vraag over zorgverlof

Discussie in 'De lounge' gestart door kieke77, 17 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kieke77

kieke77 Actief lid

5 jul 2008
    467
    7
    18
    Ik ben door een heftige bevalling aan bedrust gebonden door bekkenkneuzingen en een scheur in mijn schaambot.
    De eerste weken waren opgelost maar vanaf volgende week dus nog niet.
    Mijn man heeft nu een week vrij op vakantiedagen.
    Mijn schoonouders en ouders zijn niet in staat om voor me te zorgen en ook niet voor mijn oudste omdat ze een baan hebben. Jongste zoon kan ik nog net redden.
    Dus wie weet of mijn man dan in aanmerking komt voor zorgverlof en hoe gaat dat in zijn werk?

2. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.675
    1.433
    113
    In principe heeft hij recht op zorgverlof omdat hij jou moet verzorgen, wel duidelijk daar op geven hoor ;). Er zit een max aan het zorgverlof van 2x je aantal uren per week dus werkt hij 40 uur mag hij max per jaar 80 uur zorgverlof opnemen. Werkgever mag dit in principe niet weigeren tenzij hij aan kan tonen dat man onmisbaar is. Je krijgt minimaal 70% van je loon uitbetaald, veel werkgevers zijn wel schappelijk en betalen gewoon normaal uit. Hier nog ene link met duidelijke info
    Kortdurend zorgverlof | Verlof en vakantie | Rijksoverheid.nl

Ik zou zeggen overleg gewoon met de werkgever er over, als je een beetje een normale werkgever treft da doet hij niet moeilijk in jullie situatie ;)

3. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    jou partner heeft recht op 10 werkdagen zorgverlof (bij een fultime baan). je bent niet in staat voor jezelf te zorgen en als je niks anders kunt regelen heef je partner hier dus recht op. het moet wel zo zijn dat hij voor jou moet zorgen en niet omdat je geen opvang hebt voor je kinderen of niemand hebt om op de kinderen te passen. het moet specifiek voor de zorg voor jou zijn en alles wat er bij komt kijken.de opvang van de kinderen is hierbij meegenomen maar geen rede voor zorg verlof. dat je niet voor een ander kan zorgen is niet hun probleem, enkel dat je niet voor jezelf kan zorgen is een rede dat je partner je mag helpen

bij de werkgever moet hij dit aanvragen en dan krijgt hij een formulier mee die hij moet invullen. eventueel wordt een briefje gevragen van een behandeld arts of wel of geen hulp nodig hebt en of zorg/hulp in huis nodig is. (zonder verdere toelichting ivm privacy)
    dan wordt dit wel of niet goedgekeurd doorwerkgever maar meestal met verklaring van de huisarts kunnen ze er niet omheen en zullen ze zorgverlof geven.

je hebt recht op max 10 werkdagen(2wk) en de wergever is verplich tdit door te betalen met 70% .

4. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.243
    6.705
    113
    Aanvulling: je werkgever kan ook van je verlangen om dit eerst op te vangen met de bovenwettelijke vakantiedagen.

5. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    Toevallig had ik het laatst uitgezocht ivm vader toen hij erg ziek was.

Je hebt kort zorgverlof dit is max 2 weken van je aantal uur contract.
    DAarnaast kan je langdurend zorgverlof aanvragen dit is wanne2r je inwonend bent ( denk aan partner, kind evt ouder als je thuis woont) dan heb je recht op 3 maanden betaald zorgverlof!

Even je CAO na trekken dus. Zo was het bij mij.

6. Kiekies

Kiekies Fanatiek lid

17 sep 2012
    2.264
    0
    0
    Leerling VIG
    Waar liefde is
    Hij heeft recht op zorfverlof. Kijk even in het cao, daar moet alles instaan.

Beterschap!

Deel Deze Pagina