Weeën vraagje

Discussie in 'De bevalling' gestart door Star87, 14 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Star87

    Star87 Fanatiek lid

    21 mei 2015
    1.309
    264
    83
    Vrouw
    Onze eerste zoon is met een spoedkeizersnede geboren omdat hij tijdens de weeën iedere keer een flinke hartslag daling had. Ik had elke minuut een wee. Ze konden zijn hoofdje al voelen, maar ik bleef hangen op 3cm ontsluiting. Vandaar dat hij het zo benauwd heeft gehad.

    Over een paar weken mag ik weer bevallen. Dit mag en wil ik graag weer natuurlijk gaan proberen mocht er uiteraard niets fout gaan. Ik vroeg me af, omdat ik dit dus de vorige keer niet mee heb gekregen, of er verband is tussen het aantal weeën en ontsluiting.
    Ik had ze dus elke minuut, maar kwam niet verder dan 3cm.
    Is het zo dat hoe sneller de weeën komen, hoe sneller je ontsluiting zal gaan? En hoe minder vaak, hoe minder snel? Of kun je makkelijk uren blijven hangen op een bepaald aantal cm en constante weeën hebben zonder verder te komen?
    Ben benieuwd hoe dit bij jullie is gegaan. Kan ik me toch soort van voorbereiden hierop:D
     
  2. Yaisa

    Yaisa Fanatiek lid

    31 jul 2013
    1.202
    1.246
    113
    Volgens mij is het belangrijk dat de weeen lang genoeg duren om voor ontsluiting te zorgen. Dus dat een wee zeg maar een aantal minuten duurt van begin tot eind. Het is minder belangrijk dat ze kort op elkaar komen dan dat ze lang duren. Althans, volgens mij is dat wat ze mij de laatste keer hebben uitgelegd. Natuurlijk moeten de weeen elkaar wel regelmatig opvolgen, maar voor de ontsluiting heb je weeen nodig die én elkaar regelmatig opvolgen én lang genoeg duren. Korte weeen die heel regelmatig komen zorgen volgens mij minder snel voor ontsluiting en dat zou in theorie dus uren kunnen aanhouden.
    Correct me if i’m wrong...
     
    Star87 vindt dit leuk.
  3. 1Hanneke

    1Hanneke Fanatiek lid

    4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    #3 1Hanneke, 14 jan 2020
    Laatst bewerkt: 14 jan 2020
    Ik denk dat de snelheid achter mekaar minder belangrijk is, meer de duur en kracht per wee. Ze zeggen dat een goede wee minimaal een minuut moet duren. En naar mijn idee is ook wel belangrijk, in hoeverre je kan ontspannen of verkrampt.
    Bij de tweede had ik in de ochtend regelmatige weeën, als in elke 5 min, maar nog niet zo sterk. Had toen 3/4 cm. Toen zijn ze gestagneerd naar 1/2 per uur... Al werden ze wel steeds pijnlijker. In de middag waren ze ineens weer elke paar minuten en heel sterk en toen is ze in een half uur geboren. Dus schijnbaar ben ik op die paar weeën per uur ontsloten... Of dan in dat half uur waarin ze erg sterk waren.

    Hoe kon je omgaan met de weeën, kon je ze goed wegpuffen en ontspannen er tussenin? Ik had het gevoel dat dat bij mij erg goed hielp met de ontsluiting, dat ik tussen de weeën heel bewust probeerde alles daar beneden helemaal los te laten. En meegaan in de wee, ook al doet het mega pijn, niet verkrampen. Bij mijn oudste werd ik ingeleid, toen was er op zaal een vrouw met weeën maar geen vorderende ontsluiting, maar zij paniekte soort van, wist niet hoe het op te vangen. Zij beviel uiteindelijk met een ruggenprik. Misschien kun je dat als optie achter de hand houden als ontspannen je niet lukt? Ik lees vaak dat ontsluiting blijft hangen als de weeën te heftig zijn om goed op te vangen en dat als iemand dan pijnstilling krijgt ze toch snel wel volledige ontsluiting krijgen.

