Mijn vraag is meer algemeen omdat ik het regelmatig zie, en gisteren zelf mee maakte... Namelijk dat een vreemde jou aanspreekt op jou gedrag naar je kind toe of het gedrag van je kind! Vind je dat kunnen? Zou je het zelf ook doen? En wanneer een vriend(in) het van je doet? Mijn situatie gisteren was als volgt: ik was binnen drinken pakken voor mijn zoontje, 2 tellen uit t zicht, kom terug zit meneer bellenblaas te drinken/knoeien, ik schrok en reageerde heel direct, dat het niet mag en vies is! Dus hem aangesproken en uitgekleed en binnen gezet! Toen ik dat had gedaan ging ik de troep opruimen buiten, en hoorde ineens de buren veels te hard praten, en zeggen van ja dat klote wijf van hier naast ging helemaal door het lint om niks tegen haar kind bla bla, ik dacht echt hoe weet jij dat nou weer?! Zei niks en ging gewoon weer verder...
Dat is niet echt aanspreken op je gedrag... Dat is gewoon asociaal Als ze jou aanspreken op wat jij of je kind doet.. Moeten ze toch minimaal tegen je praten
Ja klopt, schrok wel even van wordt er zo over opvoeding gedacht?! Ik heb namelijk een vriendin waar ik er niet mee eens ben hoe zij haar kind opvoed, maar heb er niks over gezegd nog...
Idd dat is asociaal! Maar goede vrienden en familie mogen best iets zeggen tegen onze kinderen als ze gevaarlijke dingen uitspoken die ik dan even niet zie op dat moment. Maar dan wel met een grens..... Ik blijf nog altijd de moeder en zij vrienden of familie Vreemde mensen....tja als mijn kind in een levensbedreigende situatie zitten mogen ze best ingrijpen ... Graag zelfs! Maar dan ook weer met een grens .... Niet tegen mijn kids gaan uitvallen ofzo... Maar snel de arm pakken als ze bijna onder een auto belanden ofzo..
+1!! Ook fijn dat in dit geval je buurvrouw gelijk haar conclusie trekt! En dit nog hard op meedeeld dat je het kunt horen. Ik zou meteen over de schutting hangen als ik mn buurvrouw zo over me zou horen praten!
Ik was even bij je lieve buurvrouw langsgegaan om verhaal te halen. Waarom ze zoiets zegt en waar ze dat op baseert, dat ze de volgende keer na je toe moet komen en al helemaal niet zo een taalgebruik dient te gebruiken. Kom zeg is ze helemaal van de zotte.
Nou, ik heb wel eens een kind aangesproken over iets, corrigerend gedrag toegepast. Ik had op mijn werk (schoonmaakbranche) de trap gestofzuigd, terwijl meneertje met een kruimelkoek rondliep en alles wat ik net had schoongemaakt had volgegooid met kruimels. Dus ik sprak dat kleine mannetje (van 13 jaar) er normaal op aan met de vraag of hij er voortaan een bordje/schaaltje onder wilde doen en papa prees mij de hemel in - want het ventje is ook een rommelkont, lol. Maar hoe ouders hun kind corrigeren; zal mij een zorg zijn - tenzij het kleinerend/kwetsend/schadelijk is in een mate waarbij het voor mij op een vorm van kindermishandeling lijkt, want dan grijp ik wel in. Ik pretendeer niet de ultieme oplossing te hebben van hoe je kinderen opvoed - er zijn wel meer wegen die naar Rome leiden.
Ik zou terug roepen: riep u buurvrouw? Lekkere buurtjes... Aanspreken mogen ze bij mij best maar dan moeten ze wel de discussie daarna aangaan en hun verhaal goed onderbouwen
Ach ja misschien heb je wat te heftig gereageerd hij is pas 1.5 toch. Maar kan me voorstellen dat je geschrokken ben. Bellenblaas is niet lekker om te drinken maar echt giftig nu ook weer niet. Je had rustiger kunnen reageren. Maar dat is je eerste reactie geweest. En ja zullen wel meer van deze dingen gebeuren. En soms uit eerste reactie reageer je anders dan je had gewild. Maar dat geeft jou naaste buren nog niet het recht om gelijk zulke dingen te zeggen maar kan zijn dat ze ook geschrokken zijn van jou reactie en dus actie reactie.. Zou er niet te veel achter zoeken. Mist het natuurlijk niet meer gebeurt dan zou ik ze wel even vertellen van waar bemoeien jullie je mee.
