Pfff soms weet ik het even niet meer. Bv loopt goed. Mijn dochter die morgen zeven wel oud is doet het er goed op. Maar ik baal er steeds meer van ipv minder. Ik kijk op tegen de warme dagen. Dan wilt ze nog vaker aan de borst. Gisteren met haar bij mijn vriend gaan kijken bij zijn sport samen met vrienden. Voelde me zo rot en ongemakkelijk om elke keer mijn borsten te voorschijn te moeten toveren voor haar. Volgende maand gaan we op familiebezoek in een ander land. Elke dag meer dan dertig graden. Ik ben zo bang dat ik er gewoon niet van kan genieten omdat ik continue borstvoeding moet geven. Het maakt me heel verdrietig want als ik thuis met haar ben en in de nachten voelt het wel goed. Ik weet het gewoon niet meer. Mijn vriend heeft gezegd dat hij het heel jammer zou vinden als ik nu stop maar dat het mijn keuze is. Bah... Ik weet ook dat het mijn keuze is maar het is zo moeilijk. Ik zie er steeds met tegen op.
Pfff, gooi het er hier maar even uit. Het kan ook super pittig zijn. Rond de zes weken zat ik er ook even doorheen. Toen wilde hij ook echt om de twee uur drinken. Erg vermoeiend. Inmiddels voed ik al 21 maanden en vind het heerlijk Maar ik kan me heel goed voorstellen dat je er even doorheen zit. Probeer er samen goed over te praten. Misschien kun je zeggen dat je er nog twee weken mee doorgaat en dan een knoop doorhakt. Misschien voel je je dan wel weer heel anders. En anders ga je rustig aan afbouwen. En probeer een rustig plekje op te zoeken als je haar moet voeden, dan voel je je misschien minder ongemakkelijk. Succes ermee!
Heb je nog geen flesje geprobeerd Hoe ze daar op reageert? Met afgekolfde bv dan. Ik ga geen bv geven als ik weg ben met hem (muv vertrouwde plekken). Ik ga dan afkolven en hem een flesje geven met bv. Ik vind het ook verschrikkelijk om overal maar die borsten te voor schijn te halen. Ik heb grote borsten en heb vanalles nodig om hem, en mij, lekker te laten liggen/drinken. Dit gaat echt niet zo 123 in een restaurant of iets dergelijks. En om er nu voor thuis te blijven of naar huis te gaan vind ik ook niks. Dus als ik jou was zou ik gaan afkolven en invriezen en als je weggaat haar een flesje geven.
Dank jullie wel. Ik ga in ieder geval eerdaags starten met een keer fv overdag. Zo een bv schort lijkt me niets met die warmte. Ik ga het zo nog twee weken aanzien.Zit ik er dan nog tegen aan te hikken dan kap ik ermee. Dan heeft ze twee maanden gehad. Ik maak mezelf gek zo.
Tja,7 weken...het is DE periode waarbij veel mama's besluiten te stoppen. Op zich begrijpelijk, het is een intensieve periode. Krampjes, veel willen drinken,geen ritme... Maar wat zo jammer is, het gaat er alleen maar makkelijker op worden. De voedingen gaan minder lang worden, je zal een soort van regelmaat gaan krijgen.Samen een team worden heeft wat tijd nodig. En uiteindelijk is het dan zo relaxed! Als je een flesje kv gaat geven, weet dan wel dat je actief afbouwt. Je kan dan problemen met je productie krijgen.
Realiseer je wel dat je a.niet te vaak voedingen over kan slaan en b.als je dan ter plekke niet kolft, je dan waarschijnlijk met knoeperds komt te zitten...niet echt fijn!
