Voor de mama's met 2 (of meer) kindjes: kun je vertellen wat ervoor jou anders is (gegaan) vergeleken met het krijgen / hebben van 1 kindje? En dan in het bijzonder wat betreft de volgende punten: 1 Duur van de zwangerschap en hoe je dit hebt ervaren 2 Duur van de bevalling en hoe je dit hebt ervaren 3 Aanpassen aan de nieuwe situatie na de geboorte van de babies 4 De manier waarop je je tijd en aandacht verdeelt over 2 kids 5 Logistiek van oppas / KDV / op vakantie gaan enz - praktische dingen 6 De verschillen tussen de kindjes We hebben nu één ontzettend makkelijk kindje en willen er graag in de toekomst nog eentje bij krijgen als dit lukt en dus vraag ik me af of een ervaringsdeskundige op dit gebied me een beeld kan geven aan de hand van bovenstaande punten hoe dit bij haar bevalt. Wat valt tegen / mee, waar moet je aan denken?
onze tweede meid is geboren toen Anne 20 maand was 1De zwangerschap ging veel sneller dan de eerste (leek zo natuurlijk) vond het niet zwaarder. 2weet ik niet 2 keer een keizersnee 3opzich veranderd er niet zo veel het is wel iets drukker natuurlijk maar je zit er zo in en het is prima te doen 4hier had en heb ik nog wel eens moeite mee Anne kreeg veel aandacht voor haar is het geen probleem ik voel me gewoon wel eens schuldig als esmee een uur over de fles doet en zij zelf moet spelen. 5Ik zie hier ook geen verschil in met 1 of 2 kindjes 6Dat vind ik zelf heel leuk het zijn 2 hele verschillende mensjes met hele andere karakters Anne was een huilbaby en esmee is heel rustig en tevreden ben benieuwd hoe dit over een jaartje is.
Loïs is van 6 juni 2006 en Nikki van 5 mei 2008. Ze schelen dus net geen 2 jaar. 1. Eerste zwangerschap duurde 40+4dagen, 2e zwangerschap duurde 40+1dag, 2e zwangerschap minder kwalen maar wel veel meer moe omdat er nog een dreumes in huis rondhuppelt die veel aandacht nodig heeft. Je kunt dus niet even slapen als je zin hebt 2. Tweede bevalling veel minder zwaar, ook al duurde het 24 uur tot de ontsluiting klaar was bij allebei de bevallingen. De 2e poepte ik echt veel makkelijker uit 1 perswee ! 3. Het is de eerste weken even ritme zoeken met de 2 meiden, vooral de slaaptijden en het verdelen van je tijd/aandacht voor de oudste. Het is dus wel handig als er iemand is om je thuis te helpen de eerste weken. 4. Aandacht verdelen gaat eigenlijk best snel als vanzelf, ik probeer als Nikki huillt er niet binnen 2 seconden naartoe te rennen (bijvoorbeeld als ik speel met de Loïs hier niet gelijk mee stoppen) Loïs zegt al direct : He Nikki huilt en we gaan dan samen kijken. Ik betrek Loïs heel veel bij de verzorging van Nikki en laat haar met bijna alles helpen, dat vindt ze geweldig ! 5. Logistiek moest ik wel wennen (en nog steeds). Als je op visite gaat is dat een hele onderneming. Je bent soms net een pakezel Ook boodschappen doen kan soms veel tijd in beslag nemen en ik doe dat niet graag alleen. Ik heb geen tweelingwagen omdat Loïs altijd zelf wil lopen en soms staat ze op het Buggyboard. Maar ze is zo gevlogen als ze iets leuk ziet op straat . Daar komt nog bij dat je 2 kindjes minder snel laat logeren dan 1, je kunt dus minder dingen voor jezelf doen (als je daar behoefte aan hebt). Omdat ik zelf heel klein woon in het centrum van Amsterdam op 1 hoog met smalle trap is het even naar buiten gaan met de meiden helemaal lastig, maar daar zal ik je verder niet mee vermoeien Ik moet dus nog echt wennen op dit vlak maar Nikki is natuurlijk nog maar 8 weekjes oud. 6. Het is ZO leuk om te zien hoe de meiden zich verschillend ontwikkelen, Nikki lacht al vanaf week 5 en bij Loïs duurde dit wel 3 maanden. En zo kan ik nog 20 voorbeelden noemen Als ik babyfoto's naast elkaar leg lijken ze soms wel tweelingzusjes maar de andere keer weer heel verschillend. Het is heel leuk omdat je van je eerste ook nog veel weet, omdat die herinneringen ook nog zo 'vers' zijn. Conclusie : Het is geweldig met 2 kleintjes omdat ze samen zo vertederend kunnen zijn maar soms is het ook aanpoten. Het is hier echt een strontfabiek Ik geniet iedere dag maar loop ook best vaak te puffen en te zweten (hormonen nog ?) en ik ben dan soms blij als het 20.00 is en ze op 1 oor liggen Gelukkig is mijn vriend veel thuis en doen we bijna alles samen. Ik zou het in een volgend leven precies hetzelfde doen !
