Hoe leren fietsen zonder zijwieltjes

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Yellowsun, 9 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yellowsun

Yellowsun Fanatiek lid

23 apr 2009
    2.021
    287
    83
    Wij willen ons zoontje gaan leren om zonder zijwieltjes te fietsen zodat hij in het voorjaar al lekker kan fietsen. Maar hoe kunnen we dat het beste aanpakken?? Eerst een zijwieltje eraf en proberen met een of meteen allebei eraf en dan ??

2. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Beide wieltjes er meteen af. Je zoontje aan de achterkant vasthouden, laten fietsen en dan meerennen. Op een gegeven moment laat je los. Dat doe je zo vaak totdat hij zelf in evenwicht blijft en ook zelf kan remmen zonder te vallen. Zal wel een paar valpartijen opleveren, maar als je erbij bent, kun je dat opvangen. Succes!

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Zie boven.. wij gebruikten om de rug te sparen een lange sjaal als ondersteuning.. dan hoef je het kind niet vast te houden of de fiets. Zoon reed na 10 minuten oefenen gewoon weg.
    Sjaal over de borstkast onder de armen door omhoog houden (als een soort lift) en fietsen maar.. zijwieltjes er gewoon afhalen.

4. momentje

momentje Bekend lid

5 feb 2008
    587
    0
    0
    België
    Ik heb een bezemsteel achter opde fiets vastgemaakt. Tussen bagagedrager en dan mog met touw stevig vast. Ideaal! Maar kan misschien niet op elke fiets.
    Wel ff opletten als ze dan keihard remmen en jij er achter loopt :(

5. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Of ineens het stuur omgooien en dan tegen de vlakte gaan. Stuiter jij er net zo hard overheen...;)

6. Sterrefeetje

Sterrefeetje Niet meer actief

Mijn oudste kreeg toen ze 2 was een loopfiets, toen ze drie was kreeg ze een gewone fiets en ze fietste zo weg.

7. Gism0w

Gism0w Bekend lid

15 nov 2012
    836
    1
    0
    Fryslan boppe
    Mijn man zijn dochter (4) vertikt het om los te fietsen. Ze doet er ook geen moeite voor om het te leren. Ze stopt gewoon met trappen. Helaas word bij er bij haar moeder geen energie ingestoken. Wij willen haar zo graag leren fietsen maar helaas krijg je dat niet voor elkaar in 2 dagen per 2wk :(

8. veertje

veertje Fanatiek lid

Stijn heeft zijn evenwicht leren houden op de loopfiets dus ik haalde toen hij 3,5 jaar was voor de grap zijn zijwieltjes eraf omdat ik zag dat hij op zijn loopfiets hele stukken zijn benen omhoog hield en hij fietste zo weg..
    Lisa heeft ook een loopfiets en kan haar evenwicht daar goed op houden maar red het op de fiets maar een paar meter dus daar ga ik in het voorjaar maar eens rustig mee oefenen.. Ze is tenslotte nog maar net 3..

9. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Onze oudste heeft ook vanaf 2 jaar op een loopfiets gereden en hij was net 4 jaar toen hij zonder zijwieltjes (nooit erop gedaan) kon fietsen.
    Ik hield hem bij zijn capuchon vast :D en dan meerennen inderdaad.

10. kiki80

kiki80 Fanatiek lid

6 sep 2006
    3.967
    0
    0
    Centraal
    Hier wilde hij met bijna vijf jaar zijn zijwieltjes eraf. Ik heb hem vastgehouden en toen fietste hij zo weg. Wonder boven wonder is hij nog nooit gevallen :kweenie:
    Onze anderhalf jaar jongere dochter zag dit en wilde haar wieltjes er ook af. Die fietste zo weg zonder hulp.

11. Nicolevanl

Nicolevanl Actief lid

15 mei 2009
    117
    0
    0
    Ook mijn zoontje heeft vanaf zijn tweede op een loopfiets gereden. Super om het evenwicht te behouden. Toen hij net drie was hebben we hem een keer op een fietsje zonder zijwieltjes gezet en hij reed zo zelf weg!

