het besluit is genomen. We gaan in de herfst een hondje nemen. 5 dagen is er iemand thuis en twee dagen is het hondje alleen tussen 0830 en 1530.... Een pup is te intensief in combi met werk en drie jonge kinderen.. we willen een klein hondje die mee kan in de bakfiets of voorin een mand op de fiets. Geen tuttig hondje en net liefst een niet al te waaks keffertje Waar moeten we op letten en hoe beginnen we aan onze zoektocht? We zijn allebei opgegroeid met hinden en staan er zeker niet naïef in..
Leuk. Ik zou beginnen bij de verschillende asiels. Gewoon een aantal online in de gaten houden, kijken wat voor honden ze aanbieden. Vaak weten zij prima of een hond goed met kleine kinderen overweg kan en ook langere tijd alleen kan zijn.
Als je toch een ouder hondje zoekt zou ik zeker naar een asiel gaan! Een goed asiel matcht jou als baasje aan de hond. En je mag eerst even proefdraaien vaak. Groot voordeel van een asiel is ook dat ze geeent en geholpen zijn.
Ik heb zelf ook een kleine hond die niet veel blaft en leuk met iedereen kan we hebben hem sinds oktober. Ik ben helemaal voor asiels.. maar eerlijk gezegd niet zo'n goede ervaring mee gehad tijdens onze zoektocht. Vaak reageerden we enthousiast met een uitgebreide e-mail op een hond die ons aansprak, en kreeg je helemaal geen reactie, of pas drie weken later een bericht dat hij al een baasje had gevonden. Als je dan langs ging bij een asiel of ze belde, dan lieten ze weten dat het alleen via e-mail kon. Ik hoop dat je betere ervaringen zal hebben met asiels, ik vond het namelijk wel een fijn idee dat je echt kon proefedraaien.. Uiteindelijk hebben we onze schat gevonden via een herplaatsverzoek in een Facebook groep.. goed gepraat met de vorige eigenaar en ook langsgegaan. Er was een klik, het voelde oprecht en de hond kwam al uit een huiselijke situatie wat de overgang makkelijk maakte. Ik wilde eigenlijk nooit adopteren van een particulier maar ik ben erg blij dat ik het gedaan heb.
De makkelijke honden (zeker de kleintjes!) zijn zo weg uit het asiel. Is een beetje geluk hebben. Ik zou je inschrijven bij het hondenforum (heet ook zo) en daar een oproep plaatsen tegen die tijd. Zij heel veel mensen die het leuk vinden om mee te zoeken voor je. Succes!
Hoi meiden, Ook wij willen een hond nemen. Erg spannend! We willen ons eerst goed voorbereiden en dan rond kijken. Mocht iemand goede tips hebben, vooral waar we op moeten letten, zijn welkom Wij willen voor een pomeriaan (dwergkeeshond) gaan. @bunchy : jullie ook succes meid!
Vooral geen hond kopen via marktplaats, is allemaal broodfokkers wanneer je naar een rashondje kijkt. Ik zou eens kijken op de site van een rasvereniging als die er is. Mijn buren hebben ook een zgn pomeriaan gekocht via MP, zag er op de site heel goed uit maar bij aankomst een vieze zooi, konden het niet weerstaan om de pup te laten zitten, kochten naar hun idee een pup van 10 weken maar bleek bij controle dierenarts gewoon 20 weken te zijn en zat vol met wormen en kreeg ook nog giardia, gaat nu goed met het hondje maar ze zijn niet bijster slim hihi
Vooral juist niet op marktplaats een hond gaan kopen. Enigszins een keuze maken in ras zou ik wel doen in de zin van: wat past bij ons? Asiel zou zeker kunnen, zelf geen ervaringen mee, maar ook dan is het goed als je van elk ras wat weet en weet wat bij je past en waar je voorkeur naar uit gaat. Stel kritische vragen... Niets zo vervelend als een hondje waarbij je gezeik en gezeur hebt met voer/vacht etc. Wat kunnen jullie bieden op dat gebied, waar gaat je voorkeur naar uit? Wij geven bijvoorbeeld vers rauw vlees. Succes..... En niet van marktplaats... Echt niet doen. Zo houden mensen het alleen maar in stand. Asiel of een erkende fokker...dan weet je wat je in huis haalt omdat je dan specifiek naar een bepaald ras gaat kijken.
Wat je kunt doen is informeren bij een lokale hondenschool of zij ook adviseren in hondenrassen. Dat doen ze hier bijv. Dan kun je een gesprek aangaan, jouw wensen/verwachtingen en woonsitustie ed uiteen zetten en zij kunnen dan met al hun ervaring met de vele rassen aangeven welke rassen het beste bij jullie situatie zal passen. Zij kunnen dan ook aangeven of jullie verwachtingen realistisch zijn, en sowieso is t handig om ook met een oudere hond wat basistrainingen te ondernemen bij een hondenschool. Overigens vind ik een hond die in een mandje voorop de fiets past algauw een truthondje en over t algemeen zijn de meeste kleine hondjes keffertjes is mijn ervaring. Maar wie weet is er wel een ras die past binnen jullie wensen
kan prima via marktplaats hoor.. zo heb ik een hond daar MET stamboom gekocht jaren terug (helaas in mpeten laten slapen na bijna 7 jaar ivm kanker). En mijn ouders een am.bulkdog MET stamboom ouders, hond met stamboom EN dierenarts verklaringen met alle onderzoeken en inentingen die de pup moest hebben.