Tja de melk zal er toch uit moeten, dus dan zou je overweg moeten gaan kolven. .... ik zie dat je kindje nu 2 wk oud is. Nu gaat het afleggen nog met veel gehannes maar straks gaat dat een stuk makkelijker. Ik heb ook grote borsten maar kan prima discreet voeden en tegelijk nog lunchen ook. Met de nieuwe baby gaat het nog wat lastiger, is weer even wennen maar ik weet dat over een paar weken dat ook weer als vanzelf gaat. Ts: kv is wat zoe zegt inderdaad afvroeg afbouwen en kan problemen met je productie geven. Ik herken je gevoel meer het vele afleggen houwt nu met de warmte 10+voedingen. Overal plakkerige melk en een plakkerig kind op je de hele tijd. Maar gelukkig is het niet vaal zo warm in Nl Kijk eens hoe je je er over voelt als het weet wat koeler is en als je weet nog zo tegen op ziet kun je rustig aan gaan afbouwen.
Ik lees continue dat er genoeg vrouwen zijn die een combi doen met fv. En dat doen ze dan al een langere tijd. Hoe kan het dan dat het hun wel lukt? Ik wil sowieso straks als ik ga werken 1 maal fles geven en 1 maal live voeden overdag. Zodat ik nie hoef te kolven. Het is meer ook het geval dat ik het gevoel heb een melkkoe te zijn zonder eigen leven. En dat voelt niet lekker. Ik denk dat een blije moeder ook heel belangrijk is.....
Als je de combi gaat doen bouw je af. Je geeft geen volledige bv meer. Dat is prima als je dat bewust voor kiest. Hoe langer je borstvoeding geeft Hoe stabieler je productie en dan lukt het vaak beter om fv en bv te combineren. Maar je loopt altijd het risico dat je borsten het niet snappen en je productie achteruit keldert. Dat is waar zoe en ik je voor waarschuwen. Als je dat risico accepteer en er vrede mee hebt is dat natuurlijk prima maar het zou jammer zijn als je achteraf spijt krijgt omdat je niet wist dat je bv zou kunnen stoppen. Zeker is een blije moeder belangrijk. Maar je schrijft en baal MOMENT te hebben. Gelukkig gaan momenten ook vaak weer voorbij, vandaar de aanmoediging nog even door te gaan. Deze dagen van veel voedingen en warmte etc zijn zwaar dus ik herken je gevoel. Dus ik wil je een hart onder de riem steken, en mocht je besluiten toch te willen stoppen/afbouwen/combineren kan dat altijd natuurlijk.
Ok maar Hoe doen jullie dat dan? Zitten de bv mama's alleen maar thuis als ze een jonge baby hebben??? Want ik krijg dat gevoel met mijn kleintje dat ik haar voortdurend aan de borst heb. Ik ga zo twee weken op vakantie. Als ik dan lees dat ze dan wel tien keer op een dag borst wilt dan weet ik niet hoe ik moet genieten van de vakantie. Het is daar gemiddeld dertig graden. Zijn daar dan tips voor? Hoe doen jullie dat?
Baby is nu 4 weken hier dus niet heel veel weg geweest nog. Maar wel paar keer wezen uit eten en elke dag naar de speeltuin met de oudste. Ook wat boodschappen wezen halen paar keer zonder baby. Tja ik neem hydrofiel mee en voed als hij honger heeft, gelukkig drinkt hij kort/snel dus met 10 min wel klaar. Als ik zonder hem ff weg ga is dat nu nog max en uurtje of 1.5. Omdat hij nog niet uit de fles drinkt leg ik hem voor ik ga aan en mijn man belt als hij mij nodig heeft. Met mijn dochter kolf mee papa thuis met voldoende voeding en wanneer ik eigenlijk voedde even kolven ergens (in auto/kleedkamer/achter kamertje ergens/zn toilet). Je wordt wel flexibel maar je zult idd altijd een beetje met je kindje bezig zijn ook al ben je weg. Maar ik denk dat alle mama's wel achter in hun hoofd af en toe met hun kindje bezig zijn als ze op pad gaan zonder kindje.