    Wat zegt je vk/gyn ervan, waarom denken ze dat het bleef hangen? Elke minuut lijkt me wel enorm vaak, dan kunnen ze ook haast niet lang genoeg zijn, minimaal een minuut... Of je hebt dan non stop 1 wee...? Kan me voorstellen dat het voor de baby (en jou) zwaarder is als je ze heel snel hebt, dan is er geen tijd voor herstel
     
  4. Haver11

    Haver11 Fanatiek lid

    3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Wat @1Hanneke zegt klopt wel volgens mij. Hoe krachtiger de wee, hoe meer hij zorgt voor ontsluiting.

    Bij de eerste had ik een hele rustige opbouw van weeën. Ik bleef toen ook hangen op 4cm. Toen de vliezen gebroken en toen kwamen de weeën krachtiger. Vanaf toen ging het ook wat sneller. Uiteindelijk na 10u bevallen.

    Bij de 2e zat ik meteen in een weeenstorm en hele heftige weeën, dat heeft maar 5 kwartier geduurd en toen was ze er.
     
    Star87 vindt dit leuk.
  5. Star87

    Star87 Fanatiek lid

    21 mei 2015
    1.309
    264
    83
    Vrouw
    In het eerste uur tot 2 uur waren ze voor mij goed op te vangen. Ze bleven wel zo’n minuutje aanhouden van begin tot eind en het duurde weer ongeveer een paar minuten voor er een wee kwam. Eerst verkrampte ik, wist niet wat me overkwam maar er is idd als tip gegeven het te laten gebeuren. Dat hielp wel, ookal doet t mega pijn zoals je zegt. Sloot gewoon mn ogen en probeerde rustig te ademen. Na die 2 uur kwam het sneller, duurde een minuut, en bleef het een minuut weg om op adem te komen. Maar ook dat ging weer sneller, waardoor ik geen kracht had om even bij te komen. Ik heb toen dus ook om een ruggenprik gevraagd. Tot dat moment ging het met de baby heel goed. Na de ruggenprik wat uiteraard een hele opluchting was, zag ik op de monitor wanneer ik een wee had aan zijn hartslag. Met elke wee zakte hij dus en hebben ze moeten ingrijpen.
    De vk en gyn hebben niet echt een verklaring. Meer dat ik nog niet zo ver was en de baby toch al wel klaar was om te komen.
    Is het niet zo dat een ruggenprik juist ontsluiting kan tegen houden? Hoor verschillende verhalen hierover. Maar soms kun je echt niet anders.
     
  6. 1Hanneke

    1Hanneke Fanatiek lid

    4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Ja dat kan denk ik wel dat een ruggenprik het tegenhoudt, maar net afhankelijk van de situatie... In principe is een bevalling een natuurlijk proces, een samenwerking van allerlei hormonen, jouw lichaam, je baby. Ik denk dat zodra je ergens ingrijpt, door bv een ruggenprik, je ergens dat proces van hormonen wel mogelijk verstoort en dat er dan ook een grotere kans is dat er nog meer ingrepen nodig zijn. Volgens mij is in landen waar een ruggenprik de standaard is, het aantal keizersnedes ook hoger. Maar de andere kant is denk ik, als de weeën echt te heftig zijn om op te vangen, dat dan daardoor de ontsluiting ook juist niet vordert en dat pijnstilling dan kan helpen ontspannen, waardoor er wel verdere ontsluiing komt.
    Ik zou eens goed met je vk/gyn overleggen wat voor opties je hebt of dat ze andere tips hebben. Misschien zijn er andere vormen van pijnstilling die in jouw situatie handiger zijn als je het niet meer trekt, of kunnen andere houdingen of douchen of in bad je helpen beter te ontspannen.
    Maar ook bedenken dat elke zwangerschap/bevalling/baby weer heel anders is, dus het hoeft helemaal niet zo te zijn dat het weer zo loopt.
     
