al vast dingetjes kopen?!

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door eline23, 24 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. eline23

eline23 Niet meer actief

Ik ben nog niet zwanger, maar mn vriend en ik hadden het er eens over om misschien al vast wat spulletjes te kopen zodat mocht ik straks zwanger zijn we niet alles in 9 maanden hoeven te kopen, zodat we de uitgaves beetje konden verspreiden.

Zijn er meer die dit hebben gedaan? en waarom zou je het wel of juist niet doen?

Ohja we hebben meer als genoeg opslagruimte,dus daarvoor hoeven we het niet te laten.:D

2. gekko

gekko VIP lid

11 okt 2010
    10.962
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben het uiteindelijk niet gedaan, wel over gedacht... maar het idee dat als het niet zou lukken we dan met al die spullen zitten... het leek ons niet echt prettig...

3. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Wij hebben dat ook niet gedaan.
    Je kan ook geld maandelijks opzij zetten en dan lekker losgaan als je weet dat het allemaal goed zit.
    Stel je wordt pas over 2 jaar zwanger misschien wil je dan tegen die tijd wel een heel ander thema of motiefje. Dan kun je weer.

4. Staffie84

Staffie84 Fanatiek lid

10 jun 2011
    2.670
    355
    83
    Zuid-Holland
    Wij hadden er ook over gedacht maar blij dat we het niet hebben gedaan....

Bijna 4 jaar hebben we op een zwangerschap moeten wachten..ik had het echt niet getrokken om al die jaren tegen die ongebruikte babyspullen aan te kijken...of te weten dat er op zolder een bedje klaar stond wat maand na maand maar ongebruikt boven bleef staan.

Daarnaast is onze smaak afgelopen jaren ook wat veranderd, en ben ik blij dat ik alles nu kan kopen:D
    Heerlijk om met een dikke buik de prental binnen te lopen voor mezelf ipv weer voor een ander:D

5. Verox

Verox Niet meer actief

Ook ik zou het niet doen.
    Er zijn pijnlijke en tragische redenen die hierboven geschreven staan. Problemen met zwanger geraken, miskramen of vroeggeboortes.

Maar ook om praktische redenen. Een veranderende smaak , waardevermindering van producten, nieuwe ontwikkelingen en veranderende (veiligheids-)eisen.
    Zonde om nu veel geld uit te geven aan de nieuwste kinderwagen, die volgend jaar al een verouderd model is en dus stukken goedkoper is.

Misschien is het een idee om alvast een aparte (baby-)rekening te openen en daar maandelijks een bedrag op te storten?
    Dat hebben wij ook tijdens onze eerste zwangerschap gedaan.

6. firsttime

firsttime Fanatiek lid

1 aug 2012
    1.137
    0
    0
    Amsterdam
    Nee, zou ik niet doen. Wij hebben alleen een informatieboek eerder aangeschaft haha

7. misty75

misty75 Bekend lid

16 jan 2013
    798
    1
    18
    Vrouw
    verpleegkundige
    West-Brabant
    Wij hebben dat ook niet gedaan. Pas na de 12 weken echo zijn wij begonnen met kopen....wilde mezelf vooral veel leed besparen mochten we niet zwanger kunnen worden of mocht het vroeg mis gaan....

wel hebben we elke maand een klein beetje geld apart gelegd in een doosje boven met als bedoeling daar de eerste spulletjes van te kopen....was wel erg leuk om daar toen de eerste spulletjes van te kunnen kopen zoals wat kleertjes :)

8. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik zou het ook niet doen. Ik zou dan gewoon het geld wat je anders nu uit zou geven aan babyspullen, op een spaarrekening zetten, zodat je het wel hebt mocht het raak zijn.
    Ik zou het zelf echt niet trekken elke keer tegen die spullen aan te moeten kijken, als een zwangerschap lang op zich laat wachten.

9. gusto

gusto Niet meer actief

Ik zou het ook niet doen, je weet maar nooit. Het kan wel helemaal niet lukken, misgaan... En dan zit je met die spullen, ik zou daar niet tegen kunnen.