Wij hebben sinds eind januari een hondje via marktplaats in huis! Ze is een kruising chihuahua/ keeshond. Ben benieuwd hoe groot ze zal gaat worden. Ze is nu 3 maanden en gezond, speels en leergierig. Hier dus wel een goede ervaring van mp. Mijn vorige twee honden kwamen als "tweede- en derdehandsjes" ook van marktplaats af. De ene was bijna 3 en superlief en goed opgevoed en de andere was bijna een jaar en totaal niet zindelijk. Als je goede afspraken maakt met de persoon die ze aanbiedt, hoeft het allemaal geen probleem te zijn. Goed je gevoel volgen en vertrouwen op gezond verstand.
mmm ik hoor juist dat je beter niet v oor een rashondje kan gaan, vaak doorgefokt en vertonen dan lichamelijke problemen zoals heupdysplasie. mag bij ons ook een vuinisbakkie zijn dus
Mijn ouders hadden 15 jaar geleden ook een pup via marktplaats en hier bijna 15 jaar plezier van gehad. Dus ik zou niet alle honden van marktplaats zomaar afwijzen. Ook bij fokkers moet je goed je verstand en gevoel mee laten wegen, ook al komen die niet altijd overeen.
Dit hangt van het gas af. Sowieso kan je bij niet-rashonden niet weten wat de voorgeschiedenis is en kan er gefokt worden met oom en tante en is er geen zicht op hoe vaak een teef gedekt wordt. Vaak elke loopsheid. Dat is zo ongelofelijk slecht. Broodfok noemen we dat. De meeste kleine honden die ik ken hebben onderbeet of overbeet of zijn agressief ondanks cursussen. Een vuilnisbakkie is zeker per definitie niet gezonder. Onze rashonden hebben nooit wat, de vuilnisbak die we hadden had slechte knieen en Is twee keer geopereerd geweest. Maar die keuze moet je zelf maken. Maar als je bij een Fokker komt en je kan binnen een maand een hondje meenemen, riekt dat naar Broodfok. Een gedegen Fokker heeft wachtlijsten. Op een baby moet je ook minimaal 9 maanden wachten, neem ook een wachttijd in acht bij een puppy.
Dat zijn broodfokkers oftewel zgn rashonden die via Mp worden aangeboden voor 500 euro. Een hond bij een goede fokker wordt eindeloos getest om er überhaupt mee te mogen fokken.
Wij hadden ooit onze hond gekocht bij een boer. Gewoon een vuilnisbakje dus. Die boer had veel nestjes van hondjes, kittens.. en die liepen daar allemaal los, ook de ouders waren er nog. Kostte ons toen niks om een pup mee te nemen. Zelf laten ontvlooien, inenten, castreren enzo. 10 jaar plezier van gehad tot hij ziek werd en we hem helaas moesten laten inslapen.
Misschien is een Franse buldog wel leuk, niet te groot en kan denk ik mee op de fiets en niet zo’n truthondje want doorgaans zijn het allemaal keffers. Het ligt er ook helemaal aan wat je wil gaan doen met je hond. Is het enkel een gezelschapsdier, wil je ermee gaan trainen, lange wandelingen maken? Wij hebben een labrador van nu 1 jaar en doen veel trainen met hem en wandelen veel met hem, nog niet te lang ivm zijn gewrichten maar je moet er wel zin en tijd in hebben natuurlijk
Wij hebben ook via marktplaats een pup. Iemand die op vakantie was geweest en de hond naar een pension gebracht. Kwam zwanger terug. We hebben veel contact gehad en we zijn meerdere keren gaan kijken. Ze stuurde ook filmpjes. Ik wilde zeker weten dat het geen broodfok was en de hondjes echt in een huiselijke omgeving was opgegroeid. Het is een kruising labrador/ border collie. We merken goed dat ze veel contact heeft gehad met mensen. (Haar dochter nam alle vriendinnen mee om te komen puppyknuffelen) ze is echt dol op mensen. Het is een hond met veel energie, daar hebben we haar ook op uit gezocht. Lekker rennen met de kinderen enzo. We hebben ook gekeken naar hondjes uit het buitenland maar ik vond het toch wel prettig dat we al bij haar konden kijken vanaf het begin. Zo leerden we haar al kennen, voor ze bij ons thuis kwam. Ik zou wel goed kijken naar het ras/soort kruising. Kleinere hondjes keffen wel vaker. Maar het formaat is wel handig!
Als je via marktplaats kijkt, goed opletten ! Daar zitten ook veel broodfokkers tussen. Wij hebben een Franse bull Niet al te groot , super enthousiast & echt geen keffertje. Zijn wel heel eigenwijs