Wij hebben 3 meiden dus hier zijn mijn antwoorden 1 Duur van de zwangerschap en hoe je dit hebt ervaren Bij mijn oudste dochter werd ik met 40 weken ingeleid. Dit keer braken de vliezen spontaan bij 38 weken. Komt ook omdat het een tweeling is. Dan gaat het sneller. 2 Duur van de bevalling en hoe je dit hebt ervaren Ik heb 2 keer een keizersnede gehad. Bij de tweeling ging het wel sneller en ontspannender want dat was een geplande. 3 Aanpassen aan de nieuwe situatie na de geboorte van de babies Hoefde niet veel aan te passen. Ze horen er meteen bij voor je gevoel en je bent zelfs zekerder dan de eerste keer dat je moeder wordt omdat je het al kent. 4 De manier waarop je je tijd en aandacht verdeelt over 3 kids De tweeling slapen nu nog veel dus krijgt onze oudste nog best veel aandacht. Zodra er gevoed moet worden is het dan logisch dat de aandacht naar de kleintjes gaat. We betrekken onze meid er wel heel veel en goed bij zodat ze niet denkt dat ze er niet bij hoort of zo. Ze is echt gek op de kleintjes. Scheelt ook dat ze 15 maanden is dus ze gaat gewoon overal in mee en weet niet wat jaloezie en zo is. 5 Logistiek van oppas / KDV / op vakantie gaan enz - praktische dingen Wij hebben een gastouder die bij ons komt oppassen als ik werk. En daar komen nu dus de 2 meiden bij. (Mijn moeder is de gastouder) De kids blijven dus gewoon thuis en de gastouder komt bij ons. 6 De verschillen tussen de kindjes De verschillen zijn juist erg leuk om te zien. Ze zijn ieder hun eigen persoontje en dat is alleen maar geweldig. Hoe ze uiteindelijk met elkaar omgaan weten we natuurlijk nog niet. Dat ligt aan de karakters. We kunnen alleen nu een zo goed mogelijke basis leggen.
Wat leuk en informatief om te lezen, dank je wel! Hopelijk zijn er nog meer die hun ervaringen hier willen delen, heel fijn.
geweldig om te lezen nu ik zelf zwanger ben van de 2e..ga je inderdaad over deze dingen veel nadenken.. ik vond het fijn om dit te lezen
wat fijn te lezen dat de mama's met ervaring vinden dat het toch best snel went. daar zie ik zelf wel wat tegenop, die eerste tijd, hoe je de jongste enigzins in het ritme van de oudste meekrijgt zodat je zelf ook nog ffies op bed kunt oid
eerste zwangerschap 40+2 dg makkelijk zwangerschap tot laatste dagen aan het shoppen weinig last van kwaaltjes behalve geen koffie willen ruiken bij 2de overal last van rug ,rippen,moe buik groter bevalling eerste was erg moelijk vond ik dan , 12 uurtjes geduurd ,daarna met vacuum en knip eruit gekomen bij2de heel makkelijk ,vanaf eerste wee tot geboren 4 uurtjes geduurd zonder knip of wat dan ook voelde me gelijk super na bevalling nergens last van toen 2de gekregen eerste week vond dochter haar broertje maar apart en vroeg of hij weer naar huis ging maar daarna was/is dol op hem en mis hem als ze naar school gaat omdat oudste 5 jaar is , heb ik heel makkelijk ze begrijpt wanner ik haar broertje moet verzorgen , wanner hij een minderdag heeft begrijpt ze gelijk dat mama even niet veel aandacht kan geven dus gaat lekker spelen,of wil me helpen ,als aan het koken ben ,houdt ze hem bezig gaat ze met hem spelen echt ideaal hoor z'n grote zus hier geen oppas of wat dan ook , ik doe alles wanner oudste op school zit , of soms in weekend gaan we met z'n alle dingen doen laatste vraag oudste was een huilbaby , ik was moe ,werd depri kon niet genieten en daarom wou ik niet snel weer een baby 5 jaar gewacht en wat denk je krijg een super rustige lieve baby ,slaapt lekkerdoor ,eet en drinkt goed lacht veel , heel andere baby dan mij dochter
