Verborgen reflux, de huisarts geloofd er niet in.

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Dink87, 11 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dink87

Dink87 Actief lid

28 apr 2013
    278
    0
    16
    #1 Dink87, 11 jun 2013
    Laatst bewerkt: 11 jun 2013
    Beste medemama's en meelezers,

Hier ons verhaal, gewoon omdat ik het wil delen en misschien goede tips krijg of iemand anders kan helpen.

Ons Prulleke, vanaf dag 1 de makkelijkste en meest tevreden baby die ik ken. Tot hij rond 5 weken is en de normale kramphuiltjes over gaan in krijsen van de pijn. Ook na 5 minuten slapen krijsend wakker worden van de pijn.
    Mama ten einde raad langs op het cb. Hun eerst gekeken naar rust en regelmaat, maar dat zat wel goed. Bel je huisarts was het advies. Laat naar een paar dingen kijken o.a. verborgen reflux.
    H.a. gebeld, kon direct terecht. Mooi dacht ik. Ik mijn verhaal gedaan, krijg je : Ohw ja zo noemen ze dat tegewoordig, verborgen reflux.
    Conclusie niets aan de hand mama is overbezorgd en vermoeid.

Nou mama is toch niet gek. Hier klopt iets niet. Zelf gegoogled en leek mij verborgen reflux. Bed schuin, nu vind ik meneer steeds onderin dus geen oplossing. Denken denken.

Tot een collega van mijn man verteld over flesvoeding voor gevoelige buikjes en spugen. Ik geef bv dus is even slikken, maar alles voor de kleine. Na proberen ,onze oplossing: Bv en fles om en om. Bij de bv eerst papje van Johannesbroodpitmeel.

conclusie: weer een vrolijke tevreden baby en de ha is gek.:D

Mama 1- ha 0

2. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

:D :D :D

Mijn ha zei: zooooo moeilijk om dat vast te stellen :x
    Mocht je ooit fv willen geven dan is idd nutrilon omneo of friso comfort prima :)

3. Maia

Maia Niet meer actief

o irritant dat soort huisartsen. hoor je zo vaak.

ik was erg blij met mijn huisarts die meteen zei, het zou zeker kunnen, maar ik heb er geen verstand van en ik ga dus niet klooien met medicatie. En ik had direct een verwijzing naar een kinderarts te pakken. Was heel fijn.

4. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Same here..
    "Ik zie niks dat echt niet goed is... Maar ik ben geen kinderarts"
    En hij heeft zelfs nog gebeld naar het ziekenhuis zodat ik zsm terecht kon :)

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Kunnen we niet ergens een register gaan aanmaken van huisartsen en kinderartsen waar je met je kind beslist niet heen moet omdat toch alles aan mama ligt... :x:x:x

6. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Liever een lijst met huisartsen en kinderartsen waar je wel heen kan!
    Is wat positiever :)

@ts fijn dat het nu beter gaat!
    En je hoeft bij reflux echt niet over te gaan naar fv. Papje van jbpm geven voor en na de voeding kan voldoende zijn. (Of bv in de fles met jbpm) (dit zeg ik alleen omdat je overkomt als dat je liever volledig bv geeft. Er zijn hier ervaren dames met reflux en bv)

7. Dink87

Dink87 Actief lid

28 apr 2013
    278
    0
    16
    Klopt maar ontdekte jbpm pas na de fles. En de fles en bv om en om bevalt zo goed. Ook voor papa. Dus 3x per dag bv met papje jbpm en 3x fles met Friso comfort.

8. raspberry

Heb je helemaal gelijk in. Dit was alleen mijn eerste reactie uit de frustratie dat er zo ontzettend veel artsen nog schijnen te zijn die echt nog geloven dat onrustige baby's onrustig zijn door onrust bij de moeder :x;)
    Maar ik ben voor een to-go-lijst met goede artsen. Kan er wel 2 aanbevelen hier in de eigen regio iig ;)

9. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Lijst maken ;) :D

Snap je frustratie helemaal hoor!

Ha was hier ook zo, maar na de ervaring met de eerste blijven door drammen. Begon over huilbabyprotocol, hij huilde pas 2,5 week zo'n 7 dagen per week, zo'n 5 a 6 uur per dag. Dus nog geen 3 weken.

