Poll: Orgaan Donor ...

Discussie in 'De lounge' gestart door chantal1984, 10 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Ben jij Orgaan Donor ?

1. Ja, waarom ?

2. Nee, Waarom ?

3. Geen mening

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

#1 chantal1984, 10 jun 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 jun 2010
    Had gisteren n.a.v. een vraag die gesteld werd in de online stemwijzer een discussie .. Gewoon een normale discussie hoor maar benieuwd hoe jullie hier over denken..

De vraag was zoiets van '' Moet iedereen in nederland gewoon standaard donor zijn en mensen die het dan toch niet willen zijn die moeten zich dan afmelden '' een beetje het omgedraaide van wat nu is, nu moet je je opgeven als je juist WEL donor wilt zijn..

Ik gaf dus aan dat ik donor ben en dat ik vind dat mensen die zelf geen donor zijn ook geen recht hebben om een donor te ontvangen mochten ze deze nodig hebben .. Ik vind dat namelijk echt egoistische want je wilt dan niet geven maar je wilt wel nemen .. uuuuh no way dat gaat er bij mij niet in ...

Ze mogen bij mij alles gebruiken wat ze nodig hebben behalve dan mijn ogen en mijn huid want wil dat ik er nog wel een beetje aantoonbaar uit ziet als ik in mijn kist lig en de mensen willen nog afscheid van me nemen... Ook wil ik niet dat mijn organen gaan naar bv alcoholisten ( even als vb ) als hun hun eigen lever kapot gezopen hebben vind ik het niet waard om daar mijn lever aan te doneren in de kans dat ze mijn lever ook weer kapot zuipen, geef hem dan aan een '' gezond '' iemand .. snap je ? EDIT: Iemand die zijn leven gebeterd heeft en uiteindelijk na een aantal jaar toch een lever nodig heeft die zou ik wel mijn lever willen geven maar iemand die gewoon door zou blijven drinken die zou ik het niet willen geven, hoop dat jullie snappen wat ik bedoel ;)

Graag jullie stemmen op de poll en jullie uitleg erbij .. :D

2. Classic

Classic Niet meer actief

ik vind van wel, en ben ook donor!

3. Ckialita

Ckialita Bekend lid

28 jan 2009
    993
    0
    0
    Voordat je poll er staat toch vast een reactie: die voorwaarden over een kapotgezopen lever gaan er toch niet in ;) Iemand die van zijn 20ste tot zijn 30ste zijn lever kapot heeft gezopen en vanaf zijn 40ste een nieuwe lever nodig heeft, waar komt die terecht? naja, je snapt me wel denk ik
    (niet aanvallend bedoeld, maar ik heb veel hierover gelezen ;))
    Verder vind ik het een goed discussieonderwerp :)

4. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Ja, waarom, vanwege een spreuk die ik ooit ergens las:
    don't take your organs to heaven, heaven knows we need them here.
    Je ziel hoort bij je, de rest is maar verpakking en gaat wegrotten of wordt verbrand. Meteen afstaan die hap dus.
    Ook wel handig om te weten: je kunt nog zo fel donor zijn, als je overlijd en je familie/naasten willen niet dat er iets wordt gedoneerd van jou, gaat het hele feest niet door.

5. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

Ja, ik ben orgaan-donor. Ik wil graag het leven van andere mensen redden, door ze één van mijn organen af te staan als ik niet meer leef, en ze hebben er nog wat aan. Maar ik wil niet dat ze mijn huid krijgen. Inderdaad wat je zegt Chantal: omdat ik nog wel toonbaar wil zijn.

Overigens vind ik het niet egoistisch (sorry weet niet hoe de twee puntjes werken) als mensen hun orgaan niet zouden willen afstaan. Mensen hebben er dan denk ik een goede reden voor.... En het is hun lijf dus iedereen bepaald zelf wat daarmee gebeurd, vind ik.

6. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ja, doe er zelf toch niks mee he...

verder ben ik helemaal voor dat iedereen automatisch donor is. Mag van mij gisteren worden ingevoerd.

7. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Geef ik je idd gelijk in ... En ik vat het niet aanvallend op hoor ;)

Ik doelde eigenlijk iemand meer dus nog echt aan de drank is en dan een nieuwe lever nodig heeft, iemand die in jou vb jaren gestopt is met drinken en geen druppel meer heef gehad en toch uiteindelijk een lever nodig heeft die mag het wel hebben maar iemand die zeg maar door zou blijven drinken die niet ..

Beetje ingewikkeld hoe ik het zeg maar hoop dat jullie het snappen hahah :D

8. missym

missym VIP lid

14 mei 2006
    7.750
    12
    38
    Geen mening.

Ik ben er gewoon niet uit, vind het een naar idee hier dingen achter te laten, maar zou voor mijn kindjes ook donordingen gebruiken indien nodig.

9. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik ben wel donor. Ik ben het wel eens met de stelling van de kieswijzer dat iedereen donor zou moeten zijn tenzij je aangeeft dit niet te willen. Er zijn zoveel mensen die zeggen dat ze wel donor willen zijn maar er nooit iets mee doen, die hoeven dan ook niets meer te doen.

Wie wel of geen donororganen zouden mogen ontvangen vind ik wel een complexe discussie. Idd wat als iemand zijn leven betert na een periode van alcoholisme maar toch een nieuw orgaan nodig heeft... En waar leg je dan de grens van dit soort dingen...

