hebben jij en je partner een en/of rekening?

Discussie in 'De lounge' gestart door Appelstroop, 24 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Appelstroop

    Appelstroop Niet meer actief

    hallo,

    ik heb van de week gehoord dat als je geen en/of rekening samen hebt en één van ons komt te overlijden dat we niet over elkaars geld kunnen beschikken. diegene wist alleen niet hoe het zat als je getrouwd ben. we zijn namelijk vorig jaar getrouwd en wij hebben nog geen en/of rekening, want van zijn rekening wordt alle vaste lasten afgehaalt en van mijn rekening wordt gespaard en de boodschapjes gedaan en mocht ik nou te kort komen dan maakt mijn man geld over naar mijn rekening of soms is het andersom.

    wie weet mij meer te vertellen?
     
  2. mama suus

    mama suus VIP lid

    18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    weet niet of dit veranderdi smaar was vroeger idd wel zo. de buurvrouwe van me ouders had dit probleem. ze hadden dit ook niet en haar man reed zichzelf onder de trein. ze heeft toen een hele tijd met 4 kids zonder geld gezeten en moest dus veel lenen ed om maar een beetje rond te komen. mijn ouders hebben dit dus toen meteen veranderd en ook wij hebben het al snel gedaan.

    zelfde is met bepaalde verz. zo had mijn opa een beste verz op zichzelf afgesloten een jaar voor hij overleed. hij betaalde er veel voor maar me oma heeft nooit wat gekregen omdat de rabobank hem alleen op zijn naam had gezet (eikels) is toch 10.000 euro die toen dus weg was en me oma nooit trug ziet.
     
  3. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.509
    497
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Dat heeft te maken met het erfrecht! OP het moment dat iemand komt te overlijden wordt alles op naam van die persoon "geblokkeerd". Dit is uiteraard om te voorkomen dat er misbruik van zijn/haar tegoeden wordt gemaakt.

    Laat je bij de bank even goed voorlichten hierover.

    Ik meen nog te weten dat ook in eerste instantie de en/of rekening wordt geblokkeerd, maar dat deze met een verklaring van de notaris ook weer heel snel kan worden gedeblokkeerd.... maar het is alweer 10 jaar geleden dat ik bij een bank heb gewerkt (vakantie/inval)

    Maar wij hebben dus allebeide een rekening op eigen naam en eentje op en/of. Vooralsnog gaan alle vaste lasten van mijn rekening omdat ik kostwinner ben.... eigenlijk zouden we het weer eens om moeten zetten naar de en/of.
     
  4. Miesee

    Miesee Actief lid

    5 apr 2010
    157
    0
    0
    het klopt.
    Mijn man en ik waren getrouwd maar na zijn overlijden werd na 2 dagen zijn rekeningen geblokkeerd.
    Gelukkig hadden wij alleen en/of rekeningen en kon ik zonder eerst naar de notaris te moeten bij het geld komen.
    Hadden we rekeningen op zijn naam dan zou ik er niet bij kunnen komen totdat ik een akte van erfrecht had opgehaald bij de notaris!

    Ik raad dus iedereen aan om een rekening die je samen veel gebruikt altijd en/of te maken omdat je anders bij overlijden een heel groot probleem hebt!
     
  5. Supernurse

    Supernurse Fanatiek lid

    16 aug 2009
    1.837
    0
    0
    wij hebben ook een en/of rekening ivm wat al eerder genoemd is.
     
  6. 0Zebra0

    0Zebra0 VIP lid

    6 nov 2010
    10.813
    0
    36
    Noord-brabant
    Is het dan ook zo dat álle bedragen op die en/of rekening moeten staan ?

    Dus bij de niet en/of rekening , daar kun je dan zoiezo niet aan ?

    wij hebben namelijk wel een en/of voor spaargeld /booschappengeld etc.
    het salaris van mijn vriend komt op zijn eigen rekening ik internetbankier daarmee een vast bedrag per maand voor de boodschappen over naar de en/of rekening
    en de vaste lasten gaan van de rekening van mijn vriend af.

    Ik dacht namelijk ook dat je er wél bij kon als je getrouwd bent, wij trouwen eind 2011 maar misschien toch een en ander omzetten voor de zekerheid
     
  7. blondjuh

    blondjuh Fanatiek lid

    19 mei 2010
    1.215
    0
    0
    ja wij hebben ook een en/of rekening
     
  8. MrsXL

    MrsXL Fanatiek lid

    19 nov 2009
    1.007
    0
    0
    Huismama.
    Wij hebben nu nog elk een eigen rekening, die allebei zijn omgezet naar en/of. Maar deze gaan we afsluiten.
    We hebben ook een gezamelijke rekening dat natuurlijk ook en/of is.

    Je kan je eigen rekening dus ook omzetten naar en/of, zoals wij dat hebben gedaan.
     
