hoi we hebben een heerlijk huis maar zou best wat groter willen nu hebben de buren hun huis binnen 1 week verkocht voor een erg mooie prijs. echter moeten ze er met 3 maanden wel uit zou best willen verhuizen maar niet zosnel willen verhuizen en momenteel nog geen huis gezien van ja daar wil ik wel wonen wat doen? anders wil ik hier in dit huis wat dingen opknappen maar kost ook geld helpp
Kan toeval zijn dat de buren zo snel verkocht hebben, is hun huis/tuin anders dan die van jullie? Op basis van alleen 'zou wel wat groter mogen' zou ik niet verhuizen als je verder fijn woont.
huis van ons is netter afgewerkt, ze hebben wel een hoekwoning maar tuin niet groter etc, verder hetzelfde fijn wonen gaat. kids kunnen vrij buiten spelen. nu is de rente ook laag het houdt me tegen snel eruit en weer klussen
Als je er echt serieus over nadenkt om te verhuizen, dan zou ik me er echt verder in gaan verdiepen. En dus een gesprek aan gaan bij de bank om te kijken wat er allemaal bij komt kijken. Is namelijk echt wel anders, een tweede hypotheek. En ook kijken wat je dan aan hypotheek kan krijgen en wat je zelf zou willen uitgeven. En dan voor dat bedrag gaan bezien wat voor huis je dan kunt kopen. Is dit allemaal positief, dan goed nadenken over daadwerkelijk de stap zetten ja of nee. Voors en tegens afwegen. Succes.
Wij zitten ook te twijfelen. Inmiddels hebben we ook al verkoopmakelaars gehad om te adviseren over prijs en de manier van aanpakken. Beide gaven aan: zorg echt dat je eerst je eigen huis verkocht hebt voor je iets anders koopt. Het gaat vaak goed, maar als het misgaat is de ellende niet te overzien. Eén gaf als voorbeeld: je zult je huis te koop hebben staan en al iets anders hebben gekocht. Komt er ineens een AZC bij je oude huis in de straat. En of je het er nou mee eens bent of niet: de waarde en verkoopbaarheid van je woning kelderen gewoon. Dat heeft mij wel aan het denken gezet. Het idee om eerst te verkopen en dan nog niks anders te hebben, benauwd me. Hoe overbrug je die periode? Twee keer verhuizen... En dat met kinderen waarvan er 1 ook gewoon naar school moet. Terwijl we een dubbele hypotheek best een tijd zouden kunnen dragen, als het niet anders kan. Maar ja... Er zal inderdaad maar door de gemeente een plan worde bedacht dat slecht is voor de waarde van je woning. Of een bericht over woninginbraken in jouw wijk in de krant verschijnen. Of een pyromaan actief zijn (hebben wij hier al een paar keer gehad in andere wijken) Dan wordt het waarschijnlijk wel wat langer dan 'een paar maanden dubbele lasten'. Ik ben dus gaan kijken hoe het hier zit met huurhuizen. In de particuliere verkoop zit redelijk wat. Dan zit je met een huur rond de 1000 euro, maar dat kunnen we wel dragen. Twee keer verhuizen is niet leuk, maar een minder grote 'ramp' dan je huis echt niet kwijtraken. Maar ik hoor tegenwoordig ook vaak hele constructies waarbij mensen een huis kopen onder voorbehoud van de verkoop van hun eigen woning. Net zoals je het al langer deed onder voorbehoud van het rondkrijgen van de financiëring. Het is een vervelende constructie, soms gaat het om een soort 'domino' van 3 of 4 (ver)kopers bij wie het allemaal goed moet gaan. Gaat het bij eentje mis, moeten de anderen op weer op zoek naar een ander huis of een andere koper. Maar dan is het ergste wat er gebeurd dat je nog wat langer in je eigen huis blijft zitten. Je loopt er verder weinig risico mee.
ga morgen bellen voor een afspraak met de hypotheekadviseur bedrag lenen zal het probleem niet worden, eerder benieuwd naar de maandlasten erbij willen ook eerst het huis verkopen en dan pas wat anders kopen
Dat onder voorbehoud-idee had ik ook, maar ik vrees dat we hiermee onze positie als koper wel erg ondermijnen (amsterdam). Er is nl. altijd wel iemand die zonder voorbehoud tekent. Dus eea hangt wel af van waar je woont! Zelf zou ik nooit verhuizen als we lekker woonden, alleen voor wat meer ruimte.
Ja, dat kopen onder voorbehoud werkt inderdaad alleen in regio's (en prijsklassen) die nog een beetje vast zitten. Dan is het een aanzet om toch weer wat doorstroming te krijgen. Als de doorstroming al goed is, werkt het niet. Maar dan ben je -als het goed is- je eigen huis ook wat makkelijker kwijt.
ik moet zeggen dat ik altijd zeg hoe graag wil je verhuizen, hoe graag wil je weg, is het een onhoudbare situatie, wordt je ongelukkig als je niet verhuisd dat zijn voor mij redenen om te verhuizen. kun je niet in plaats verhuizen misschien verbouwen en daar naar informeren als je prettig woont zou ik niet het risico nemen om dit op te geven, je weet tenslotte nooit van te voren waar je terecht komt maar wel waar je nu zit.