  7. Star87

    Star87 Fanatiek lid

    21 mei 2015
    1.309
    264
    83
    Vrouw
    thnx voor de tips, ik zal het zeker eens gaan overleggen met de gyn. Kijken hoe hun er ook tegenover staan omdat ze weten dat ik heel graag natuurlijk zou willen bevallen. Het is idd altijd weer een andere bevalling dus ik hoop echt dat het dit keer niet nodig is om in te grijpen. Als de hartslag normaal blijft is het ook niet nodig dus laten we op de eerste plaats hopen dat dat goed blijft gaan. Je hoort zo vaak dat de hartslag daalt bij een wee. En dat vond ik zo eng! Dat maakt je ook veel minder ontspannen zover dat dan dus al lukt. Erg benieuwd wat de gyn erover zegt over de ruggenprik, zal dat eens navragen volgende week. Hou jullie op de hoogte!
     
  8. Koektrommel

    Koektrommel Fanatiek lid

    15 feb 2017
    1.511
    1.100
    113
    Vrouw
    Bij mij zei het echt niets. Bij de oudste had ik hele krachtige weeën. Bij mijn jongste voelde ik t/m 7 cm bijna niets maar de weeën zorgden wel gewoon voor ontsluiting en snel ook...sneller dan bij de eerste.
     
  9. MFE

    MFE Actief lid

    23 mei 2016
    396
    207
    43
    Ik heb niet alles gelezen maar ik heb 2 x te maken gehad met korte weeën die zeker tot ontsluiting zorgde.

    Bij de eerste dacht ik daarom dat het het niet was, ze duurde 30 a 40 sec max. Gevolg was dat ik 9 cm ontsluiting had bij de eerste check.

    Bij de tweede zelfde verhaal en nu eerder aan de bel getrokken. Ze waren voor mij absoluut nog niet pijnlijk en zat op 5 cm op de eerste check. Daarna werden ze wel pijnlijk en na breken vd vliezen bij 7 cm werd het heftig maar nog steeds niet die minuut.

    Elk lichaam is weer anders en het zijn allemaal gemiddelde.

    Succes en wens je mooie bevalling!
     
  10. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik kreeg twee keer een fikse weeënstorm, echt wee op wee op wee op wee, korte intense weeën zonder enige pauze. Bij de tweede bleef ik uren op 3cm hangen en toen ging ik ineens in een kwartier naar volledige ontsluiting. Ik vroeg aan de gyn of ze nog even wilde checken omdat de persdrang zooo sterk was, zij vroeg op de co-assistent mocht checken en 15 minuten daarvoor zat ik dus nog op 3cm - mooie kans voor de co om het eens in te schatten. De co had geen idee, ze kon het gewoon niet bepalen, dus de gyn probeerde het zelf nog maar eens - en het was dus al volledig, tijd om te persen ;)

    Maar ik denk dat het vrij lastig in is te schatten hoe effectief een wee is; bij de een intens, kort, maar zeker effectief. Bij de ander lijkt er amper iets aan de hand en zitten ze al bijna op volledige ontsluiting... Mijn schoonzus had continu fikse weeën, echt volgens ‘t boekje, maar ontsluiting ging niet verder dan 3cm - puur door de ligging van de baby.
     
  11. Irene2

    Irene2 Actief lid

    21 mrt 2019
    375
    610
    93
    Vrouw
    Misschien niet helemaal je vraag maar wat wellicht zou kunnen helpen is in beweging blijven en bij voorkeur verticaal(staan, lopen, op handen en knieën, over een bal leunen, in een bevalbad enzovoort). Dan geef je je baby alle mogelijkheid om goed te gaan liggen en wie weet kan dat helpen.