Wij hebben gewacht tot na de 20 weken echo. En tuurlijk, dan nog kan het mis gaan, maar de kans is dan echt veel kleiner. Hou het geld lekker apart en ga na een goede 12 of 20 weken echo lekker los :)

10. zomerwondertje

zomerwondertje Actief lid

19 jul 2013
    248
    1
    0
    ik raad het ook niet aan.
    Net toen we samenwoonden (en iedereen er van uit ging dat we wel snel kinderen gingen hebben) kwamen de eerste 'krijgspullen' al binnen, een wiegje, een kinderstoel, maxi-cosi. Dus hou er rekening mee dat je miss al spullen krijgt van mensen;

Daarnaast zijn veel spullen geslachts en mode gebonden, smaken kunnen veranderen, prijzen kunnen veranderen, ...

bij mij duurde het ook lang voor ik zwanger werd, en wij zijn pas beginnen spulletjes kopen toen ik een veilige periode (16 weken) zwanger was. Dan nog hebben we sommige aankopen gespreid.
    In België krijg je een kraampremie van ong. 1000 euro, die gebruikten we om de kinderkamer aan te kopen. Verder hadden we e geboortelijst met geschenken (ook Belgische gewoonte). dus heel veel spullen kopen moesten we niet... ik zou dan ook eerder zeggen om al bepaald bedrag per maand te sparen nu. dat kan je altijd nog voor andere doelen gebruiken moest er iets niet gaan zoals gepland (wat ik je uiteraard neit toewens)

11. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.284
    2.236
    113
    Vrouw
    Nederland
    Uhmm, heb nu 2 pakjes in huis die ik helemaal geweldig vind, kon het niet laten liggen. Maar verder mag ik van mezelf niks kopen. Ik wil dit niet omdat ik niet weet hoe lang het gaat duren voordat ik zwanger raak (in januari stop ik met de pil en dan zien we wel) en of het allemaal goed gaat.

Daarnaast lijkt het me gewoon heerlijk om tijdens de zwangerschap spulletjes bij elkaar te zoeken. Dan kan je je verheugen op het kopen van de babykamer, kinderwagen, kleertjes enz. Anders lijkt me de zwangerschap ook wel heel lang te duren. Dan heb je tussendoor nog dingetjes om naartoe te leven zeg maar (naast de echo's en andere controles).
    En, stel dat het idd een goed jaar duurt (of nog langer) voordat je zwanger raakt. Dan zijn er misschien weer hele andere dingen in de mode die je veeeel leuker vindt dan de spulletjes/kleertjes die er nu zijn.

Ik zou wachten met kopen en gaan (extra) gaan sparen. Rondkijken kan je natuurlijk altijd blijven doen.

12. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Wij hebben er nooit een geheim van gemaakt dat we graag kinderen willen. Dus toen we het huis kochten (en een vliering hadden :) ) kregen we een hoop spullen. Die hebben we geaccepteerd. Ook met de gedachte dat er weinig vruchtbaarheidsproblemen voorkomen in onze families. Is natuurlijk geen garantie, maar die heb je nooit.
    Echt dingen kopen hebben we amper hoeven doen. :)
    Toen we eenmaal echt zwanger waren gingen mensen spontaan hun zolder opruimen en hebben we zo veel gehad. (waar we echt heel blij mee zijn)
    Mijn dochter is nu bijna 2 en denk dat wij al zeker 100 euro hebben uitgegeven aan kleding. Heb al t/m maat 104 op de vliering liggen. :)

13. unknowable

unknowable Niet meer actief

+ 1 !

14. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Bij ons duurde zwanger worden 3,5 jaar en was nog flinke mazzel. Toen we eraan wilden beginnen dachten we ook dat we nog wel wat te plannen en te wensen hadden. Liep een beetje anders.
    dus tja, het kan zijn dat dingen anders lopen dan je denkt.
    Ik zou toch eerder wachten tot je daadwerkelijk zwanger bent. 9 maanden is best lang hoor. Zet anders gewoon vast geld opzij. Dat kan je overal voor gebruiken als de toekomst toch anders blijkt te lopen dan je nu denkt...

15. logo

logo Niet meer actief

Wij hebben het ook niet gedaan en ik was er erg blij mee i.v.m. mijn zwangerschapsverleden. Wel had ik enkele spullen tijdens mijn eerste zwangerschap gekregen, ook erg leuk en fijn. Maar dit is toch ook erg confronterend.
    Je weet niet hoe het gaat lopen...

16. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Zou dat niet doen zolang je nog niet zwanger bent. Je weet toch niet hoelang het gaat duren en lijkt me dan best confronterend en daarbij komt fat je het straks alsnog over 9 maanden kan verspreiden.
    Niet dat je dat doet... in het begin wel, dan kocht ik af en toe wat maar later dan wil je kamertje toch gewoon compleet hebben en dat was bij ins dus al vrij vroeg gereed.

17. ike

ike Fanatiek lid

5 jul 2013
    1.573
    118
    63
    Gehandicaptenzorg
    Waalwijk
    Wij zijn vandaag gaan kijken bij een babyzaak. Niet met de intentie om nu al iets te kopen, maar om ons te oriënteren. Door de handicap van mijn man moeten en willen wij met veel dingen rekening houden. Hij kan het kindje niet zelf uit de box of het ledikantje tillen. Maar hij kan er wel met zijn rolstoel naar toe rijden. Daarom vinden wij het belangrijk dat hij er goed bij kan komen en goed het kindje aan kan kijken. Nu wilden wij in een winkel zien of ons ideaal beeld zou kunnen of dat we dit bij zouden moeten stellen. Het kan. Dus in die 9 maanden zwangerschap hoeven wij alleen maar te kijken naar meubels die echt aan die eisen voldoen, omdat wij nu weten dat dit moet kunnen zullen we dan ook sneller klaar zijn vermoed ik. Toen wij bij een ledikantje stonden die helemaal perfect was en waarvan werd gezegd dat dit de laatste was en hij niet meer gemaakt werd stond ik toch even te dubben. Mijn man vond het, terecht, nog te vroeg maar begreep mij wel. Uiteindelijk het toch laten staan omdat er meer alternatieven waren. Als er geen alternatief was geweest had ik het waarschijnlijk toch gekocht. Puur vanuit het oogpunt: hier kan mijn man goed bij, waar vind ik dat nog meer. Snij ik mijzelf niet in de vingers als ik het nu niet koop.

Zolang ik mijzelf kan beheersen wil ik dit blijven doen :-D al kost mij dit veel moeite.

Ik zou zeggen kijken kijken niet kopen. Maak voor jezelf een lijstje met de merken en dergelijke die je mooi vindt, die je aanspreekt. Schrijf dit op. Als je zwanger bent kan je dat lijstje er bij pakken en dan kijken of je het nog steeds mooi vindt en tot kopen over gaan.
    Ik heb zelf vandaag ook zo'n lijstje gemaakt. De meubels die ons aanspraken waren eigenlijk wel boven ons budget, dus thuis even gekeken of de meubels ook op marktplaats staan. Bijna allemaal staat het erop. Als dat tegen die tijd ook is en het is onbeschadigd dan kunnen wij toch binnen ons budget blijven.

18. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.156
    8.887
    113
    Ik zou inderdaad eerder maandelijks geld op zij zetten dan al dingen kopen... Straks duurt het lang of lukt het helemaal niet...zit je met al die spullen...qua ruimte geen probleem, maar emotioneel misschien wel. Of je vindt het niet meer leuk of wat dan ook.

19. Lirial

Lirial Bekend lid

5 sep 2012
    819
    0
    0
    Ik zou het niet doen, het is confronterend als het lang duurt, je smaak verandert, misschien verhuis je nog en als je iets in de winkel koopt en het is niet goed kun je het niet meer retourneren omdat je het pas ziet als je zover bent.
    Via internet kun je zo veel bestellen dat je echt de deur niet meer uithoeft als je denkt dat je dat zwanger vervelend vindt.

We hebben zo ongelooflijk veel doorgeschoven gekregen dat we nieuw alleen de autostoel+matras kochten.

20. EdelHertje

EdelHertje Niet meer actief

Zelf zou ik het niet doen.

Ik heb gemerkt dat hoe ik alles zag vóór mijn zwangerschap qua kleertjes flesjes doeken dekentjes enzovoorts heel erg veranderde toen ik zwanger was.

Omdat je tijdens je zwangerschap naar een groter geheel kijkt bijv de babykamer kan je bij die babykamer leuke spulletjes kopen om het passend te maken en dat vond ik belangrijk dat het bij elkaar past.

Deel Deze Pagina