  9. schaapie123

    schaapie123 Niet meer actief

    we hebben beide eigen rekeningen, wel is mijn vader nog steeds gemachtigd voor me (heb ik ooit eens gedaan voor het buitenalnd)

    als mijn vriend overlijd kan ik gewoon bij zijn rekening komen, dat hebben we vast laten leggen bij de bank.
    ik moet alleen mijn vriend nog laten machtigen voor mijn rekening
     
  10. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    Wij hebben eigen rekeningen waar onze salarissen op binnenkomen. Dan gaat er automatisch van alles naar de en/of waar alle vaste lasten af gaan. Spaar- en beleggingsrekeningen zijn hoe dan ook en/of rekeningen want we zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd en anders zou dat meetellen voor de erfbelasting, als het geen en/of was.

    Zowel even bij de bank navragen, als ook een keertje een gesprek met een notaris. Is erg informatief!
     
  11. Musty

    Musty VIP lid

    2 jul 2008
    10.414
    0
    36
    ik dacht ook dat je gewoon op elkaars rekening kan bij overlijden als je gemachtigd bent

    al met al hebben wij direct met samenwonen een en/of rekening geopend
    daar gaat alles op een hoop en alles eraf, alleen voor de kleintjes een aparte spaarrekening :)
     
  12. Sensea

    Sensea Niet meer actief

    als iemand komt te overlijden dan wordt de rekening tijdelijk geblokkeerd. ik had indertijd van mijn schoonvader de gegevens en een volmacht en de pasjes gekregen omdat die man wist dat hij waarschijnlijk niet uit de operatie zou komen en dus van te voren wist dat hij dood ging. hij heeft zo hij dacht alles zo goed mogelijk voor ons achter gelaten maar helaas was dat niet zo. zijn rekening werd geblokkeerd en ik kon zijn zaken niet netjes afhandelen dat hebbenw e allemaal voor moeten schieten. het duurde best een aantal weken voordat het allemaal in orde was.

    ik kan me dus zo voorstellen dat dat met apparte rekeningen ook zo zal gaan.

    affijn wij hebben gewoon een en of rekening vinden we ook voor dagelijks gebruik veel handiger.
     
  13. Appelstroop

    Appelstroop Niet meer actief

    bedankt voor de antwoorden, wij hebben beide een eigen betaalrekening bij de ing en heb vanmorgen gelijk even opgebeld voor de formulieren voor een en/of rekening.
    we laten allebei onze rekeningen omzetten naar een en/of.
    ook doen we hierbij van elke rekening een betaalpas voor beide aanvragen, heb wel eens gehad dat mijn saldo niet genoeg was en dat staat erg knullig bij het betalen van je boodschapjes hihihihi....
     
  14. tjessia

    tjessia Fanatiek lid

    1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Hier geen en/of maar allebei een gewone en een spaarrekening. Neem aan dat het wel goedkomt mocht er iets gebeuren, we zijn getrouwd.
     
  15. moes

    moes Fanatiek lid

    20 jul 2006
    2.765
    9
    38
    wij hebben geen en/of rekening.
    dit omdat mijn man een eigen zaak heeft, en als die failliet gaat
    dan kunnen ze iig niet aan het privegeld komen.
    we zijn ook getrouwd onder huwelijkse voorwaarden.
     
  16. sjorsje

    sjorsje VIP lid

    17 aug 2007
    11.333
    250
    83
    Noord-Brabant
    Als je een en/of rekening hebt, kun je na overlijden van je partner gewoon gebruik blijven maken van de rekening. Als je alleen een volmacht hebt over de rekening van je partner of van wie dan ook, dan gaat dat niet. Die vervalt namelijk na overlijden.
    Wij hebben alleen en/of rekeningen.
     
  17. adi

    adi Niet meer actief

    Maar als je getrouwd bent onder gemeenschap van goederen heb je toch onvoorwaardelijk recht op alle gemeenschappelijke bezittingen? Dus ook de bankrekening op naam van je man? (en bijv de auto op naam van je man?)
    Zo heb ik het iig begrepen.

    Hier ook alleen en/of rekeningen overigens, vind ik alleen maar makkelijk.
     
  18. sjorsje

    sjorsje VIP lid

    17 aug 2007
    11.333
    250
    83
    Noord-Brabant
    Adi dat heeft te maken met het erfrecht. Als de rekening maar op 1 naam staat, dan moet gekeken worden wie er mogen beschikken over de rekening.
     
  19. Within

    Within Niet meer actief

    Wij hebben iedereen eigen rekening, en een en/of rekening. Mijn man is ook gemachtigd over mijn rekening.
    Maar bij hem dan ook even doen, je weet maar nooit..
     
  20. nonnie26

    nonnie26 Niet meer actief

    geen flauw idee of dat zo is maar wij hebben wel een en/of rekening..
     

Deel Deze Pagina