Beste voedingsdeskundige, Ik weet niet of dit een vraag voor jullie is of voor een diëtist of arts, maar ik probeer het eerst hier, zal proberen het verhaal zo duidelijk mogelijk weer te geven. Mijn dochter is nu 17 mnd oud. Toen ze 4 mnd oud was, is vastgesteld dat ze koemelkallergie heeft. Sindsdien kreeg ze Nutramigen, borstvoeding weigerde ze inmiddels. Vanaf haar geboorte heeft ze al problemen met haar ontlasting gehad (obstipatie). We hebben de hele riedel gehad van eerst alle huis-,tuin- en keukentrucjes en vervolgens lactulose, nog meer lactulose, enorm veel lactulose, klysma's en uiteindelijk ging ze met Forlax echt goed poepen. Super! Na een paar maanden moesten we dit af gaan bouwen en ging het zowaar supergoed! Enige tijd later bleek uit testen dat ze over haar koemelkallergie heen leek te gaan groeien en mochten we voorzichtig gaan starten met zure melkproducten. Ook dit ging super, geen reacties meer en ze bleef poepen als een tierelier. Omdat dit al een maand of 3 zo goed ging werd de behandeling bij de arts afgesloten en mochten we heel voorzichtig ook met gewone melk gaan beginnen, zij het met mate. Concreet betekent het dat ze haar pap 's ochtends nog steeds met Nutramigen eet, maar ze nu sinds ongeveer een maandje af en toe eens een plakje kaas, een paar hapjes vla, een likje slagroom, een halve pannekoek of als het zo uitkomt bijv. een klein beetje taart mee krijgt. Dit leek prima te gaan, ze is nog steeds haar vrolijke zelf en we merken absoluut geen allergische reactie. Behalve dan dat het poepen sinds een paar weken weer zéér moeizaam gaat... Persen persen persen en dan krijgt ze er met zeer veel moeite een keiharde keutel uit. Of niet. Zo zielig. In 3 weken tijd heeft ze nu ook weer 2x een microlax nodig gehad. We zijn inmiddels weer een ruime week gestopt met de gewone melk"hapjes" (want meer was het niet). Ze krijgt nog wel elke dag een schaaltje yoghurt (geen karmemelk meer om het aantal cc's wat te beperken), ze drinkt ruim voldoende (water, thee, sinds een paar dagen roosvicee laxo), verder eet ze uitermate goed (elke dag een kiwi, alles volkoren, veel groente en fruit, bijna geen witmeel, geen rijst en bananen) maar helaas, we zien nog geen resultaat. Ze beweegt goed, kan inmiddels goed lopen en rent het liefst rondjes, dus daar kan het ook niet aan liggen lijkt me. Wat is jouw indruk als je dit zo leest? Zou die obstipatie dan toch met die kleine beetjes melk te maken kunnen hebben? Zo ja, heb je enig idee hoe lang het duurt voordat de darmen daar geen last meer van hebben (dus: hoelang kan het nog ongeveer duren voordat haar ontlasting weer wat zachter wordt omdat ze geen kaas oid meer krijgt). Zouden we ook de zure melkproducten weer uit moeten bannen en weer helemaal terug naar af moeten? Kan tijdelijk Forlax-gebruik de darmen weer vlot trekken denk je (ok dit laatste is vermoedelijk echt een vraag voor een arts maar wie weet heb je er ervaring mee). En wanneer zouden we dan wel kunnen beginnen met gewone melk? Al met al een lang verhaal, maar ik hoop dat je ons wat op weg kunt helpen. Bedankt alvast voor het meedenken.
Hoi, Moeilijk om zo te zeggen of de klachten door de kleine hoevelheid melkproducten komen. Daar lijkt het wel op. Goed wat je al doet om daar toch nog even mee te stoppen (melkproducten). Dit kan dan 2-4 weken de tijd nodig hebben voordat het weer beter wat beter gaat, met de ontlasting. Wij hebben zelf geen ervaring met het gebruik van Forlax. Wel fijn misschien om ook nog even met de kinderarts/dietist te overleggen die ook je kindje kennen. Groetjes Angelique