10. Wen1975

Wen1975 Fanatiek lid

21 nov 2009
    3.619
    0
    36
    .
    Nederland
    Ja ik ben donor en van mij mag het er van mij vandaag nog doorkomen dat iedereen automatisch donor is.

11. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Ik ben het niet officieel (vergeet steeds het formulier op te sturen), maar mijn ouders en man weten wel dat en wat ik wil doneren. Overigens laat ik aan hen de keuze of de donatie door gaat. Kunnen zij het niet aan dan gaat het niet door. Ik stem ja overigens omdat ik wel wil.

Verder hebben we ook besproken wat voor keuze we zouden maken mocht er iets gebeuren met Kyra (wat we natuurlijk met heel ons hart hopen dat dat niet gebeurt).

Ik vind het wel een goed idee dat je je actief af zou moeten melden. Mensen die geen donor willen worden zijn hier vaker proactief in dan mensen die het op zich wel zouden willen maar geen talent hebben om brieven ook daarwerkelijk op de post te doen in plaats van kwijt te raken met een verhuizing.

Ik ben het weer niet eens dat het op een soort van wederkerigheid gebaseerd zou moeten worden. Sommige mensen hebben gewoon een heel groot probleem met het 'schenden' van hun lichaam en die worden dan ter dood veroordeeld. Goed doen is een keuze, geen handeltje (ook al komt het er wel vaak op neer).

12. jerami

jerami Fanatiek lid

16 aug 2009
    2.007
    0
    0
    Zuid Holland
    ik ben ook donor, gelijk geregeld toen ik 18 werd!
    Ik ben niet zo voor het feit dat iedereen automatisch donor is. Iedereen maakt zelf de beslissing over zijn eigen lijf.
    Zelf vind ik ook dat artsen in ziekenhuizen maar al te graag iemand organen willen (snap ik ook wel) maar er wordt dan niet meer zozeer gegeken naar of er nog wat valt te doen. Veel patienten van ongelukken wordt er gelijk al gevraagd over het doneren van de organen, heb het idee dat er niet meer zo hard voor wordt gewerkt om de persoon te redden als ze maar denken dat de kans klein is. Iedereen verdiend ook die kleine kans en de keuze ligt nog altijd bij de familie.
    Bij mij moet mn naaste familie ook eerst nog toestemming geven. Zij weten hoe ik er over denk. Als er echt geen kans meer is voor mij, mogen ze alle organen hebben, eerder niet.

13. Jeem22

Jeem22 VIP lid

12 nov 2009
    7.203
    0
    0
    Den haag
    Ja ik ben donor..

En vind het schandalig dat er zo weinig mensen zijn die zich hier niet voor aanmelden.

14. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

ik ben geen donor... ik ben chronische ziek en dit slaat op mijn organen... ik kan mijn organen dus niet eens afstaan....

zou het erg lullig vinden dat omdat ik niet geef.... ik ook niet mag "ontvangen"wanneer ik het eventueel nodig zou hebben....

ik snap je punt wel hoor....

15. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    maar misschien zou je wel je huid kunnen afstaan ofzo... maar dan nog, stel dat je niks MAG afstaan tgv ziekte dan is het niet je vrije keuze. Ik zou er geen probleem mee hebben dat mensen die wel bij voorbaat hebben aangegeven wel donor te zijn voorrang krijgen bij organen. Nogal hypocriet om wel te willen ontvangen maar niks te willen geven. En zo zorg je er ook weer voor dat mensen er nog eens bewust over nadenken.

16. corina83

corina83 VIP lid

10 sep 2009
    6.038
    0
    36
    Vrouw
    IT'er
    in een huis aan het water ;)
    ik ben donor maar ik ben niet boos of iets op mensen die geen donor zijn, het is hun keuze..
    Wel is het jammer dat er zo weinig donoren zijn aangemeld..

In Amerika ben je standaard donor mits je het anders aangeeft of je medische dossier het anders aangeeft.
    Zouden ze eigenlijk overal moeten hebben.. Gewoon dat als mensen geen donor willen zijn dat ze dat dan melden en dat de rest automatisch gaat.

17. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

huid is de grootse orgaan ;)

18. Amanthis

Amanthis Fanatiek lid

7 aug 2006
    2.015
    0
    0
    Ik ben vanaf de dag dat ik 18 ben, donor, ik voel als ik dood ben niets meer, lichamelijk in elk geval en ik heb er dan niets meer aan, dus als ze iets kunnen gebruiken mogen ze het nemen.

Of iedereen standaart donor wordt, ben ik het niet mee eens, het is je eigen lichaam, ook al ben je dood op het moment van doneren.....dan nog.

Als jezelf geen donor ben, dat je dan geen recht heb op organen van een ander vind ik ook nergens over gaan......je moet dus eerst (willen) geven om te krijgen????? wie zegt dat, is dat de mentaliteit die er heerst????

Dit is geen verhaal van, ik geef jouw een snoepje, dus jij moet er ook aan mij een geven, dit gaat over je lichaam, iets heel anders dus.

19. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

ik mag geen donor zijn vanwege mijn ziektens
    en bloeddonor mag ik niet zijn omdat ik zelf een transfusie heb gehad

20. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    @DenemarkW Door ijzerstapeling moet ik bloed doneren als mijn ijzer te hoog wordt (of bevallen, maar dat gaat minder makkelijk). Dit bloed moet dan vervolgens weggegooid worden en dat vind ik erg zonde.

Deel Deze Pagina