    Ik ben vorige week thuis in bad bevallen, vliezen breken 17.00, uit het bijna niets om 23.00 ineens flinke weeën, 0.00 in bad, rond 2.00 persdrang en volledige ontsluiting en 3.38 is hij geboren. 4480 gram, wel wat gescheurd maar met dit gewicht zeker niet te erg. Ik denk echt dat door het bewegen in bad(weeën hing ik over de rand op m'n knieën, tussendoor wisselde ik naar ontspannen op m'n rug, continue bewogen dus wat heel makkelijk gaat in bad) ik een vlotte bevalling heb gehad. Ik heb de baby alle gelegenheid gegeven om ook de beste positie te kiezen en ik geloof ook echt dat dat meehelpt.

    Mijn tip is dus probeer zo veel mogelijk te bewegen en luister naar je gevoel qua houdingen. Ik weet overigens niet of ik dat op het droge ook waar had kunnen maken, totdat ik het bad in stapte en m'n ontspanning vond wilde en kon ik niks anders dan op m'n zij op bed liggen. Daarna kon ik me dus met al het gemak goed bewegen.
     
  12. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.158
    2.055
    113
    Vrouw
    Nederland
    De kracht van de weeën maakt meer uit dan de duur of de regelmaat. Het is best mogelijk dat elke minuut een wee iets teveel was voor je zoontje. Vrouwen hebben graag een adempauze tussen de weeën door, baby's ook. Lastig om het met zekerheid te zeggen, er spelen natuurlijk meer factoren mee.

    Bij mijn 2e had ik op een gegeven moment weeën die onregelmatig kwamen maar wel zouden zorgen voor ontsluiting.
    Helaas bleef ik best wel lang hangen (na 6 uurtjes 1 cm opgeschoten) in de ontsluiting (met flinke weeën en ongelooflijke rugpijn). Ik heb gezeten, onder de douche geweest, steeds naar de wc om te zorgen dat mijn blaas leeg was...
    Mijn zoontje bleek een sterrenkijker. Dus ligging baby heeft ook nog invloed.
    Verloskunde heeft mijn vliezen gebroken en daarna ging het snel (thuis bevallen).

    Zorg dat je niet alleen maar op bed ligt inderdaad, blijf bewegen. Je hoeft geen complete workout te doen maar verander zo nu en dan van houding. Probeer tussen de weeën door te ontspannen en ga mee in de wee. Blijven ademen.
     
  13. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    Ze hebben bij mij 5 dagen gedaan om mij op 2 cm te krijgen, terwijl ik wel weeën had. Van 2 naar 3 uren over gedaan ondanks echt goede regelmatige sterke weeën en de weeenstorm tijdens de bevalling ging ik maar 1 cm verder naar 4 cm... Dus mijn lijf deed niet wat t moest doen. Alsof t was vergeten hoe bevallen moest.

    De actieve fase ging wel snel, gelukkig maar anders was t een spoedkeizersnede geworden ivm foetale nood.

    Ik had wel ruggenprik omdat ik in de weeenstorm bleef zonder dat ontsluiting opschoot. Was niet meer te doen
     
  14. Vogelmeisje

    Vogelmeisje Fanatiek lid

    3 mei 2010
    1.011
    291
    83
    Toevallig gister mn beval gesprek gehad bij de verloskundige. Effectieve ontsluitingsweeen zijn weeen die heel heftig zijn.
    Dus veel weeen achter elkaar zegt niet zoveel. Het gaat om hoe intens ze zijn.
    Weer aan de andere Kant, je leest weleens verhalen/ervaringen dat de weeen niet superheftig waren en voila kindje was geboren.

    Die ervaring heb ik niet, als het heel erg pijnlijk is, echt in mn bubbel kruipen en Mee met de weeen gaan(wat er om me heen gebeurt krijg ik niet Mee), Dan zijn dat effectieve weeen. Zo reageert mijn lijf in ieder geval...
     
