Hoi, Onze zoon is nu 3 weken en het is ons eerste kindje. In het begin was het eten en slapen en hoorde je hem niet. Nu al ruim een week na het eten blijft hij maar jammeren. Hij krijgt 120cc en weegt 3600 gram. Met de speen word hij wel stil maar die houd hij niet goed vast dus kan je om de 10 min. Terug om de speen er weer in te doen. Hij komt om de 3u voor eten en we hebben al een keer 140 gegeven maar toen ging hij spugen dus dat is naar mijn idee teveel. Wat moeten we nou? Hij lijkt maar niet tevreden...
Om de 3u eten is heel normaal, dus ik zou zeker niet meer gaan geven om te rekken. Verder is het idd belangrijk dat je kindje ongeveer een kwartier over de fles doet, anders gaat het te snel. Misschien je kindje in de draagdoek doen? Dan kan hij lekker bij je blijven.
Ik vind 120 cc best veel hoor. En van te veel voeding kunnen ze ook last krijgen. Soms lijkt het of ze honger hebben maar is dat zuigen/drinken gewoon troost. Niet tevrden betekend niet altijd honger Misschien moet je hem halverwege de fles laten boeren en ook na de voeding een poosje rechtop tegen je aan houden. Ik geef de borst en doe ongeveer hetzelfde. Als ik dit niet doe word/werd ze ook onrustig. Over een paar weken zijn die darmpjes wat beter op gang en gaat het vanzelf beter.
Is heel normaal dat ze nu onrustiger worden. Krijgen wat last van darmkrampen. Inderdaad tussen het drinken door laten boeren, recht(er) op houden na de fles. Eventueel infacol geven. (tegen darmpkrampjes) En verder lekker knuffelen en voldoen aan de zuigbehoefte. (speen of vinger aanbieden)
hoi, bedankt voor de reacties! ja hij doet er ongeveer 15 tot 20 minuten over. ik heb ook het idee dat hij krampjes heeft. hij strekt veel zijn beentjes of trekt ze op. ook als ik de luier verschoon. met speen is meneer helemaal tevreden maarja die valt er natuurlijk steeds uit... misschien toch teveel voeding anders? tot welke leeftijd houden ze die krampen?
Als hij krampjes heeft dan vind hij het waarschijnlijk wel fijn als je hem op zijn buik op je bovenbeen legt. Je onderarm leg je onder z'n hoofd en armpjes zo kan hij op je leunen met z'n hoofd. Met je andere arm kan je z'n rugje aaien. Tegendruk is erg fijn tegen kranpjes
Is hij over de gehele dag onrustig of alleen op een bepaald moment van de dag? Heb je verder een beetje rust en regelmaat in huis? Sommige kindjes kunnen niet zo goed tegen veel prikkels, dus worden erg onrustig als er de hele dag een radio aan staat. Zoals eerder gezegd al wordt gezegd; als je een draagdoek hebt gebruik deze. Krampen kunnen aanhouden tot een maand of 3, maar meestal ligt de piek met huilen op een week of 6.
+1 dat deden wij ook. Krampjes verdwijnen tussen de 6 weken en 3 maanden ongeveer. Je kunt vanalles proberen maar ze moeten er toch even doorheen
Verder kun je ook eventueel het hoofdeinde van zijn bedje omhoog zetten. Het kan ook zijn dat zijn voeding wat terugloopt (reflux) en daar kunnen kindjes ook erg last van hebben. En inderdaad lekker in de draagdoek bij je nemen, voor jullie beiden fijn
Ik denk eerder aan reflux, omdat de onrust direct na de voeding begint en omdat verschonen ook een moment is dat je problemen bemerkt. Dan stroomt er voeding terug uit de maag de slokdarm in en komt er maagzuur mee omhoog en dat brandt. Heeft vrijwel elke baby, maar de een heeft er meer last van dan de ander. Jouw zoontje heeft er blijkbaar wat meer last van dan gemiddeld... Goede nieuws is dat je er gemakkelijk wat aan kunt doen met hele normale dingen: *vaker kleinere voedingen geven. 120 is al best veel voor een baby van 3 weken, dus terug naar 90 en dan dus gewoon vaker voeden, kan al een hoop schelen. *voeding indikken met johannesbroodpitmeel, (nutrilon heeft de nutriton en natufood heeft een pure johannesbroodpitmeel, te krijgen bij reformzaken) *goed laten boeren tijdens en na de voedingen *20-30 minuten rechtop houden na de voeding en zo rechtop mogelijk voeden *bedje (flink!) ophogen. Ophogen bij de poten/hoofdeinde, niet door iets onder het matras te leggen Bij veel baby;s met deze klachten helpen deze dingen voldoende om wel een tevreden baby te krijgen. Houdt hij dan nog steeds veel last, dan kun je eventueel medicatie krijgen. Daarnaast kan een draagdoek enorm veel helpen. Beide meiden hebben er hier de eerste paar maanden haast in gewoond...
Misschien is het een boertje dat dwars zit. Probeer eens om een flesje in twee of drie delen te geven en dan tussendoor laten boeren. Dat was hier de oplossing. Maar het kan ook zuigbehoefte zijn, met flesjes hoeven baby's niet zo hard te zuigen en kan een speen inderdaad helpen. En die uitvallende speen, bekend fenomeen. Zoonlief is nu 13 weken en nu valt ie bijna niet meer uit maar in het begin wel. De eerste 6 weken zal je nog veel met je kind op de arm zitten, daarna wordt het meestal wel beter. Zoals hier al eerder beschreven, wat helpt bij krampjes is baby op zn buik op je arm en zn hoofd in je armholte, kruis op je pols/hand. Kan je met je andere hand die speen in zn mond houden.