Dat is niet meer aanspreken dat is achter je rug om praten en rond uit asociaal! Wij waren gisteren met zoontje bij de kinderboerderij. Hij liep daar vrolijk rond tussen de geitjes en rende wat heen en weer maar sommige tegels liggen daar schuin dus ik had al een paar keer gezegd dat hij moest uit kijken op een gewone normale toon. Toen ging er een oudere vrouw naast me zitten die hem de hele tijd ging corrigeren terwijl dat kind niks verkeerds deed. Ze heeft echt 10 min tegen hem lopen roepen dat hij uit moest kijken de geitjes niet mocht aaien moest af blijven van de kinder bezems die daar lagen etc. Daar kan ik wel echt pis link van worden. Of zaterdag op een verjaardag. Zoontje mocht van mij wat chipjes dus die pakte ik voor hem. Daarna mocht hij van mij niet meer hij wilde wat pakken dus ik zei nee. En dat er dan andere zeggen jaaa maar het is een kind die mag dat wel.. Nou van mij niet en er dan maar tegen in blijven gaan. Dan vraag ik me wel eens af wie is zijn moeder ik of jij?!
Nee dat is inderdaad jou niet aanspreken maar gewoon aso. Ik zou me er niet te veel van aantrekken hoor, als jij je maar goed voelt bij hoe je dingen aanpakt met je kind. Zij hebben niet gezien dat hij bellenblaasspul aan het drinken was. Ik zou me ook doodschrikken. Hier trouwens ook zo'n buuf.. Als hier een kind huilt tegen haar hond zeggen 'wat een geschreeuw he' Terwijl er 4 huizen helemaal gestoord worden van het geblaf van hun honden dus tja.. En het mooiste vind ik nog dat ze zo stoer is om opmerkingen over de schutting te gooien maar als je haar zo tegenkomt durft ze me niet eens aan te kijken.
Mja ik zou ook geen verhaal halen bij zo'n buuf.. Dan zullen ze heus niet heel vriendelijk of gezellig reageren. (E als ze het wel doen dan geloof je er toch niks van) Lekker in hun sop gaar laten koken en doen wat jij denkt dat goed is. Ik ben het ook meestal niet eens met hoe mijn buren hun kinderen (niet) opvoeden.... Maar ze zoeken het maar uit, het zijn niet mijn kinderen en als ik er last van heb spreek ik de kinderen er zelf op aan dat ik dat niet wil hebben. (Zijn 5 en 9... Dus dat kan best) Maar dat betreft meestal dingen als dat ik niet wil dat ze op de schutting klimmen en dat ik hun pakjes drinken en speelgoed niet in onze tuin wil vinden. Een verdwaalde voetbal zul je me echt niet over horen.. Maar laatst 20 knikkers uit het gras gehaald (en als ik ga maaien schieten die dus uit de maaier als soort van kogels en het gaat keihard... Dochterlief mag dus niet buiten spelen als ik het gras maai gewoon omdat ze het maar in d'r gezicht zal krijgen oid) En ik hoor buuf nooit mopperen dat ik dat niet goed zou doen of iets dergelijks.... Het is meer dat ze er zelf gewoon absoluut nooit op let als hun kinderen in de tuin spelen. (Of als ze ergens anders spelen wat dat betreft.. Heb ook al eens opgemerkt dat als ze perse op iemands auto willen zitten.. Ze zelf ook een auto hebben en ik niet meer wil zien dat ze op de onze zitten) Dat is heel wat anders dan dusdanig hard dat de buuf het kan horen... Tegen manlief gaan klagen wat een tuig het is of dat de buuf weleens mag beginnen met opvoeden... Dat is namelijk ten eerste hun eigen keuze... En tweede vind ik dat er slechts 2 opties zijn... Het daadwerkelijk dusdanig tegen iemand zeggen dat degene zich geroepen voelt om wat terug te zeggen... Danwel gewoon je mond houden. En qua opvoeden... Weet ik hoe de buurvrouw er over denkt.. Namelijk gewoon anders dan wij. Prima. Zolang ik er geen last van heb hoor je mij er niet over hoor En op het moment dat ik er wel last van heb zeg ik gewoon (gewoon = zonder woedeaanvallen en -tantrums) dat ik dat niet wil hebben. Enige waar ik helaas weinig van kan zeggen is de enorme bak herrie tot 11 uur 's avonds... (Al heb ik heus weleens over de schutting gevraagd of het wat zachter kon omdat dochterlief al 20x beneden had geklaagd... Maar dan ineens grijpt de buuf wel in dus Gewoon vragen doet soms wonderen!)
