keuze keizersnede of natuurlijk

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door seentjuh, 9 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. seentjuh

seentjuh Fanatiek lid

12 apr 2011
    1.099
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb zo'n beetje de keuze gekregen in wat ik met de aankomende bevalling wil, maar ik weet het echt niet!! Daarom krijg ik rond 30 weken nog een consult met de gyn, maar wellicht zijn er hier ervaringsdeskundigen die nog een licht hierop kunnen schijnen voor mij :D

Bevalling van mijn zoontje:
    Ingeleid ivm hoge bloeddruk. Van het infuus kreeg ik dus weeën met als bijwerking constante kramp in mijn buik. Met persweeën ging het infuus uit, weeën gingen een beetje weg en duurde heel lang voor ik er weer een had. Hartslag zoontje ging met elke wee wat slechter, dus knip, vacuümpomp (die losschoot), schouder die bleef haken, het gevoel dat hij er niet door paste en voila, totaalruptuur en gehecht in OK onder narcose. Ontlastingincontinent geweest daardoor als in: vegen in onderbroek terugvinden. situatie nu: Diarree is niet te doen, windjes kan ik niet ophouden, ontlasting gaat verder prima.

Nu is het mogelijk bij deze bevalling een preventieve knip te krijgen (bij eerste bevalling dus ook gehad). Maar ben gewoon bang dat het weer niet gaat passen en dus weer helemaal uitscheur, met als gevolg niet te repareren schade daaronder en blijvende incontinentie...

Keizersnede: buikwond, 6 weken niet tillen, aantal dagen in ziekenhuis blijven en dat allemaal terwijl ik al een kleine thuis heb rondlopen. (dit is wat ik denk dat een keizersnede inhoudt, dus hoeft niet helemaal te kloppen)

het komt erop neer: het is allebei gewoon helemaal niks! En ik weet gewoon niet wat ik moet 'kiezen'. Daarom dus ook dat gesprek met de gyn, want zit er best mee in mijn maag.

hier dus nog ervaringsdeskundigen die mij misschien kunnen helpen??

2. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ja me.. Bij mijn eerste natuurlijk bevallen.. Beetje zoals bij jou, vaccuumpomp schoot echt een stuk of 6 keer los, kind in nood, schouder zat vast veel geduw en getrek en ze was er. Meteen opgenomen want ze deed niks, ikzelf verloor heel veel bloed en heb een transfusie gehad maar gelukkig geen totaal ruptuur (wel veel hechtingen).

Bij de tweede, weer natuurlijk.. kindje was goed in de gaten gehouden met echo's hij was iets kleiner dan zijn zus en is gelukkig goed gegaan. (hier ligt het namelijk waarschijnlijk aan mijn wat krappe bekken).

Derde, met 41 weken ingeleid. Hij liep voor op de echo's. Na een half uurtje na het inbrengen van de tabletten ging mn ctg al dippen en kreeg toen een spoedsectio. Flinke beer (4670 g) met grote hoofdomtrek dus had waarschijnlijk nooit gepast.

Pijn weinig last van gehad, dag na de keizersnede voor de eerste keer opstaan was ff pittig. Maandag ks gehad, woensdag ging ik naar huis met dus nog 2 kleintjes thuis. Kraamweek was even heftig maar daarna ging het vrij voorspoedig. Week naar de keizersnede kon ik gewoon weer iedere dag op en neer richting de psz en boodschappen doen. Ik heb wel zo nu en dan even moeten tillen (mijn andere zoontje was destijds 1,5) en ben ook al snel weer aan alle huishoudelijke taken begonnen. Hier is het echt 200% meegevallen, nooit meer last gehad ook nadien. Bij mijn eerste was ik echt compleet gesloopt, ook heel lang herstel nodig gehad.

Maar goed, je hoort ook weleens andere verhalen dus houdt je niet volledig aan mijn verhaal vast.

3. Lady7

Lady7 Niet meer actief

Ik heb alleen een KS gehad.. en was niet na 6 weken helemaal hersteld.. heb tot zeker 9 maanden rond gelopen met ernstige klachten, ziekenhuis onderzoeken etc. Heb ook zo lang niet kunnen bukken/willen. Nou weet ik dat ik waarcshijnlijk een extreem herstel heb gehad :)

4. twoboys

twoboys Fanatiek lid

30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Kijk vaginaal of ks, na zo n bevalling lijkt het mij beiden even pijnlijk op een andere manier.

Maar dat je kindje dus via een vaginale bevalling het slechter heeft omdat hij vast kan komen te ziiten .....zou ik kiezen voor een ks.

Gewoon voor je kindje dat hij/zij zo min mogelijk ongeschonden uit de strijd komt.

SUcses met beslissen.

5. MICH18

MICH18 Fanatiek lid

12 apr 2010
    2.667
    658
    113
    Vrouw
    Mensen die geen ks hebben gehad onderschatten het vaak.
    Het is en blijft een buikoperatie.
    In mijn geval niks blauwe(roze) wolk.. Ik had zoveel pijn..
    Gewone bevalling gehad geperst etc vacuum maar lukte niet..

deze keer de voorkeur aan een geplande ks en hoop dat dan het herstel sneller gaat...