10. Dink87

Dink87 Actief lid

28 apr 2013
    278
    0
    16
    Ons Prulleke huilde ervoor alleen bij kramp en als hij moest slapen even. Hierdoor was ik er zo zeker van dat er iets niet klopte. Maar kreeg helaas geen gehoor. Dus zelf gaan klooien met voedingen en gelukkig goed uitgepakt.

Nu is het zo'n zalig mannetje. Lachen en kletsen heerlijk spelen in de box. En tja bij de krampen huilen. Maar dat hoort erbij. :)

11. raspberry

Hier een paar weken terug met de jongste nog. Spoedafspraak vanwege weer veel huilen, kreeg een arts-assistent. Die was van goede wil, deed een grondige anamnese, maar wist er uiteindelijk ook weinig van te maken dan: Dus ik concludeer vooral dat er heel veel onrust is?
    Ik: Nou, dat lijkt me niet helemaal het juiste woord, maar ja: er is wel veel onrust zo.
    Ging overleggen met kinderarts, duurde allemaal erg lang en ondertusse had ik de jongste in slaap in de wandelwagen en de oudste op schoot een boekje voor te lezen, (we waren inmiddels 2 uur in het ziekenhuis!).
    Hadden ze met z'n tweeen overlegd dat opname ter ontlasting van ouders een handige was, maar kinderarts zei dus direct bij binnenkomst: We wilden u eigenlijk een opname ter ontlasting van het hele gezin aanbieden, maar nu ik u hier zo ontspannen een boekje zie zitten te lezen, weet ik niet of dat de gewezen weg is.
    Ik: Nee, dat lijkt me niet. Fijn als wij even beter kunnen slapen, maar als er ondertussen niets aan de oorzaak van het huilen gebeurt, zitten we straks weer met hetzelfde probleem.
    Nouja, omdat ze toch wel wat vocht hadden gezien achter de oortjes en onze oudste daar ook zoveel problemen mee had gehad, wilde ze op mijn verzoek wel een verwijzing KNO doen. Anderhalve week later geweest, 5 minuten binnen geweest, conclusie: wel wat vocht achter de oortjes, maar vooral heel veel spanning op de trommelvliezen. Vanwege ervaringen met de oudste en de hartritmestoornis die onze jongste heeft, leek het de KNO wel verstandig gewoon direct maar voor buisjes te gaan. Konden een paar dagen later een leeggevallen plekje gebruiken en tada: kind is ineens veel rustiger en ik kan eindelijk werken aan een ritme met 'r!

Als ze toch eens wat vaker naar moeders zouden luisteren.... ;)

12. MaMa

MaMa Fanatiek lid

21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    hier ook vermoeden van verborgen reflux, symptomen;
    hikken na het drinken
    opkomend maagzuuur terugslikken
    ontroostbaar krijsen van pijn
    overstrekken
    binnen een uur opnieuw de borst willen maar dan enkele slokjes nemen.
    bellen blazen
    kreunen

vandaag bij huisarts geweest, liep uit dus hij kreeg honger.. eerst gevoed, bleek een uitkomst want toen waren de symptomen goed zichtbaar voor de arts.
    ze heeft direct de kinderarts gebeld kon over twee weken terecht vond ze niet acceptabel (en ik zie dat ook niet zitten)
    heeft ze geregeld dat ik de volgende ochtend er nog tussen geschoven kon worden.
    + voor de huisarts dus, wordt tot nu toe als jonge mama met eerste kindje wel serieus genomen, nu afwachten hoe de arts morgen is...
    ga in elk geval morgen eerst weer eten geven, laat hem maar janken bij dearts

13. Dink87

Dink87 Actief lid

28 apr 2013
    278
    0
    16
    Gisteren bij ka geweest. Werd ook gevoed op het moment dat de arts binnen kwam. Maar omdat meneertje opkeek naar de binnenkomende arts had de arts het oordeel gelijk klaar. Kan zich niet afsluiten voor prikkels en heeft hulp nodig bij ontspannen daardoor komt de voeding omhoog. Ga maar naar de fysio. Het hele verhaal herkende ik de kleine wel in maar hij heeft nu nog steeds pijn en daar is niets aan gedaan.