Nou gezond is het ook niet, dus goed laten drinken enzo! Maar zouden jullie andermans kind ergens op aanspreken of de ouder dan? En bij een vriendin, die in mijn ogen niet correct handeld naar haar kind, even oud als mijn zoon, maar die werd gek van het foet dat ik niks zei van het feit dat mijn kind aan het spelen was, JA SPELEN WAS HET, in haar ogen veels te luidruchtig en te druk, hij moest zijn energie ook kwijt na een halve dag in de wandelwagen te hebben gezeten, en hier thuis was het geen probleem geweest met mijn directe buren (hoekwoning), maar zij woont heel gehorig, um tja dan nog spelen mag toch wel? Over de buren, ik heb top buren direct aan mij, maar naast mij aan de andere kant waar een paadje tussen zit, die waren dat gisteren, las ook over op de schutting klimmen ja normaal had ik dat wel gedaan maar zat dan weer met mijn buikje en zoontje!
Ja stond echt perplex gewoon... Ben vrij jong , 25 jaar en alleenstaand met 2 kids straks en de meeste buren zijn 40-60 jaar, verderop in de straat wonen kinderen hor, en het KDV en cb zitten ook in de straat dus ja! Hun zijn juist degene die veel overlast veroorzaken met BBQ en feestjes tot laat, en heb er nooit wat van gezegd, behalve toen het echt te gek werd om 2 uur snachts en voor ik kon gaan, werd het stiller dus iemand was me al voor, haha!
Oke, natuurlijk is het erg dat TS dat nu net moest horen, maar hoeveel van ons spreken dit wel eens uit terwijl de ander het niet hoort. Ik ga er even vanuit dat de buren niet in de gaten hadden dat ze het hoorde. Noem het een roddel, maar feit is dat vrijwel iedereen dat wel eens doet. Is natuurlijk niet leuk als je dat over jezelf hoort, maar til er niet te zwaar aan en laat het gaan. Zit je er echt mee, dan stap je naar de buurvrouw toe en vraag je haar of ze het over jou had. Het is niet netjes dat ze het zeggen terwijl je het kunt horen, maar schokkend vind ik het nou ook weer niet eigenlijk. Haha, als ik lees wat er hier op ZP allemaal gezegd wordt over buren, familie, schoonfamilie of wie dan ook, dan doen we allemaal hetzelfde en is deze buurvrouw daar geen uitzondering op. Ze heeft gewoon een mening over hetgeen ze hoorde en of dat terecht is of niet, het was haar mening, net zoals iedereen hier nu een mening heeft over de buurvrouw die dit zei. TS weet nu iig hoe de buurvrouw erover denkt.
Arg.. hele verhaal weg.. I.i.g. dit is gewoon roddelen. Aanspreken vind ik opzich prima kunnen, maar dit vind ik ronduit grof en zwaar onrespectvol. Persoonlijk zou ik wel verhaal gaan halen waarom ze je zo noem(d)en, maar kan me heel goed voorstellen dat je dat niet doet/wilt.
Wat een rare buren om zo te reageren. Ik spreek weleens andere kinderen aan op hun gedrag omdat veel ouders doorgaans te druk zijn met hun mobiele telefoon om iets aan hun opvoeding te doen.Als ze mijn kinderen dan pijn doen en papa/mama is te druk met whats uppen dan grijp ikzelf maar in.Schijnt tegenwoordig normaal te zijn.Ik kan er maar niet aan wennen.
Maj.. Wellicht dat dan niet op vol volume in de achtertuin doen? Want dan weet je in feite zeker DAT ze het hoort.