Verlof zit er toch echt bijna op...weer 4 dagen aan het werk.

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door mich87, 7 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mich87

mich87 Bekend lid

7 nov 2011
    599
    38
    28
    NULL
    NULL
    Na 6 maanden zit mijn verlof er toch echt op... Over 3 weken begin ik met een nieuwe baan (als docent in VO) voor 4 dagen in de week (ma-do). Ik werkte hiervoor fulltime en wilde na mijn verlof eigenlijk 3 dagen aan het werk. Tijdens mijn zwangerschap werd mijn contract niet verlengd en na lang zoeken heb ik nu gelukkig een baan gevonden. Alleen willen ze me voor minimaal 4 dagen in de week. Aangezien het werk tegenwoordig (ook in het onderwijs helaas) niet voor het oprapen ligt en het een hele leuke baan is, heb ik ja gezegd tegen 4 dagen.

Maar ik heb het er toch wel moeilijk mee. De kleine gaat straks 3 dagen naar de opvang en 1 dag naar mijn moeder. 1 dag kdv wordt een lange dag (van 07.30 tot 18.00 denk ik) en op de andere 2 dagen kan mijn vriend de kleine of later brengen (09.00) of vroeger ophalen (16.00). Maar ik ben op de dagen dat ik werk vroeg van huis en pas laat weer thuis, dus zal hem alleen even kort voor het slapen gaan zien ben ik bang.
    Het zal voor hem natuurlijk wel wennen zijn, maar voor mij ook, want ga hem natuurlijk een stuk minder zien :( Maar aan de andere kant heb ik ook wel zin om weer te gaan werken, want van de hele week thuiszitten word ik ook niet gelukkig.

Zijn er hier meer moeders die 4 dagen werken? Is de regeling die ik gemaakt heb voor de kleine goed te doen denken jullie? Niet te vermoeiend om 3 dagen naar het kdv te gaan en 1 dag naar mijn moeder?

2. Trotsemamsvan2

Trotsemamsvan2 Actief lid

2 jul 2011
    142
    0
    0
    NULL
    NULL
    Spannend zeg, ik kan wel mijn ervaring met je delen maar ik weet niet of je daar zoveel aan hebt ;)
    Ik ben gestart met 4 dagen werken, ook ma tm do, net als jij 3 dagen creche en 1 dag mn ouders. Het begin vond ik heel, heel, heel erg wennen, ik kon geen ritme vinden en voelde me verschrikkelijk, om mn kleine zo weinig te zien, en als ik hem van de creche haalde was hij moe na een lange dag. Dus meteen naar bed.
    Na een half jaar heb ik een beetje mn ritme kunnen vinden, en het gaat m stuk beter, ik kan me nu weer prettig vinden op mn werk, en zie ookw eer de waarde ervan in, en niet alleen maar op mn werk moeten zijn. Ik vind het heerlijk om te werken ( bepaalde dagen natuurlijk minder haha ) wel vind ik het, heb 2 kids, een gesjouw in de ichtenden en avond om de kids te brengen en te halen. En dan te haasten anar je werk, wat meer flexiliteit daarin zou heel fijn zijn.
    Ik heb vorige maand besloten om toch wat meer rust te willen en ga nu per week een paar uurtjes OV op[nemen, dat wil zeggen ik werk dan ma tm donderdag, en do ga ik om half 2 weg, zodat ik mn oudste dochter uit school kan halen en mn zoontje eerder vd creche. dit geeft me, nu al, veel meer rust, dat mn weekend op donderdag om half 2 al begint :)
    Ik hoop dat je je ritme snel kunt vinden, ik vond het best pittig maar wie weet ervaar je dat heel anders natuurlijk!

3. Virginie83

Virginie83 Fanatiek lid

3 apr 2007
    2.581
    0
    0
    Secretaresse
    Bij Brussel (België)
    Bij mijn zoontje werkte ik halftijds en dicht bij huis, toen mijn dochter geboren was werkte ik 4/5.

