vrijdag met de oudste bloed geprikt en vandaag de uitslag gekregen ze heeft te hoge bloedplaatjes. wat betekend dit precies? over 1,5 week moet ze weer bloed prikken en dan horen we de uitslag weer, als het niet gezakt is of juist gestegen dan naar de kinderarts moeten haar nu de komende tijd goed in de gaten houden het overviel me en ze zijn nu niet te bereiken
Wat betekent de uitslag? Het aantal trombocyten (bloedplaatjes) bedraagt normaal gesproken ongeveer tussen 150 en 400 x 10^9/l Verhoogd: Infecties en ontstekingen, ijzergebrek en miltverwijdering kunnen het aantal trombocyten tijdelijk verhogen. Soms komt een hoog trombocyten aantal voor zonder aanwijsbare reden en zonder gevolgen. Ook kan in geval van bepaalde beenmergziekten (zogeheten myeloproliferatieve ziekten) het aantal trombocyten verhoogd zijn. Bij deze beenmergziekten kan zowel een bloedingsneiging voorkomen als het makkelijker vormen van een stolsel (trombose). Succes!!
dank je nu maar afwachten hopen dat het bij de volgende x verlaagd is andere kant denk ik waar komen haar klachten dan vandaan
Zoals je ziet kan het zo veel oorzaken hebben en kan het ook vanuit het niets zijn... Probeer rustig volgende week af te wachten!! Het kan zoals wel meer bloeduitslagen veel vragen beantwoorden (reeds bestaande klachten) maar ook heel veel vragen oproepen.... Succes!!
klopt en daarom ga ik niet verder googlen ze heeft wat symptomen en dat kan op van alles duiden positief blijven (proberen)
5 jaar Moe , erg wit, goed eten naar afvallen, kringen onder de ogen, blauwe plekken uit t niets, erg koud steeds Precieze waarde heeft huisarts niet gezegd
Zijn de bloedplaatjes de enige afwijkende waarde? De myeloproliferatieve ziekten zijn zeldzaam en komen vrijwel niet bij kinderen voor, dus de kans dat dat het is is zeer zeer klein.
arts wilde weinig los laten en eerst over 2 weken de uitslag afwachten daarna anders door naar kinderarts
klinkt alsof er ergens een infectie is. heb het zelf ook teveel, maar dat is niet door infectie of iets, oorzaak 'nog' onbekend... maar dat is zeldzaam
hoezo komt .. ziekte niet voor bij kinderen het is toch ook leukemie etc beckje en is er nooit een oorzaak bij je gevonden en wat zijn jouw klachten en wat doen ze er verder aan?
alleen vermoeidheid. ik krijg een beenmergpunctie na de bevalling. is een soort leukemie als je dit in je beenmerg hebt (heet dan alleen ook anders essentiele trombocytose), maar niet dodelijk. het kán bij leukemie horen, maar dan zijn je witte bloedlichaampjes aan het woekeren... dat zouden ze dan wel gezien hebben
Dokter liet erg weinig los en dat maakt t ook erg onzeker Dochter best wat klachten en al geruime tijd dus dat is ook balen Als t infectie of ontsteking is moet er ook oorzaak zijn vind ik en uitgezocht worden
Ik heb zo'n myeloproliferatieve ziekte en weet er daarom vrij veel vanaf. Bij mijn weten zijn er bijna geen of geen kinderen met deze ziekte. Komt onder de veertig jaar al zeer weinig voor. Vervelend dat je nu zo in onzekerheid zit. Hopelijk zijn de waarden over twee weken weer normaal. Bij kinderen ligt de normaal waarde trouwens hoger dan bij volwassenen. Even off topic, Beckje wat goed dat je een beenmergpunctie gaat doen. Ik was al benieuwd hoe het nu met je zou gaan.
De symptomen die je noemt klinken wel zorgelijk als ik eerlijk ben, maar... Als een huisarts denkt aan iets ernstigs (bv leukemie en ja, dat is ook een mogelijkheid), dan mag hij/zij je dochter geen twee weken laten lopen voor een verwijzing naar een kinderarts. Ik denk dat je erop moet vertrouwen dat de waarden niet zo extreem afwijken dat daar aanwijzingen voor zijn. Daar komt bij dat als het iets zou zijn in de richting van leukemie, dat dan ook andere bloedwaarden afwijkingem zouden vertonen. Als je onrust blijft: bel je huisarts voor een telefonisch consult en laat het uitleggen. Ook daar zijn ze voor! Sterkte!