1 Duur van de zwangerschap en hoe je dit hebt ervaren * 1e zwangerschap duurde 42 weken (ingeleid) en de tweede zwangerschap 41 weken en 1 dag (begon spontaan). de tweede zwangerschap ging supersnel....was voorbij voordat ik er erg in had en heeft toch meer dan 41 weken geduurd 2 Duur van de bevalling en hoe je dit hebt ervaren * bevalling ging sneller (2e ks) omdat ze deze keer met de info van de vorige keer sneller hebben ingegrepen 3 Aanpassen aan de nieuwe situatie na de geboorte van de babies * om eerlijk te zijn....alsof het nooit anders is geweest. de 2e is ook weer makkelijk dus dat helpt wel. Slaapt veel eet goed dus dat loopt eigenlijk allemaal vanzelf en je bent zelf ook wel wat makkelijker omdat je het al een keer hebt meegemaakt. 4 De manier waarop je je tijd en aandacht verdeelt over 2 kids Tja het loopt echt helemaal vanzelf....mijn vriend of ik doen vaak ook even iets alleen met de oudste of de jongste....even alleen naar de boten of even alleen wandelen....en verder gaat het helemaal vanzelf....de jongste slaapt nog veel dus de oudste krijgt echt zijn portie aandacht ook nog wel en ze spelen ook veel samen 5 Logistiek van oppas / KDV / op vakantie gaan enz - praktische dingen Ze gaan naar het kdv als ik werk maar dat is niet veel meer geregel op ons gemak er naar toe de oudste naar de peutergroep brengen en de jongste naar de babygroep 6 De verschillen tussen de kindjes ze hebben juist veel overeenkomsten....goede eters, vroeg doorslapen, goede slapers, veel vrolijk. Alleen de tweede is wat grijperiger haha Wat valt tegen / mee, waar moet je aan denken? Ik vind het echt 100% meegevallen ik had het echt veel drukker en chaotischer verwacht maar niets van dat alles.....ik vind het echt genieten en als ik zie hoe gek de kids met elkaar zijn en hoe de jongste al zo blij wordt als hij zijn grote broer ziet echt heerlijk
Hallo moeders, Ik lees ook mee. Ben nog wel even benieuwd hoe jullie het doen met de huishoudelijke taken? Ik neem aan dat jullie kindjes niet altijd tegelijk slapen. Wanneer kom je dan toe aan het huishouden (was opvouwen, strijken, badkamer soppen, etc.) Gr. Dolfijn
mijn oudste slaapt net een paar maandjes niet meer (is 3.5 nu) maar was opvouwen etc dat kan wel als de kids eruit zijn strijken doe ik altijd al savonds badkamer soppen is voor het weekend maar de rest wat er moet gebeuren doe ik gewoon wanneer de kids aan het spelen zijn of als de jongste dus slaapt nog zat tijd voor hoor
1 Duur van de zwangerschap en hoe je dit hebt ervaren Bij de eerste zw vergiftiging en ingeleid met 39/5 weken. Erg zware bevalling en anderhalf uur geperst. Zwangerschap op zich was goed, maar erg misselijk. Bij de 2e niet misselijk, maar wel veel lichamelijke klachten. En veel gezondheidsklachten. 2 Duur van de bevalling en hoe je dit hebt ervaren Bij de eerste duurde de bevalling ruim 30 uur en bij de tweedet 10 uurtjes, dit is inclusief weeen. 2e is ook ingeleid met 38 weken ivm zw suiker, maar was maar 5 minuten persen. Bij de eerste 1.5 uur persen en veel bloedverlies (2.2 liter) ivm niet loslaten van de placenta. Dus 2e bevalling was een stuk beter. (de weg was dan ook vrijgemaakt he) 3 Aanpassen aan de nieuwe situatie na de geboorte van de babies Bij de eerste was ik zo gewend aan de nieuwe situatie maar bij de 2e moet ik nog steeds wennen. Van 0 naar 1 kind is makkelijker dan van 1 naar 2 kinderen. 4 De manier waarop je je tijd en aandacht verdeelt over 2 kids De oudste gaat al naar school dus heb veel tijd voor baby. 5 Logistiek van oppas / KDV / op vakantie gaan enz - praktische dingen weet ik nog niet, baby is nog te jong 6 De verschillen tussen de kindjes Eerste superrustig en helemaal tevreden (jongen) Tweede super onrustig en veel huilen (meisje) weet niet of geslacht een rol speelt.
leuk topic, ik lees geinteresseerd mee, want hoop dat ik over een jaartje ofzo ook in deze situatie zit
1 Duur van de zwangerschap en hoe je dit hebt ervaren 1ste kind,ik was 19,nu word mijn dochter 1 aug. alweer 15! Duur zwangerschap?:10 dagen overtijd.... 2 Duur van de bevalling en hoe je dit hebt ervaren 13 uur,thuis bevallen. 37 uur,naar ziekenhuis i.v.m. langer dan 24 uur gebroken vliezen. 7 uur,veels te snelle bevalling,vacuumpomp,kindje was blauw en ik was shocked... 3 Aanpassen aan de nieuwe situatie na de geboorte van de babies Gewoon het kind erbij betrekken,absoluut extra aandacht geven. 4 De manier waarop je je tijd en aandacht verdeelt over 2 kids Dat gaat eigenlijk vanzelf.... 5 Logistiek van oppas / KDV / op vakantie gaan enz - praktische dingen Moeders,schoonmoeders,kinderen gaan gewoon mee met de dingen wat geschikt is. 6 De verschillen tussen de kindjes Leeftijdsverschil bij elk 7 jaar,heb er dus 1 van 8, 1 van 15 en 1 van 0