Geloof best dat als ontspannen beter gaat er minder voeding op komt. Maar zolang de voeding opkomt kan hij toch nooit ontspannen of ben ik nou gek?

14. Dink87

Dink87 Actief lid

28 apr 2013
    278
    0
    16
    Overigens kwamen ze bij ons met het voorstel van opname. Had ik geen fijn idee bij. Hij krijgt dan toch nooit de nodige aandacht, liefde en troost.

15. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ik vind dat je slecht CB hebt en geen slechte HA.
    Huisarts gaat namelijk niet erg war over reflux of kraampjes of huilerigheid etc pas als echt je daarbinnen komt met krijsende baby die niet te troosten is. Of als je daar steeds terugkomt krijg je verwijzing naar KA.

We hadden hetzelfde.
    Ik dacht dat we naar HA ermee moesten. Die zei ja tja dat heeft elke baby kraampjes of iets anders en dat CB daar meer ervaring heeft. Ik zei dat ik geloof het niet zo. hA zegt dan bel ik hun zelf.
    HA zegt dat verwijzing of medicijn tegen slokdarm kan maar med. werkt vaker niet bij kleine en dan worden ze daar ook afhankelijk van. Dat voeding moet helpen. En verwijzing kan maar vaak er is een wachttijd van maanden en bivendien onze meid lag lekker te slapen bij HA terwijl ze meestal gilt thuis :) dus als ze nog zo zal doorgaan zoals we omschreven van slapen maar paar uurtjes per dag moetrn we gewoon naar eerste hulp.
    Dezelfde dag werden we gebeld door arts van Cb en die zei:
    Inderdaad verborgen reflux en zei dat we nu onmiddelijk kunnen komen om plan te maken. Toen gelijk plan gemaakt: rust en regelmat, inbakkeren, andere voeding, osteopaat. Na twee weken klachten vij.

16. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ontspanning.
    Dat klopt maar je moet niet naar fysio je moet naar osteopaat ervaring met babys.. Tegenworden mogen cb ha en zh geen osteopaat adviseren of verwijzen daroom zegt ie fysio. Maar fisyo zal niet helpen of beetje maar of meer tijd nodig hebben..

Kiss sydroom google maar even. Door lange of juist vlotte of ks bevalling of met behulp van tang en pomt etc zit nekje en rug baby vast. Baby kan zelf niet ontspannen hij is altijd in spanning.
    Dar is dan de oorzaak van ontust en de rest: kraampjes reflux overstrekken, snel drinken, onrust, uitslag, eczeem zijn bijkomende zaken omdat baby niet kan ontspannen.
    Paar behandelingen en je baby kan zelf ontspannen. Geloof mij want we hebben hell gehad en nu.. Tja.. Baby die uren kan in box liggen zelf vermaken, baby die wakker wordt als er nog geen tijd voor voeding en die lekker ligt uren in bed kijken en babbelen zonder enige huil in afwachting dat mama pakt haar voor eten...

17. Dink87

Dink87 Actief lid

28 apr 2013
    278
    0
    16
    @ picolina, tot voor kort was de verandering in voeding ook voldoende. Maar het kwam terug en werd erger. De kinderarts konden we binnen korte tijd terecht. Fysio kwam ook binnen een dag langs. Maar rust en regelmaat is bij een baby met pijn echt niet genoeg want cb heeft hier meegekeken en rust en regelmaat zat wel goed hier.

18. Dink87

Dink87 Actief lid

28 apr 2013
    278
    0
    16
    Ons kindje huilt alleen als hij het ergens niet mee eens is of pijn heeft. Als hij geen opkomende voeding heeft kan hij ook rustig in de box of na het slapen wakker in bed.

19. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.814
    5.951
    113
    Vrouw
    #19 Zoe123, 26 jun 2013
    Laatst bewerkt: 26 jun 2013

20. raspberry

Fysio kan wel degelijk een heleboel goeds doen bij reflux. Hier ook fysio erbij gehad en veel aan gehad. Osteopaat kan alleen wat doen aan reflux als het kiss-gerelateerd is en dat is maar in een beperkt aantal gevallen zo.

Voor medische zaken moet je WEL bij HA zijn en NIET bij CB. CB mag geen medicatie voorschrijven en ook geen verwijzing KA doen namelijk.

Deel Deze Pagina