We vertrokken om 7u thuis en kwamen pas om 18.30 thuis. Kinderen gaan om 19.30 slapen, dus zag ik ze ook best weinig. Is inderdaad niet zo leuk, voelde me ook best schuldig. Toen ze 1 was ben ik tot mijn bevallingsverlof terug fulltime gaan werken. Kon enkel 4/5 werken ifv ouderschapsverlof.

Dus ik begrijp je wel hoor! Het is wennen, maar eens je een beetje ritme hebt, lukt het wel.

Succes, ik moet ook bijna weer gaan werken :(

4. stella84

stella84 Actief lid

8 jan 2011
    169
    0
    0
    Ik begin over twee weken weer. Ook 32 uur. Enerzijds vind ik het leuk om weer aan de slag te gaan. Aan de andere kant ben ik bang onze zoon ontzettend te missen. Terwijl hij straks niet beter weet natuurlijk... Herkenbaar dus wat je schrijft! :)

5. mich87

mich87 Bekend lid

7 nov 2011
    599
    38
    28
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties! Ja het is zo dubbel he... Ik wil echt weer graag aan het werk. Ben vanaf 30 weken zwangerschap thuis en heb het daar wel een beetje mee gehad. Daarnaast heb ik echt een leuke baan gevonden, dus verheug me daar wel op. Maar aan de andere kant zal ik mijn zoontje in het begin echt missen. We hebben nu zo'n goed ritme en veranderingen zijn gewoon een beetje eng omdat ik niet weet hoe hij er allemaal op gaat reageren. Ook zie ik wel een beetje op tegen het heen en weer rijden, brengen in alle vroegte, naar mijn werk, weer halen en eer je thuis bent zal hij wel zo moe zijn dat ik hem al snel weer naar bed moet brengen...
    Voordeel van het onderwijs is dan wel weer dat er wat vrije dagen en vakanties in het vooruitzicht zijn (meivakantie/zomervakantie), dus daar werken we maar naar toe :)

6. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik werk ook 32 uur, en mijn verlof zit er bijna op. Ik weet nog van mijn dochtertje dat ik aan de ene kant enorm zin had om te gaan werken, en aan de andere kant er erg tegenop zag. He ik nu ook weer. Niet zozeer omdat ik niet wil aan werken, maar meer omdat we nu een lekker ritme hebben, het is allemaal vertrouwd, en dan ga ik het weer omgooien. Bijna alsof je opnieuw een kind krijgt :D Maar uit ervaring weet ik dat het meevalt en je na een week of 2 weer allemaal in een nieuw ritme zit, dat het gewend is, en dat het allemaal wel meevalt. Maar ja, die beren blijf ik nog wel even op de weg zien totdat ik weer werk ;)

7. Vash

Vash Bekend lid

24 nov 2008
    889
    0
    0
    Amsterdam
    Ik werk 3.5 dagen in de week, maar vind het heel goed te doen. Mijn kinderen gaan drie dagen in de week naar het kdv en mijn man heeft die halve dag de zorg voor onze kinderen. In het begin is het natuurlijk erg wennen, maar het gaat heel snel. Je kindje is op een leeftijd dat hij/zij zich heel snel kan aanpassen aan deze nieuwe situatie. Is bij ons nooit een probleem geweest. Ik zou alleen zelf niet kiezen voor en oma en kdv, ik heb liever dat ze alleen naar kdv gaan omdat ze dan elke dag weten wat ze kunnen verwachten, vind ik rustiger. Maar ik lees altijd dat heel veel mensen een combi hebben, en dat gaat meestal prima, dus bij jouw zal het vast ook gaan. Veel succes met beginnen, het valt vast mee.

