Waar heb ik recht op

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Esthertie, Apr 13, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Esthertie

Esthertie Niet meer actief

Hallo,

Ik heb de volgende vraag:

Tot en met oktober 2010 heb ik 5 jaar aan een gesloten full time gewerkt bij dezelfde werkgever.
    Sinds oktober heb ik mijn baan opgezegd en tot en met januari heb ik voor mij zelf gewerkt als zzp-er.
    Vanaf feb. '11 heb ik een part time baan waar ik een contract heb tot en met juli (1 maand voor mijn uitgerekende datum).
    Naast mijn part time baan ben ik nu ook nog zzp-er.

Nu vraag ik mij af waar ik recht op heb en wat ik aan moet vragen. Ga ik de laatste maand voor mijn uitgerekende datum de ww in en moet ik van daaruit een zwangerschaps uitkering aanvragen?
    Of moet ik (ook) vanuit mijn zzp een zwangerschapsuitkering aanvragen.

Alvast bedankt.
    Esther

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Esther

Je wilt graag weten welke uitkering je kunt aanvragen in verband met je zwangerschap.

Vanuit je werkzaamheden als zelfstandige kan je de ZEZ-uitkering aanvragen. Je verstuurt deze aanvraag 4 tot 2 weken voordat je wilt dat het verlof ingaat.

Een voorwaarde voor het recht op WW is dat je in de periode van 36 weken voorafgaand aan je werkloosheid ten minste 26 weken hebt gewerkt. Heb je vanaf de eerste week van februari tot en met de laatste week van juli gewerkt? Dan voldoe je precies aan de gestelde termijn. Je vraagt de WW aan via www.werk.nl. Vanuit de WW vraag je dan de zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) aan.

Heb je onvoldoende weken gewerkt om in aanmerking te komen voor de WW dan kan je toch de WAZO aanvragen. Voorwaarde hiervoor is namelijk dat je vermoedelijke bevalling binnen 10 weken na het einde van je dienstverband is. Je geeft aan dat je contract 1 maand voor je vermoedelijke bevallingsdatum wordt beëindigd.

Actuele informatie vind je hier.

Ik wens je een fijne zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Mariëlle
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Esthertie

Beste Marielle,

Hartelijk dank voor je antwoord.
    Als ik beide aanvraag de ZEZ en de zwangerschapsuitkering vanuit de WW vullen deze elkaar dan gewoon aan als het ware. Of zit er een max. aan van bv minimum loon (dit is iets wat ik voorbij hoorde komen).

Esther

4. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Esther,

Graag gedaan.

Je wilt weten of er een maximum zit aan het bedrag dat je gaat ontvangen. De ZEZ en de WAZO kunnen inderdaad gelijktijdig tot uitbetaling komen. Voor de ZEZ-uitkering geldt een maximum van 100% van het minimumloon.

Actuele informatie vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Mariëlle
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

5. Esthertie

Hartelijk dank!!

Share This Page