Geen geld voor grafsteen.

Discussie in 'De lounge' gestart door Loviedovie, 13 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loviedovie

Loviedovie Actief lid

28 feb 2014
    284
    3
    18
    Vrouw
    parttimer en fulltime mama
    In ons huis
    Beste,

Afgelopen zondag is mijn oma aan een hart stilstand in de ambulance overleden. Ze blijkt een armoedige overlijdens polis te hebben. En er is geen geld voor een grafsteen.

Misschien een rare vraag maar weet iemand misschien iets wat ik zelf zou kunnen maken en wat weerbestendig is?

A.s donderdagochtend wordt ze begraven. En ik zou graag iets bij haar graf willen weg zetten. Ik heb al kaarsen gekocht en een rouwboeket maar wil niet dat ze daar wordt begraven en er geen eens een naam bij staat.

Alvast bedankt voor het meedenken.

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Als het goed is komt er wel een klein paaltje met een naambordje bij het graf te staan. Althans zo zie ik het meestal wel bij "verse" graven.
    Mijn beide neefjes zijn overleden en ook bij hun grafjes kwam direct een bordje met naamplaatje en data.

3. TempusFugit

TempusFugit Niet meer actief

Je zou cement in een vorm kunnen gieten eventueel.
    Als het begint te drogen kun je daar een naam/datum/wat je maar wil in schrijven met een satéprikker ofzo. (Net zoals je van die gipshandjes kunt maken met kinderen)

Het klinkt misschien heel armoedig zo, maar ik denk dat je daar wel wat moois van kunt maken. Ik heb ook nog wel een mooi idee voor iets anders op het graf, ik ga het even opzoeken!

4. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Je kan inderdaad een mooi bordje laten graveren en dat op een mooi steigerhouten bord/ kruisje vastmaken o.i.d.

Of (idee van mijn man) een heleboel mooie losse stenen van diverse formaten verzamelen/ zoeken en die mooi neerleggen op het graf.

Vraag: kan je met de familie niet het geld voor een grafsteen bij elkaar leggen? Als iedereen iets bijdraagt dan moet er toch wat mogelijk zijn.

5. TempusFugit

TempusFugit Niet meer actief

Oh en gecondoleerd trouwens :(

6. wodjeka

wodjeka Bekend lid

25 feb 2013
    860
    60
    28
    Hellevoetsluis
    Allereerst gecondoleerd!

Ik heb wel eens houten bordjes gezien, waarin teksten worden gegraveerd. als je dat bordje goed in de beits/verf zet is ook deze weersbestendig.

7. stef

stef Fanatiek lid

19 apr 2006
    3.084
    31
    48
    https://www.grafstenen.nl

Gecondoleerd.
    Hier hadden wij een bordje besteld voor me moeder.
    Inmiddels hebben we gespaard en een steen kunnen doen maar dit heeft er wel een tijd op gestaan. Vond persoonlijk mooier dan zo houten bordje.

8. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    Mijn opa wilde geen grafsteen. Omdat hij en oma op de hoek van een rij lagen wilden we wel wat erop hebben om te voorkomen dat mensen erover zouden lopen. We hebben een rand om het graf laten plaatsen met stenen erin. Daarin op een paaltje een mooi gegraveerd plaatje met de namen en data.
    In deze pdf staan wat voorbeelden van hoe dat eruit ziet. Wij hebben dus geen staande steen erachter gedaan. De rand zou je zelf kunnen maken van beton of stenen metselen. Grind is natuurlijk overal te koop. http://www.desteenhouwerij.nl/files/FOTOALBUM2014.pdf

9. Loviedovie

Loviedovie Actief lid

28 feb 2014
    284
    3
    18
    Vrouw
    parttimer en fulltime mama
    In ons huis
    Bedankt voor jullie reacties.

Ik ga is kijken of ik het lukt met het cement of het hout.

we hebben een kleine familie waarvan niemand echt geld heeft.

10. Kim31

Kim31 Bekend lid

7 dec 2011
    539
    3
    18
    NULL
    NULL
    Allereerst gecondoleerd.
    Op het graf van mijn vader staat ook geen steen, ik was destijds student en niemand wilde/kon bijdragen.

Heb toen een beeld dat ik mooi vond uitgezocht, was iets van 150 euro en daar het metalen plaatje van de uitvaartmaatschappij op geplakt. Verder een border van leistenen plaatjes van het tuincentrum en veldbloemen gezaaid. In totaal kostte het iets van 200 euro.
    Inmiddels zou ik wel een steen kunnen bekostigen, maar ik vind het wel mooi zo.

Houd er trouwens rekening mee dat je het eerste jaar er sowieso weinig groots of zwaars op kunt plaatsen in verband met inklinken van de grond.

11. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Op het graf van mijn opa staat ook geen steen. Hij wilde geen gewicht op zich hebben als die dood was (zijn eigen woorden)
    Dus hebben wij besloten een houten bordje te plaatsen met zijn naam ' geboortedatum ' sterfdag.

12. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

18 nov 2011
    2.497
    2
    38
    Planten lijkt mij het meest voor de hand liggend eerlijk gezegd. Als iemand geen geld overheeft voor een grafsteen mag je ervan uitgaan dat ie daar niet zo erg om geeft. Overigens ga ik er dan vanuit dat er ook geen geld in de polis zal zitten om het graf af te kopen. Wees dus voorbereid op extra kosten over een paar jaar om het graf te verlengen. Daar moeten jullie afspraken over gaan maken en voor gaan sparen. Of het graf wordt al weer heel snel geruimd. Over het algemeen geldt: spaar je niet voor een uitvaart dan is een crematie de beste (niet alleen goedkoopste maar zeker ook meest zorgeloze) optie.

Sterkte, het is rot om met dit soort kwesties te zitten na iemands overlijden.

13. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Gecondoleerd met het verlies van je oma... Er zijn ook mensen die teksten in hout kunnen branden. Misschien is dat een optie? Goed in de lak zetten, dan blijft het lang mooi.

14. Lisa2005

Lisa2005 Actief lid

14 apr 2012
    474
    0
    16
    NULL
    NULL
    Gecondoleerd en heel veel sterkte.

Een mooie grote kei en daar zelf de naam en geboortedaum/sterfdatum op schrijven. Staat heel mooi.

15. Knapie

Knapie Fanatiek lid

5 nov 2013
    1.524
    0
    0
    Ik zie nu je onderschrift. Wat heftig!:( Waren het broertjes van elkaar?

@TS gecondoleerd met het verlies. Ik zou eventueel met bloemen iets moois er van maken en zoals velen al zijden op een houten kruis iets schilderen of graveren en dat goed aflakken.

16. Panda1

Panda1 Bekend lid

28 feb 2013
    841
    117
    43
    Overijssel
    Volgens mij is het niet verstandig om het eerste half jaar iets zwaars op het graf te plaatsen omdat de grond dan no wat inzakt en het schots en scheef komt te staan dan. Misschien met zijn allen sparen de komende tijd en daarna het geld bijelkaar leggen.

17. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    ben onlangs nog bij een begravenis geweest en daar stond op de kaart dat ze ipv bloemen liever een donatie kregen voor een mooi gedenkteken.

18. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ja helaas wel :(

Deel Deze Pagina