Goed praten met de gyn kan een verschil maken!
    Ik wens je veel succes met je keuze!

6. mientjuh2

mientjuh2 Actief lid

19 dec 2010
    282
    44
    28
    NULL
    Overal en nergens
    Hier een keizersnee gehad en ik vond het een heerlijke uitkomst!!
    2 dagen niets gekund maar vanaf dag 3 ging het beter. Toen ik het ziekenhuis uitging kon ik alles weer en dat was op dag 5. Na een week weer volledig op de been.

Heb enorm geluk gehad met dit super herstel. De eerstvolgende keer krijg ik de keuze en ik denk dat die snel gemaakt is.

7. Sterrefeetje

Sterrefeetje Niet meer actief

Ik ben van de eerste natuurlijk bevallen. Ging allemaal heel goed, gewoon thuis, stond een uur na de bevalling (ivm uur hechten) lekker onder de douche en had na 7 dagen geen last meer van de hechtingen.

Bij de 2e kreeg ik zware hellp, na paar weken in het ziekenhuis te hebben gelegen kreeg ik met 33+2 een hersenbloeding, en kreeg ik een spoedks. Op dag 3 na de bevalling ging ik naar huis. Het deed best veel pijn, en uiteindelijk kreeg ik wondontsteking omdat ik geen rust kreeg. 8 keer kolven per dag (voel je in de wond, bm trekt dan samen dus al je hechtingen trekken lekker mee), 3 keer per dag 30 km enkele reis naar het ziekenhuis, jezelf in en uit de auto hijsen is niet fijn met een ks, thuis weer trappen lopen naar je bed en een dochter van 3 die ook graag aandacht wil. Als ik geen ks pijn en alles wat daarbij kan komen kijken had gehad was alles zoooo veel makkelijker geweest.. Dus, als je mag kiezen, zeker met een 2e, zou ik het echt eerst op de natuurlijke manier proberen. Met een eerste kan je alleen je baby niet zelf uit bed pakken, maar met de 2e zit je echt vast. Dat vond ik tenminste.

Nou ging er bij mij ook wel veel mis, mijn baby werd kleiner geschat dus die was er al bijna uit, maar het paste toch niet, moest ze weer terug om de snee groter te maken (kind woog 1800 gram :(:$:x) en toen ik de volgende dag wakker werd zat ik onder de giga bloedstolsels, hadden ze het niet helemaal goed gehecht. Moest ik bijgehecht worden op mn kamer, liet de stagiare zo'n uitschuiflamp op mijn wond vallen, dus nog een brandwond erbij want die rotlamp was kokend heet. Dus misschien als alles normaal gaat, dat het best mee valt. Maar ik vond het echt niet mee vallen, alles deed zeer...

8. mjs

mjs Fanatiek lid

14 mei 2009
    2.128
    2
    0
    ik vond de keizersnede ook fijn hoor , bij de eerste was het spoed , bij de tweede gepland ( heerlijk ) bij beide was ik snel hersteld .
    Bij de derde na 14 weken afgebroken door bevalling op te wekken.
    Ik vond de rust vooraf bij een keizersnede vooral heel erg fijn.

Lichamelijk idd iets minder last van mijn lijf.

Liefs

9. MiniMe81

MiniMe81 VIP lid

29 mei 2010
    5.398
    56
    48
    Where the heart is
    Ik heb geen ervaring met een natuurlijke bevalling maar wel 2x keizersnee gehad.
    Ik vind het herstel 200% meevallen! Echt pijn heb ik nooit gehad aan de wond, hoogstens een trekkend gevoel. De dag zelf kan je niks. De dag erna mocht ik al een paar keer uit bed, gewu even op een stoel zitten.
    De volgende dag weer lekker zelf douchen en de dag erna naar huis.
    Toen ik naar huis ging kon ik eigenlijk alles weer zelf, maar je mag natuurlijk niet alles.
    Ik heb een peuter van bijna 2, 5 jaar. Toen de kraamhulp naar huis was, heb ik hem ook weleens moeten tillen. Daar ontkom je niet aan. Gaat ook prima hoor, maar is beter van niet natuurlijk voor het herstel.
    Na 2 weken kon ik weer fietsen en lange stukken wandelen.
    Alles zonder pijn!

Als ik jou verhaal zo lees zou ik het wel weten dus, maar ieder herstelt anders van een keizersnede dus ook dit is geen garantie.
    Ik lees wel heel veel positieve verhalen op een keizersnee (even googlen), dus bij de meesten lijkt het herstel erg mee te vallen.

Succes met je keuze!

10. seentjuh

seentjuh Fanatiek lid

12 apr 2011
    1.099
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank jullie voor de reacties! Het helpt wel!