8. mich87

mich87 Bekend lid

7 nov 2011
    599
    38
    28
    NULL
    NULL
    Ja, ik hoop ook heel erg dat het mee gaat vallen. Het is denk ik ook omdat ik een nieuwe baan heb. Dus het is allemaal dubbel spannend: voor mij en voor mijn zoontje.
    Wat betreft combi oma/kdv: tja mijn moeder wilde heel erg graag oppassen en ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om nee te zeggen. Nu gaat zij in principe bij ons thuis oppassen, dus dat scheelt ook weer denk ik. Als hij dan helemaal gewend is aan het kdv en het nieuwe ritme kan ze hem eventueel wel mee naar haar huis nemen. Maar ik vind 4 dagen kdv ook wel veel hoor...ik vond 3 dagen eigenlijk al op het randje. Dus wat dat betreft ben ik wel blij met die ene 'omadag'. Mijn vriend heeft helaas geen papadag...die volgt nog een studie en werkt daarnaast de hele week.
    Maar het scheelt wel dat ik van jullie hoor dat het snel gewend is! Dat helpt mij echt...als je weet dat anderen het goed te doen vonden, begin je er toch met een geruster hart aan :)

9. Jits27

Jits27 Lid

2 dec 2010
    61
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vond het in het begin erg veel, 4 dagen werken. Mijn dochter ging 3 dagen naar het kdv (ma-woe) en één dag naar oma (vrij). Op woensdagavond was mijn dochter kapot en erg jengelig. Voor haar was het teveel, drie dagen achter elkaar. En ik was stuk van het wegbrengen en ophalen (mijn man werkt 9 uur per dag en heeft veel reistijd, waardoor dit meestal op mij neerkomt). Na 2 maanden heeft mijn man ouderschapsverlof opgenomen op de woensdag. Ik ben inmiddels alweer een half jaar aan het werk en begin me steeds meer de oude te voelen. Ben niet meer zo moe en ben nu blij dat ik niet minder ben gaan werken. Ik vind mijn werk namelijk ook erg leuk.

10. mich87

mich87 Bekend lid

7 nov 2011
    599
    38
    28
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je reactie. Ja, ik ben ook bang dat 3 dagen achter elkaar wel zwaar voor hem zal zijn. Op maandag past mijn moeder bij mij thuis op, dus dat scheelt wel. Maar als hij het niet trekt, gaat mijn vriend 1 dag minder werken, zodat hij maar 2 daagjes naar de opvang hoeft. Ik vind het wel spannend hoe het allemaal zal gaan :)

11. Jente2010

Jente2010 Fanatiek lid

21 okt 2010
    1.430
    0
    0
    hoi,

ik werk voltijds, dus hier gaat ze ook voltijds naar het KDV. en dat gaat nu goed, ben wel gestart op 3 maand ermee ( moest gaan wrken toen ze 5 maand was), maar heb een moeilijke meid en ik wist da ze lang zou moeten wennen. krijsen en eten weigeren. maar nu gaat het goed. ze kent de meisjes en knuffelt er graag me. als ik haar afzet beziet ze me eig ni meer. op zich doet dat soms pijn, maar ben blij dat ze het er fijn vind.
    op werk mis ik haar wel, maar ja kan niet anders he.

succes

12. mich87

mich87 Bekend lid

7 nov 2011
    599
    38
    28
    NULL
    NULL
    Ja dat heb ik ook...ik vind 4 dagen eigenlijk wat veel maar het kan gewoon niet anders. Ik hoop dat hij een goede band opbouwt met de meiden op het kdv, zodat hij er straks met plezier heen gaat.

13. Tess11

Tess11 Actief lid

12 jul 2008
    317
    1
    0
    Mijn kids gaan ook 3 dagen per week naar kdv. Gaat helemaal prima! Ik geniet ook echt van mijn werk dus dat maakt het wel makkelijker denk ik. Succes en je vindt je ritme echt wel weer!

14. Florabella

Florabella Fanatiek lid

8 dec 2010
    4.323
    0
    0
    Juf!
    Limburg
    Hier ook vier dagen opvang, wel bewust gekozen (voor mijzelf haha maar ook voor de kleine) om twee blokjes van twee dagen. Dus op woensdag ben ik vrij en is e.mma thuis bij mij. Hier ook later brengen en vaak iets vroeger halen. Ze gaat deze week een keer wennen, ik ben benieuwd. Ze is al meedere dagen alleen met de oma's geweest en dat ging super dus hier weinig zorgen.

15. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Mijn manneke is al wat ouder, dus ik geef een iets meer lange termijn visie. Wij werken beide 4 dagen en dus gaat hij 3 dagen naar kdv.
    Ik merkte dat hij in het begin vaak moe was en dat hij bij het verschuiven van fases (dus als hij opeens nieuwe dingen kan of een nieuw ritme moet ontwikkelen) ook vaak weer moe is. Dat zijn dus zaken waar je rekening mee moet houden. Dat heeft natuurlijk ook veel effect op jouw energielevel.
    Tegelijkertijd geloof ik echt dat hij op een goed KDV zit. Hij is erg verzot op de leidsters en heeft goede vriendjes in de groep. Dat is eigenlijk al zo vanaf het begin. Er zijn wel altijd fases waar het moeilijker gaat. Hij heeft een tijd veel last gehad met het moment van wegbrengen. Momenteel wil hij 's ochtends niet naar het kdv en 's avonds niet weg. Voor beide momenten van de dag moeten we trucs verzinnen om hem mee te krijgen. Dat vind ik ook lastig, zeker als je zelf moe bent.

Mijn belangrijkste ervaring is dat het alles uitmaakt hoe jij erin staat en hoe jouw relatie met de leidsters is. Ik durf zelf veel te bespreken met ze, dus ik weet dat zijn emoties goed opgepikt zullen worden. Ik heb een tijd 5 dagen gewerkt en toen 4 dagen kdv afgenomen. Dat heb ik zowel met mijn man (natuurlijk), maar ook even met de leidsters besproken. Ik waardeer hun oordeel. Ik vind dat heel belangrijk om mijn kind mee te geven.

Op de dagen dat ik thuis ben doe ik mijn best ook echt dingen met hem te doen, maar dat kan ook gewoon de was samen opvouwen zijn. Maar toevallig zijn we van de week samen koffie wezen drinken in het centrum. Ik ben er heilig van overtuigd dat gerichte aandacht belangrijker is dan veel aandacht.

16. mich87

mich87 Bekend lid

7 nov 2011
    599
    38
    28
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de nieuwe reacties! Ik merk dat ik er echt aan toe ben dat 'het gaat beginnen'. Ik hik er nu al zo lang tegenaan...het wordt nu tijd dat we het gewoon gaan ervaren. Het kdv is niet heel dicht bij ons huis (7 minuten met de auto), maar heb heel bewust voor dit kdv gekozen. Ik had sowieso hele goede reacties over dit kdv gehoord en de leidsters kwamen heel erg goed op mij over. Daarnaast wil ik wel op een bepaalde manier 'actief' worden op het kdv, zodat ik ook een wat betere band opbouw met de leidsters... Ja je brengt toch je kind erheen, dus ik wil ze graag iets beter leren kennen.
    Ja, ik ben er ook van overtuigd dat gerichte aandacht belangrijker is dan veel aandacht. Ik merk dat nu ik 6 dagen met mijn zoontje alleen thuis ben (mijn vriend werkt de hele week :( ) je op een gegeven moment ook niet veel aandacht meer voor hem hebt, omdat ik moe ben of het gewoon even 'zat'. Dus ik denk dat als hij naar het kdv gaat en ik weer aan het werk ben, ik meer energie voor hem zal hebben en hem veel gerichter aandacht kan geven.

17. Mamaloe26

Mamaloe26 Fanatiek lid

26 okt 2009
    1.236
    0
    36
    CEO Family Ltd.
    Noord Holland
    Hier een andere ervaring. Mijn vriend en ik werken beide (nu met ov) 32 uur. Zoontje gaat 3 dagen naar oma. Ondanks dat het verstandelijk goed geregeld is voor ons, 4 dagen thuis 3 dagen vertrouwde opvang vind ik het nog steeds afschuwelijk. Ik heb een super baan waarbij ik helaas niet minder dan 4 dagen mag werken. Maar ik kan er door het gemis van mijn kind nauwelijks van genieten. Financieel hebben we mijn salaris helaas nodig. Maar ik ben nu wel aan het rekenen of ik niet naar een andere baan en 3 dagen werken kan.

Deel Deze Pagina