12. Gism0w

Gism0w Bekend lid

15 nov 2012
    836
    1
    0
    Fryslan boppe
    Omdat ik de meid al te groot vond voor een loopfiets heb ik haar eerst maar de step gegeven voor het evenwicht. Jammer genoeg zie ik haar nog niet lange stukken zonder te 'steppen'.

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

TS vraagt om tips om te leren fietsen...

misschien bedoelen een aantal: koop een loopfiets maar verder lees ik veel 'hoe is mijn kind begonnen met fietsen'... en geen tips

14. Yellowsun

Yellowsun Fanatiek lid

23 apr 2009
    2.021
    287
    83
    Tja dat evenwicht is bij mijn zoon het probleem, ik denk dat hij dus " vroeger " ook maar een loopfiets heeft moeten hebben want die heeft hij niet. Met zijwieltjes eraan gaat hij goed maar zonder lukt het hem echt niet hoeveel ik ook oefen.daarom vroeg ik om tips.

15. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.806
    4.191
    113
    Ik heb helaas geen tips. HIer een meisje van ruim 4 die het ook maar niet lukt haar evenwicht te houden. Einde zomer wou ze graag net als haar vriendinnetje en vriendje zonder wielen fietsen maar dat lukte voor geen meter. Loopfiets heeft ze ook nooit gekunt en steppen kost ook heel veel moeite. Vrees dat ze gewoon niet zo goed is met evenwicht dus ik denk dat oefenen, oefenen en nog eens oefenen zonder wieltjes de enigste truc is

16. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

21 mei 2007
    2.779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Hier niet begonnen met een loopfiets en daarom erg veel moeite met vinden van evenwicht en bang zijn om te vallen. Na een aantal pogingen met zijwieltjes schuiner zetten of helemaal eraf en mee rennen hebben we zijn zadel omlaag gezet zodat hij kon lopen ( zelfde idee als een loopfiets dus). Elke dag een minuut of 10 zo met hem weggegaan. Hij zittend op de fiets en meesteppen en meestal klein stukje echt fietsen als wij hem vasthielden. Na 1,5 fietse hij zo weg. Bij hem was het grote "probleem"de angst om te vallen en zijn evenwicht niet kunnen bewaren. Hiermee had hij dat vlot onder de knie.

17. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Zelf niks voor gedaan, Eva die wilde niet dat wij haar hielpen en heeft t zelf geleerd toen ze net 4 was.

Maar ik hoor van vele rondom me heen, dat ze een sjaal onder de oksels (bij je kind) doen en die dan vast houden.

18. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn jochie heeft geen loopfiets gehad..

Hij besloot met 3j9mnd, dat de zijwieltje eraf moesten. Aangezien zijn motoriek verder ook niet bijzonder vlot is, had ik echt zoiets "het zal wel".. Maar geprobeerd. En hij fietste vlot weg.

Ik had een sjaal om hem heen. Onder zijn armen langs. En dan stijf op de rug vasthouden. Dan heb je goed grip, maar smoor je hem niet als met zijn jas. Na 3 keer heen en weer zo, kon hij het los..

19. Balou

Balou Fanatiek lid

27 mrt 2007
    2.320
    4
    0
    verzorgende IG
    prov Groningen
    Onze dochter wordt bijna 5 en wil het ook maar niet lukken om zonder zijwieltjes te fietsen. Ik denk dat we er toch meer energie in moeten steken :)

20. Sterrefeetje

Sterrefeetje Niet meer actief

haha Cygnet, inderdaad :D

Mijn tip, ook voor grotere kinderen die nog niet kunnen fietsen, koop een loopfiets op marktplaats, die kun je ook gewoon in hoogte verstellen net als een gewone fiets, en laat ze daar op "fietsen". Vooral veel bultje af proberen, dan zetten ze op een gegeven moment zelf hun voeten op het midden.

Deel Deze Pagina