  15. JoyNoa

    JoyNoa Bekend lid

    7 mei 2017
    934
    316
    63
    Vrouw
    Het is ook gewoon echt per lichaam verschillend. Bij de meeste zijn de weeen tot 5 cm wel goed te doen. Ondanks dat die dus niet heel erg pijnlijk/krachtig zijn en ook niet altijd regelmatig zorgen ze toch gewoon voor ontsluiting. D eerste helft van mijn laatste bevalling had ik echt hele onregelmatige weeen. Maar toch zorgde ze voor ontsluiting en nee ondanks dat het mijn 5de bevalling was had ik nog geen een cm ontsluiting toen de bevalling begon. Er zat toen zelfs wel 20 min tussen de weeen. Maar daarna wordt het bij de meeste wel heftiger en moet je je echt op jezelf concentreren en dan is het belangrijk dat de wee lang genoeg duurt maar dan komen ze meestal ook vaak achter elkaar.
     
  16. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    1e weeën storm maar geen vorderingen in ontsluiting. Pas na een ruggenprik vlotte het. Waarschijnlijk kon ik gewoon niet ontspannen.

    2e wederom weeën storm maar na 1.5 was hij er al en ging ontsluiting dus razend snel.

    3e was een inleiding.
    Ondanks opwekking op maximaal en ruggenprik bleef ik op 3/4 cm.
    Na 6 uur zo gelegen te hebben, wilde ik op m'n zij.
    Gedaan en 6 minuten later is hij geboren :eek:
     
  17. brusje

    brusje Fanatiek lid

    26 dec 2008
    2.625
    241
    63
    Ik ben bij een kindje binnen 15 minuten van 5 naar 10 cm gegaan en dat was hell. De wee was nog niet weg en hij kwam weer. Voor mijn gevoel een 15 minuten lange wee. Alsof ik bewerkt werd met een mes.
    Je kan er beter meer tijd tijd tussen hebben zitten en dan wat langer er over doen. Dat vond ik veel fijner bij de baby die daarna werd geboren.
     
  18. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.263
    19.021
    113
    Bij mij ging het iedere keer heel snel. Alleen bij de laatste "gewone" losse weeën gehad, maar vreemd genoeg heb ik die als veel pijnlijker ervaren dan de weeënstormen van mijn eerste 2 bevallingen. Ik voelde ook pas echte pijn vanaf 5 cm, maar dat komt waarschijnlijk door de cervixinsufficiëntie.
     
  19. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.030
    25.506
    113
    Hier echte pijn vanaf 1 cm. De eerste cm duurde zo'n 5 uur maar de weeen waren te doen. (kon nog wat eten en wandelen). Ze kwamen wel regelmatig om de 2 a 3 minuten.

    Na die 5 uur vielen de weeen opeens stil, de vk heeft mij toen gestript en direct kwamen de echte ontsluitingsweeen. Die deden echt zeer en kwamen om de 1.5 a 2 minuten. Na 12 uur weeen zat ik helaas pas op 4 a 5 cm.. toen heb ik om een pompje gevraagd want ik kon niet nog 12u op deze manier doen.
    Dus pompje erin en 11 uur later had ik dan eindelijk 10 cm. Paar keer persen, een klein knipje en daar was hij dan.

    Op papier een perfecte bevalling. 28u is wat lang maar voor een eerste niet ongekend. De weeen waren krachtig en regelmatig, baby deed het goed.

    Ze vertelde mij bij de cursus 'ongeveer een cm per uur'. Ja nou.. bij mij niet dus :p
     
  20. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.911
    1.188
    113
    Nederland
    Bij de jongste ben ik van 4cm naar 10cm gegaan in 20/25 minuten en dit was echt pittig! Er zat geen rust meer tussen de weeën. De één naar de ander volgende elkaar op, de VK heeft echt een aantal keer geroepen: ontspan! Niet verkrampen dan kan je ze minder goed opvangen.
     

Deel Deze Pagina