Beste Karin, Ik denk er sterk over om geheel af te bouwen met BV. ik ben al begonnen met 2 flesjes, op tijdstippen waarop ik naar mijn mening te weinig melk 'heb'. Mijn kindje eet van de flesjes gulzig en ziet er daarna verzadigd uit (wat ik bij de BV veel te weinig zag!) Tevens slaapt ze daarna beter in en door. (voorheen was ze erg vermoeid maar kon ze de slaap maar niet vatten. Verder wilde ze ook ontzettend vaak drinken, 10 keer voeden was/is geen uitzondering) Nu lees ik bij anderen dat ze kolven tijdens het afbouwen. Is het per se nodig om te kolven of mag ik ook gewoon de melkproductie vanzelf terug laten lopen? Ik voel wel eens stuwing, maar weinig. Ik denk ook dat ik te weinig aanmaak. (heb gekolfd toen ik een flesje gaf. Na 20 minuten (5-5-5-5) had ik nog maar net 50 cc totaal uit beide borsten! Ik gebruik een goede electrische kolf op de hoogste stand). Ben benieuwd naar jouw mening. Dank je wel Amber
Op zich wil de hoeveelheid die je kolf niet zeggen dat je ook te weinig voeding aanmaakt. kolven blijft op een kunstmatige manier om voeding uit je borsten te halen en de ene vrouw kan veel kolven en de ander bijna niets terwijl ze haar kind gewoon kan voeden. echter wanneer je echt besloten hebt om te stoppen met de borstvoeding hoef je niet persee te kolven. wel is het verstandig om rustig aan af te bouwen zodat jou lichaam tijd krijgt om de melkproduktie af te laten nemen en waardoor je minder kans loopt op een borstontsteking je maakt voor jezelf een schema met de tijden waarop je nu ongeveer voed, bijvoorbeeld: 8.00 - 11.00 - 14.00 - 17.00 - 20.00 - 23.00 je vervangt bijvoorbeeld vandaag de voeding van 17.00 door de fles morgen hetzelfde. dan vervang je 11.00 en 17.00 door een fles dag erna hetzelfde 11.00 - 17.00 - 23 uur een fles dag erna hetzelfde enz. het is belangrijk om in het begin de voedingen die je vervangt een beetje over de dag te verdelen om de stuwing zo veel mogelijk tegen te gaan of op te vangen. wanneer je echt veel last hebt van stuwing op de voedingstijd kun je eventueel net de spanning wegkolven.
Dank je wel voor je heldere antwoord! Helaas loopt de productie erg snel terug en moet ik wel kolven om het in ieder geval nog even gaande te houden. groet, Amber