Waar ben je bang voor dan? Wij zijn verhuisd terwijl we prima woonden maar we wilden wel wat groter, en een wat gezelliger dorp. We hebben na de verkoop eerst een jaar in een tijdelijk huis gewoond ivm afwachten vast contract in de nieuwe woonplaats. Was dat vaste contract binnen, hebben we direct gebeld voor ons huidige huis voor bezichtiging en het ook snel gekocht. We waren niet ongelukkig in ons oude huis, het was niet onhoudbaar maar we wonen nu zo ontzettend veel mooier, ruimer, beter, dichtbij school, fijn dorp. Alleen mis ik mn oude buurvrouw met kindjes.
Wij wonen ook wel fijn, maar vonden de ruimte ook wel wat beperkt. Toen kwamen we op 300 meter afstand van ons huidige huis bij toeval een enorme woning (265m2 woningoppervlakte, 2 zo groot als nu!) tegen. Drie keer wezen kijken, en eergisteren voorlopig koopcontract getekend. Vanaf morgen staat ons huidige huis op Funda, en in dit wijkje zijn de huizen gemiddeld binnen 2-4 weken weg. Wij hebben dus eerst gekocht en daarna pas verkopen (wilden ook alleen dit huis, ga natuurlijk niet mijn huis verkopen om daarna pas te bedenken waar ik zou willen wonen, dat vind ik echt enorm krom. Als het nodig is qua overgansdatum gaan we tijdelijk in een hotel of huisje zitten, dat zal hooguit een paar weken zijn. Het kost allemaal wel enorm veel tijd (huis bekijken, laten keuren, gesprekken met makelaars, hypotheekverstrekkers etc) en natuurlijk ook heel veel geld, maar voor ons is dit wel het moment om toe te slaan!
mis gewoon ruimte in de tuin en een lekkere keuken. en de badkamer is aan verbetering toe dan zouden we de keuken moeten aanpakken en badkamer hypotheekadviseur belt vandaag terug voor een afspraak.we gaan gewoon het gesprek aan en zien dan wel verder als maandlasten heel hoog worden is de keuze makkelijk gemaakt
Verkoop onder voorbehoud eigen woning is een beetje een wassen neus. Het enige wat je weet is voor hoeveel je het andere huis koopt. Voor de rest wordt het andere huis niet uit de verkoop gehaald, blijft ook evengoed op Funda staan. Zodra er een nieuwe bieder is heb jij nog 48 uur de kans om te beslissen wel of niet te kopen. Als je je eigen huis dan nog niet kwijt bent gaat het allemaal als nog niet door. Als je echt wilt verhuizen...richt je dan ook eens op huurhuizen. Zijn er huizen in de buurt waar je de tijd kunt overbruggen?
willen eerst ons eigen huis verkopen voordat we wat anders verkopen kunnen tijdelijks eventueel bij me ouders inwonen en spullen bij schoonouders opslaan (scheelt ook kosten) eerst maar volgende week afwachten wat hypotheekadviseur zegt
Veense, ik vind dat niet krom maar veilig. Wat de huizen in jouw buurt doen zegt niet alles (wel veel gelukkig), hier verkoopt ook alles snel maar toch staat er 1 woning al 1,5 jaar te koop terwijl het wel in goede staat is. Beter even moeten overbruggen dan dubbele woonlasten. Maar neem aan dat jullie makelaar ook wel heeft geadviseerd Wij gaan eerst verkopen en dan kopen, maar voorlopig nog even niet.
Groot gelijk. Je hoef t toch niet perse je huis pas te koop te zetten als je zelf weet welk huis je wil kopen? Natuurlijk is het goed om ongeveer te weten wat je wilt. Wij hebben ons huis te koop gezet omdat we groter willen wonen. Maar toch echt eerst die verkocht, ga geen risico lopen. Er kwamen in tussentijd genoeg mooie huizen voorbij, maar ja dat is dan zo. Als er geen mooi huis is op t moment dat je zelf verkocht hebt dan maar even huren. Ons huis is inmiddels verkocht en er komt om de hoek een huid te koop waar we misschien interesse in hebben.
Dit is niet altijd het geval. Wij hebben ons huidige huis zo gekocht en hadden de financieringstermijn ook als termijn voor de verkoop van onze oude woning. Een week na het tekenen van het voorlopige koopcontract zaten we weer bij de notaris om het voorlopige koopcontract van onze oude woning te tekenen. Ging enorm snel. Het hangt af van de afspraken die je maakt met de betrokken partijen. Wij wonen nu in een veel ruimer huis met grotere tuin voor hetzelfde bedrag waar we hiervoor woonden, doordat we een best hoge rente betaalden voor ons oude huis. Dat was voor ons de trigger om te verhuizen. Ons oude huis hadden we volledig naar wens verbouwd. Hier moesten we weer opnieuw beginnen, maar het is het zo waard! We hebben nieuwe vloeren, nieuwe keuken, nieuwe toiletten etc. Willen nog een nieuwe badkamer en met de tijd dakkapellen op zolder, zodat de kinderen allemaal een even grote kamer hebben. De tuin moeten we ook volledig aanpakken, dit willen we komende zomer doen.