Ik denk dat mijn vraag aan de gyn voornamelijk ligt rondom: hoe reëel is de kans dat het mis gaat bij natuurlijke bevalling en hoe gaat het er aan toe bij een keizersnede...
    Lastig hoor...

Nog meer dames??

11. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Hier was de 1e een sterrekijker. Ze kon er niet door en is er met een vacuumpomp uit gesleurd. Ding is 3x los geschoten en ik had een knip en totaalruptuur. Ook op de OK gehecht. Heb echt een tijd lang last gehad van de hechtingen en daarbij nog een verzakking gekregen.
    Ik was echt als de dood voor deze bevalling. Bang dat ik weer zou uitscheuren en blijvende schade zou houden. Aan vlos voorgelegd en deze vertelde dat ik niet meer kans als anders had op uitscheuren. Het kan kort gezegd 2 kanten op. Er is al een kin doorheen gekomen, de boel is al eens flink opgerekt dus schade blijft weg of is beperkt. Evt. Preventieve knip de andere kant op maar ze laten het liever scheuren.

OF het scheurt inderdaad dezelfde route als bij de 1e.
    Ik ben thuis bevallen en het ging in vergrlijking met de 1e bevalling van 18 uur nu supersnel. Binnen 2 uur was ze er. (5 min persen)
    Niet geknipt maar wel gescheurd op het oude litteken. Voordeel want geen nieuwe wonden. Het was gelukkig niet zo ver als bij de 1e. Hoefde net niet naar het ZH.
    Vlos heeft het netjes kunnen hechten. En,ik heb er nauwelijks tot geen last van gehad.
    Heel raar want je zou zeggen, oude litteken, deed toen al gigantisch zeer dus nu ook. Het viel dus alles mee.

12. Danoek

Danoek Bekend lid

30 nov 2007
    839
    0
    0
    Drenthe
    bij de eerste: totaalruptuur; gehecht op OK. helaas niet helemaal goed, ben naderhand wederom uitgescheurd maar dan tussen anus en vagina. Heb een stoma gekregen want ontlasting kwam via vagina naar buiten. Na 4 maanden een hersteloperatie aan anus met een stukje kunstslijmvlies. 3 maanden daarna stoma opgeheven en kan nu weer "normaal" naar de wc, maar mocht niet meer natuurlijk bevallen.
    2e was een ks. Helaas ben ik daar nog niet helemaal van hersteld. Ik kan al wel veel weer, maar het is nog niet zoals het zou moeten zijn na 3 maanden. Ik heb ook veel last van het ontzwangeren, dus daar ligt ook nog een beetje de reden.

Ik zou zelf geen ks meer willen (als ik die keus nog had). Achteraf vind ik (ondanks alle ellende) de natuurlijke bevalling makkelijker met herstellen en de pijn verwerken.

13. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Keizersnede als ik in jouw schuitje zat...
    Je onderkant is al totaal geruineerd en een 2e keer zal dat ws alleen maar erger maken denk ik..
    Anders had ik normale bevalling gezegd maar met jouw geschiedenis.
    Als je gezond de keizersnede in gaat dan is het goed te doen.
    Ja het doet pijn maar met een week of 2 gaat het echt beter.
    En netjes de pijnstillers innemen de eerste week.
    Sterkte!

14. seentjuh

seentjuh Fanatiek lid

12 apr 2011
    1.099
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lastig, beide manieren kunnen goed en minder goed gaan en dat is van tevoren niet echt te zeggen natuurlijk... (helaas). Bedankt voor de reacties, neem het zeker mee het gesprek in sommige ervaringen/visies

15. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    +1!
    Ik zag ook op tegen een keizersnede bij mijn 2e kindje en koos ervoor het natuurlijk te proberen. Helaas toch niet gelukt en dit werd een spoed section (heeeel stuk stresvoller dan bij een geplande ks!). Herstel viel me ook de 2e keer alles mee, kon al snel nagenoeg alles weer en weinig pijn gehad. Ik had mijn dochter veel geleerd zelf te doen in de zwangerschap zodat tillen nouwelijks nodig zou zijn (over naar peuterbed, zelf trap op en af, zelf in de kinderstoel klimmen enz) en af en toe als het toch nog moest, voelde ik het amper.
    Ik zou het dus wel weten als ik de keuze nog ooit moest maken!

16. Moeders84

Moeders84 Nieuw lid

29 dec 2010
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier bij de eerste ook totaalruptuur gehad. Ga nu voor een ks met als voornaamste reden dat m'n gyn me gewezen heeft op de lange termijn klachten. Bij mij zijn m'n darmen ook aangetast en geeft nu nog geen problemen. Maar over 20 jaar als je oestrogeen wat afneemt en alle spieren down under slapper worden kun je alsnog incontinent worden etc.
    Misschien een vreemde tip, maar vraag je gyn wat hij zijn eigen vrouw zou adviseren in jouw geval (ga even van een mannelijke gyn uit)

Deel Deze Pagina