Ik ga gewoon overal naartoe hoor. Maar inderdaad de eerste 2 maanden ben ik vooral thuis geweest tijdens voedingen! Maar daarna gaat het echt beter! Scheelt misschien ook dat ik er geen probleem mee heb te voeden in t openbaar! Maar hier drinkt meneer nu om de 3 a 4 uur ongeveer sinds dat hij een maand of 2 oud was. Dus dat is dan niet te pas en te onpas maar gewoon een voeding als hij honger heeft. Nu wordt het weer wat lastiger omdat meneer het veel te druk heeft om te eten als we ergens zijn, zoveel te zien!
Meid....... vanaf hier wordt het echt makkelijker! Het is heel goed dat je nu al lekker een aantal weken BV hebt gegeven, en dat je er soms van baalt snap ik echt wel. Persoonlijk heb ik inmiddels niet meer zoveel problemen met discreet voeden in het openbaar, maar dat is voor mij ook wel een proces geweest. Wat ik ook wel eens doe, is vlak voordat ik weg ga de borsten goed leegkolven en dan een flesje afgekolfde melk meenemen als ik ergens naartoe ga waar ik het echt niet zie zitten om live te voeden. Je kunt dan niet te lang weg zijn (afhankelijk van hoe vaak je normaal zelf voed). Hier zit er meestal zo'n 4 a 5 uur tussen en is het op deze manier prima te doen, zonder problemen met de productie en borsten die op springen staan. Wat betreft de periode met warm weer die eraan komt....... Dan vind ik de BV juist heel handig. Je kindje mag dit onbeperkt de hele dag door hebben. Bij flesvoeding zit er echt een max aan wat je kindje mag hebben, dan met je weer wat verdunnen etc. Persoonlijk vond ik het heerlijk om her met BV juist niet over na te hoeven denken. Dat regelt zichzelf. Ook het altijd bij je hebben op temperatuur etc vind ik inmiddels wel erg praktisch hoor. Zeker met dagjes weg en aankomende vakantie. Het is inderdaad jou keuze, maar kijk het nog even aan en maak dan een keuze. Waarbij er absoluut geen goed of fout is hoor! Een blije mama is ook ontzettend belangrijk!!!
Ik heb ook grote borsten ( cup E) en moest ook wel wat doen om ze eruit te halen Goede voeidingsshirts waren dan ook een uitkomst. IK had die topjes van de H&M en een borstvoedingbh eronder. Zo hoefde ik maar een klein stukje borst "open" te doen en was er weinig te zien. Ook had ik in het begin altijd een sjaal om/bij me zodat ik die erover kan leggen. Wat de rest al zegt, alles wordt vanaf nu makkelijker. Gedoe met kolven etc zou ik fijn bewaren voor als je gaat werken, maar voor nu lijkt mij live voeden 10x makkelijker. Op vakantie deed ik het zoals ik hierboven beschrijf. Gewoon beschut zitten en even je momentje nemen.. Dit is het makkelijkst en het snelst. Succes! Hopelijk heb je er nog even aardigheid in
Mijn dochter is precies twee jaar eerder (en 1 dag later) dan jouw meisje geboren, en ik herinner mij zo goed dat ik ook rond deze tijd met een dip zat. Niet qua productie, maar qua 'moreel', om het zo maar te zeggen. Mijn dochter wilde zeker 12 tot 15 keer per etmaal drinken en ik voelde me alsof ik het huis niet uitkwam (dat was ook zo). Ook had ze vrij veel last van krampjes en waren we dus de hele dag daarmee in de weer. Het begon mooi weer te worden en ik zat op een appartement op 4 hoog in de hitte. Hoe vaak ik niet gedacht heb: een flesje is makkelijker, ik stop? Toch heb ik doorgezet. En wat ben ik daar blij om. Want rond 12 weken kwam er bij ons echt een omslag. Ze had aan 7 a 8 voedingen genoeg, dronk veeel effectiever en sneller (ipv 3 kwartier zo'n 20 minuten), en begon ook 's nachts door te slapen. Ik werd toen heel mobiel, het weer was nog mooier en we hebben heel wat namiddagen in het park doorgebracht. Zo makkelijk, dochter in de kinderwagenbak, als ze honger had pakte ik haar eruit en legde ik haar aan. Die schroom over voeden in het openbaar valt er echt helemaal af als je er handiger in wordt, en als je kindje niet meer zo lang doet over een voeding. Wij hebben een geweldige zomer gehad, en mede dankzij de bv! Het waren ook heel warme dagen maar daar heb ik eigenlijk niet veel van gemerkt. Gewoon je gemak houden, de schaduw opzoeken en veeel water drinken. Ik gaf mijn dochter gewoon een extra borst bij hitte. We zijn zelfs een paar dagen naar Texel geweest en dat ging heel goed. Heb nog gevoed op de veerboot Dus wat ik wil zeggen: houd nog even vol! Voor jullie komt die omslag ook, en dan ben je zoo blij dat je hebt volgehouden. Ik heb uiteindelijk 15 maanden gevoed.
