tijd, wat Hanneke ook al schreef, de eerste maanden is het gewoon proberen, proeven, kennismaken met andere smaakjes en structuren. Juist de manier van voeden die jullie eerst deden (stukken, Rapley) is daar heel geschikt voor. Ik dacht in het begin ook echt dat ik op deze manier nooit van al die voedingen af zou komen, maar inmiddels is zl ruim 10 maanden en eet hij als een bouwvakker. Het gaat vanzelf, zeker als je het lekker blijft proberen en er voor jezelf en je baby niet teveel druk achter zet.

10. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Bedankt voor jullie reacties!

W.b. lepeltjes, dat kan ze dus wel! We geven al 2 maanden voor en na elke voeding een prutje van jbpm en dat eet ze zo op! Ze begrijpt die lepel, hapt er netjes af (niet eens meer slurpen), maar ze laat gewoon duidelijk merken dat groenten (of iets wat anders smaakt) niet lekker is! Ze werkt het er gewoon weer uit en krijgt nu idd zo'n 2-3 babylepeltjes groenten echt binnen.

Gisteren heb ik worteltjes geprobeerd, maar dat was van een lepeltje ook echt blijkbaar niet te eten ;) Een gewoon worteltje (gekookt) uit de hand lukt wel, als ik het vasthoud. Dan hapt ze en bijt ze er op, en slikt ze zo een stukje door :$ Maar ze kijkt er nog wel heeeeel vies bij :D

Ik ga de komende weken wel lekker door met proberen. Wat denken jullie, zal ik proberen om 's ochtends al eens een keer fruit aan te bieden? Wie weet vindt ze dat lekkerder en dan kunnen we 2 keer per dag oefenen. Of zal ik wachten tot ze die groenten echt eet?

Deel Deze Pagina