wat is het verschil tussen een crèche en een psz?

Discussion in 'Oppas en kinderopvang' started by Yellowsun, Dec 18, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Yellowsun

Yellowsun Fanatiek lid

Apr 23, 2009
    2,021
    287
    83
    Zit er verschil tussen een crèche en een psz?We hebben hier in de stad nl beide.
    Ik hoorde van een vriendin dat als je je kindje naar een crèche brengt dat je daar ook susidie in de kosten van krijgt en bij een psz niet?
    Ik wil mijn mannetje graag tegen die tijd naar de psz of creche
    brengen zodat hij niet de hele dag tussen de volwassen mensen zit en ook met andere kindjes leert spelen(hij gaat als ik moet werken naar mijn schoonouders toe dus zit bijna altijd tussen volwassen mensen)maar nu wil ik eigenlijk weten wat het verschil tussen beide is.

2. linnie83

linnie83 VIP lid

Dec 20, 2007
    5,436
    0
    0
    sociaalpedagigisch werker
    Bij een psz komen ze 2x in de week. Vaak een ocht en een mid.
    Een peuterspeelzaal is meer een schooltje. Is vaakn van 9 tot 11 of van 13.00 tot 15.00

Een kdv breng je de kinderen vaak een halve dag of hele dag en is er eigenlijk meer omdat ouder moeten werken en ze opvang nodig hebben. Op een kinderdagverblijf doen ze op een peutergroep wel bijna de zelfde dingen als op een psz.
    Op een kinderdagverblijf zitten kinderen van 0 tot 4 en daarna gaan ze vaak na schooltijd naar de BSO.

Hoop dat ik het zo een beetje duidelijk omschreven heb.
    Mischien dat iemand nog aanvullingen heeft :D

3. Yellowsun

Yellowsun Fanatiek lid

Apr 23, 2009
    2,021
    287
    83
    Dat heb ik begrepen maar wat is een crèche?is dat dan een andere benaming voor een kdv?

4. linnie83

linnie83 VIP lid

Dec 20, 2007
    5,436
    0
    0
    sociaalpedagigisch werker
    ja creche is een andere benaming voor kdv

5. Yellowsun

Yellowsun Fanatiek lid

Apr 23, 2009
    2,021
    287
    83
    okè ik dacht dat dat weer wat anders was.Dan gaat onze kleine man naar een psz.

6. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Onze dochter gaat 2 halve dagen naar het kdv - wij gaan daarom ook niet kiezen voor een peuterspeelzaal, omdat ze naar mijn idee toch wel een beetje hetzelfde doen. Zeker omdat ze straks in een groep zit met kindjes van 1,5 tot 2,5 ...

Je hebt ook kdv's met verticale groepen, waarin kindjes van 0-4 bij elkaar zitten. Ook erg leerzaam hoor, groten helpen de kleintjes en de kleintjes leren van de groten. Maar daardoor is het groepsgebeuren iets minder denk ik. En het lijkt wat meer op een gezins/familie idee denk ik.
    Als ze naar zo'n kdv was geweest, had ik misschien nog wel gekozen voor 1 dagje peuterspeelzaal.

7. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

Nov 25, 2008
    2,765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Als gijs 2 is, gaat ie ook naar een psz..

Hij gaat nl. in een andere plaats naar kdv, waar hij niet naar school gaat. Ik ga als oproepkracht in een vz.huis aan t werk en het kdv start daar een nevenlocatie voor opvang.. Heel handig..

Maar omdat ik gijs niet 15 km verderop naar de basisschool wil hebben, maar gewoon hier lokaal ( vind 4 km. verderop ver zat voor brengen), lijkt me voor hem wel prettig om alvast kennis te maken met kids die dan weer bij hem op school komen..

8. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    PSZ is een school

KDV is een opvang

9. lizab

lizab Fanatiek lid

May 7, 2007
    3,467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    psz is vanaf een jaar of 2/ 2,5 en je betaald enkel een eigen bijdrage

KDV is vanaf 10 weken en daar betaal je 6,25 (meestal, kan verschillen en dit is vanaf 2010) per uur. Daar gaat het geld dat je van de belasting krijgt natuurlijk nog vanaf. Je moet wel werken om dit geld terug te krijgen, en daar worden ze steeds strenger in.

Share This Page