Klopt dat er vrouwen zijn die bv en kv combineren. Of dat werkt hangt van vele dingen af Hoe vaak je kindje nog bv krijgt, hoe oud je kindje is, hoe jouw lichaam werkt.. Je zegt dat je tzt 1 voeding wilt vervangen door een kunstvoeding. Kans is best groot dat dat je gewoon gaat lukken. Zeker als je in de ochtend, avond (en nacht) ook nog een aantal voedingen bv geeft. Als je echter maar 2 voedingen zelf geeft (bijvoorbeeld omdat je kindje al zowat het klokje rond slaapt) en je kindje nog maar 3-4 maanden oud is.. tja, dan is de kans wel groot dat je productie instort en je al snel helemaal moet overstappen. Verder ben ik het eens met wat de meesten hier zeggen. Er komt een moment waarop het allemaal veel gemakkelijker gaat. Ik las pas dat de eerste 3 maanden van je baby ook wel het 4e trimester worden genoemd (omdat ze eigenlijk nog niet toe zijn aan de drukte van de wereld, maar ja, ze kunnen ook niet meer groeien in onze baarmoeder want dan kunnen ze niet meer geboren worden.. ) en ik vond dat wel treffend. Ik denk dat ook ouders die hun kinderen kv geven problemen hebben die eerste maanden.. Oh ja, wij hebben thuis melkkoeien en geloof me.. dat is echt heel wat anders dan je kind de borst geven (of kolven voor je kindje)
Ik moet noodgedwongen door medicatie mijn dochter morgen gekolfde moedermelk uit de vriezer geven. Vers moedermelk moet ik kolven en weggooien. Ben benieuwd hoe dat is. Al zal het kolven ook wel pittig zijn. Ze weegt bijna vijf kilo. Ik dacht eraan om de flesvoeding schema aan te houden dus vijf keer per dag 140 cc per keer en de maaltijd voor het slapen gaan meer 160 cc of zo. Zo heb ik morgen wel gelijk het idee hoe het is om haar niet aan de borst te hebben. ..
Dat is balen zeg! Sterkte daarmee. Is er geen vervangende medicatie? Heb je op bv.com gekeken of het echt niet mag? Artsen weten zo weinig van BV meestal. Verder sluit ik aan bij de rest. Het lijkt nu loodzwaar, maar het wordt alleen maar beter: minder voedingen, kortere voedingen, handigere baby, mama die handiger is met de baby... Denk aan die vakantie, wil je dan echt steeds alles meeslepen voor een flesje, alles steriel maken daar?
Voor een dag is het niet erg.Maar op langere termijn hebben je borsten minimaal het aantal drinkmomenten nodig. Anders ben je aan het afbouwen. Wat betreft de cc's, kijk gewoon wat er naar binnen gaat. Beter nog wat extra ontdooien dan weggooien En inderdaad, check eens de lijst van Thomas Hale. Daar kan je terug vinden of medicatie samen kan met borstvoeding. Artsen zijn vaak niet goed op de hoogte helaas..