Hallo! Ik wil graag onze aankomende baby meer gaan dragen. Nu ben ik echt een leek in dat soort dingen en heb dus ook nooit wat op de juiste manier uitgeprobeerd. Zo heb ik bijv de bykay maar nooit echt gebruikt... geen idee waarom eigenlijk. Heb bepaalde eisen: -Vanaf dag 1 te gebruiken -Geen ingewikkeld knoopsysteem (liefst ook geen lange stukken rest doek) -Zelf (zonder hulp dus) makkelijk en snel te gebruiken -Ik hoef niet op de rug te dragen -Geen zware belasting voor schouders en/of rug Wie heeft er tips? Welke draagdoek en/of zak zou ik eens uit kunnen proberen?
Op youtube en internet kun je veel reviews vinden over babydragers/SSC (soft structured carriers) en draagdoeken (strech of geweven) Misschien heb je ook wat aan de facebookpagina draagpraat. Ik heb zelf vooral gezocht naar wat voor drager ik wilde en wat ik daarbij belangrijk vond. Bijvoorbeeld kindje van me af dragen viel voor mij af omdat dat geen natuurlijke houding is voor het kindje. Wat wel belangrijk is, is dat de beentjes tot de knieën goed ondersteund worden en bij sommige dragers is dat niet lang het geval, dus zou je later weer een andere aan moeten schaffen. Ook is de M houding belangrijk, kontje lager dan de knieën. Hierbij zie je meteen dat een Baby Björn absoluut niet geschikt is. Ik ben nog niet bevallen en heb dus ook nog niks aangeschaft. Voor een klein prijsje kan ik wel een draagdoek overnemen, dus daar eerst maar ns mee aan de slag en dan kijken wat ik wil. Merken die ik heb bekeken: Ergo Boba Kinderpack Beco Lillebaby Manduca Onya Tula Babyhawk Moby Mijn favorieten na onderzoek waren de Boba 4G en de Tula. Ben benieuwd naar reacties van anderen.
De boba en tula zijn niet de meest geschikte dragers voor meteen na de geboorte: vanaf maat 62/68 wel weer. Ook met baby insert zitten de echt pasgeborenen niet ideaal. De Storchenwiege baby carrier is een goede keus, maar ook de hop tye. Beiden zeer geschikt voor kleine baby's tot een kilo of 12/15. Ik wist t ook allemaal niet en heb door heeel veel contact met draagconsulenten en leden van draagpraat een keuze kunnen maken! Succes!
Een draagdoek zou je misschien wel kunnen proberen. Maar moet je wel knopen. Een bondolino is een goede optie, een mei tai ook (niet alle mei tai's zijn geschikt vanaf de geboorte)
Ik vind zelf de Storch niet zo fijn, Manduca en Bondolino vind ik veel prettiger. Nóg fijner vind ik toch wel een geweven doek. Het ziet er ingewikkeld uit, maar na een draagconsult of een paar keer oefenen met een youtube filmpje kom je al snel een heel eind. Voordeel van een doek is dat je geen irriterende gespjes hebt, en hij altijd precies mooi strak op maat zit voor zowel moeder als kind.
Hier heel blij met de manduca, dochter nu 4 maanden en zoon van bijna 3 past er nu niet meer goed in doordat hij geen knie tot knie ondersteuning meer geeft. Maar bij mijn dochter vond ik hem de eerste weken nog niet zo mooi zitten. Gebruik ook een geweven doek en dat is ook heerlijk. Manduca ook hoor! Misschien op de fb groep draagpraat eens lezen? Daar kun je erg veel vinden over dit onderwerp!
Wij hebben een Emeibaby aangeschaft, nadat ik een draagconsult heb gehad. Gemak van een kliksysteem, maar ook een stuk doek als rugpand. Deze hoef je niet te knopen, alleen goed aanspannen. Deze is ook vanaf dag 1 te gebruiken De draagconsulente raadde mij trouwens ssc met babyinserts af. Succes!!