(peri)menopauze en je haar

Discussie in 'De lounge' gestart door humptydumpty, 10 jun 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Wie heeft er nog meer gekke haar ervaringen rond de (peri) menopauze. Ik heb altijd redelijk stijlig haar gehad, alleen een beetje een vage slag en de laatste maanden wordt m'n haar steeds stugger en wilder met veel meer slag en op sommige plekken zelfs echte krullen. Ik heb het gegoogled, maar kom nogal tegenstrijdige info tegen. Is dit een hormoondingetje? ik ben midden 40 en m'n cyclussen, die altijd regelmatig waren, worden langzaam aan steeds onregelmatiger, dus kennelijk zijn m'n hormonen al aan het spoken.
    Ik heb het overigens niet over de grijze haren, want die zijn ook een stuk stugger en krulleriger, maar daarvan weet ik dat het normaal is. Ik heb het puur over het haar dat nog wel mijn oude kleur heeft. Iemand een zelfde of juist totaal andere ervaring of een verklaring?

2. Gloveforever

Gloveforever Actief lid

21 nov 2022
    182
    218
    43
    Vrouw
    Ik ben ook mid-veertig en sinds een paar maanden veranderen mijn menstruaties. Nu (nog) geen verschil in mijn haar structuur. Toen ik in de puberteit kwam, ging ik van stijl naar slag/krul in mijn haar en tijdens mijn zwangerschappen zijn mijn krullen bijna volledig weggegaan. Het lijkt bij mij dus wel samen te hangen met grote hormonale veranderingen.

humptydumpty vindt dit leuk.
  3. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.292
    10.263
    113
    Ik krijg in eens veel vetter haaro_O
    Dan moet het echt om de dag.

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.806
    5.942
    113
    Vrouw
    Ik ben 50
    Mijn haar is stukken dunner geworden, of, eigenlijk, minder haar.
    Het is veel sneller vettig.
    En waar het vroeger mega stijl was, heb ik nu meer slag.

Ik heb besloten om te stoppen met verven dus benieuwd wat er dan gaat gebeuren

5. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ik zit in de overgang. Mijn haar is eigenlijk tijdens mijn zwangerschappen vooral meer gaan krullen, hoewel ik me dat niet realiseerde en helemaal gek van mijn haar werd de afgelopen jaren. Ik moest het ook gigantisch uitdunnen hierdoor. Nu sinds iets meer dan een jaar behandel ik het als krullend/golvend haar en dat werkt prima. Ik ben een paar maanden geleden overgestapt van permanente haarverf naar demi permanent en dat lijkt ook ervoor te zorgen dat het harder krult. Ik weet dus niet zeker wat er door de hormonen komt en wat er door de mildere haarverf komt. Ik weet wel dat hormonale veranderingen bij mij invloed hebben op mijn haar dus, dus ik ben benieuwd wat de komende jaren er gaat gebeuren (ben nu wel echt in de overgang, het begon bij mij een beetje te rommelen op mijn 46e, ik ben nu bijna 48 en nu is het duidelijk).
    Mijn haar is altijd al wat meer aan de grove kant geweest (volgens mij is dat de nederlandse term, de diameter van een individuele haar. Fijn = een kleine diameter en grof = een grote diameter. In het Engels is dat fine-coarse, ik zit regelmatig op de curlyhair en wavyhair subreddit en kijk ook regelmatig youtube videos van mensen met krullen).

Bij mij krult mijn haar in mijn nek, dat nog helemaal niet grijs is, het hardst trouwens, mijn grijze haren merk ik niet superveel verschil in met mijn ander haar, behalve dat het wat droger is.

6. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.568
    113
    Ik heb altijd superstijl haar gehad en nu begint het ook te krullen als ik maar iets zweet
    Mijn menstruatie zij onregelmatiger, eerst korter maar ben nu al 10 dagen ongesteld....

7. humptydumpty

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Als ik dit zo hoor, klinkt het alsof het inderdaad heel goed kan dat de hormonen m'n haar beinvloeden. Ik vind het wel grappig, zo in deze fase van m'n leven ineens ander haar. Ben nu wel heel benieuwd of er nog meer gaat veranderen naarmate ik echt in de overgang kom!

8. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Hier ook midden veertig en sinds een paar maanden heb ik regelmatig ontzettend vet haar. Ik voel me echt heel vies dan. Mijn dochter vroeg laatst op het schoolplein of ik net gezwommen had, want mijn haar was nog nat. Volgend de kapper is het hormonaal. Mijn cyclus is ook rommeriger en mijn lontje veel korter.

9. humptydumpty

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Hmm, vet haar is vervelend en heb ik nou al een paar keer gehoord als het over de overgang gaat. Hoop dat het bij stugger/wilder haar blijft. Dat korte lontje herken ik helaas wel.

Deel Deze Pagina