Welke eisen stelt jouw verloskundige aan een thuisbevalling?

Discussion in 'De bevalling' started by 26mei, May 10, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. 26mei

26mei Fanatiek lid

Sep 22, 2013
    1,973
    330
    83
    Mijn eerste bevalling was is het ziekenhuis. Ging allemaal snel, soepel en ik kon snel weer naar huis.
    Nu voor de 2e bevalling wil ik graag thuis bevallen. Alleen vraag ik me af of dit praktisch is omdat wij op zolder slapen. Daar is ook geen wasbak en ik zal 2 trappen af moeten om eventueel toch naar het ziekenhuis te gaan. Met verloskundige nog niet over de eisen gesproken die zij stellen aan een thuisbevalling. Eventueel kan ik altijd een 1-persoons bed of bad op de babykamer (1e verdieping) zetten.

Welke eisen stelde jouw verloskundige aan een thuisbevalling?

2. lovelie

lovelie Actief lid

Oct 12, 2015
    294
    0
    0
    NULL
    NULL
    Niet uitgebreid over gehad aangezien in in het zh wil bevallen...maar ik weet wel dat de kamer waarin je zou willen bevallen, bereikbaar moet zijn voor de brandweer om je evt uit huis te halen. Dus groot raam die met de ladderwagen bereikbaar is... mits je niet op de begane bevalt. Of een lift heb. Dit omdat de ambulance je niet via de trap en brancard naar beneden kan tillen.
    En dan gaan ze dus even van het ergste uit...en dat was geloof de enige echte 'eis'

3. lellebel2

lellebel2 Fanatiek lid

Feb 18, 2014
    2,325
    0
    0
    NULL
    NULL
    Een raam op de verdieping waar ik eventueel door de brandweer naar buiten gehaald zou kunnen worden.
    Bed op klossen
    Kraampakket
    Vit.k

Dat waren de belangrijkste dingen. Maar ik heb toch gekozen om in het ziekenhuis te bevallen.

4. Meisje93

Meisje93 VIP lid

Mar 21, 2015
    32,071
    14,402
    113
    Eigenlijk nooit besproken met ze.
    ze hadden wel 1x gevraagd of ik het kraampakket al had.

Nooit over nagedacht. :p

5. Maagd

Maagd Fanatiek lid

Jan 8, 2014
    3,683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Ik wilde in bad bevallen en daaraan stelt ze geen eisen. Liefst natuurlijk een bevalbad met loop/beweeg ruimte voor de verloskundige maar als ons eigen bad groot genoeg is mocht dat ook. Liefst wel een bed in de buurt. In mijn geval had ik bevalbad beneden staan en dan dus ook en matras beneden. Verder geen eisen.
    Mijn verloskundige zegt ook dat het niet voor niets is dat veel verloskundigen naar de fysio gaan omdat ze soms in rare houdingen moeten staan en daar last van krijgen.

6. Cjkm

Cjkm Actief lid

Sep 24, 2015
    136
    7
    18
    Een bed op 'werkhoogte' (klossen dus), die op de begane grond staat omdat ze je niet met spoed van boven naar beneden willen tillen..
    Erg logisch lijkt mij, wat een gedoe als je bijvoorbeeld met veel bloedverlies scheef de trap af gedragen moet worden. Geen pretje denk ik!
    Verder, ik heb info van de kraamzorg website geplukt waar staat wat je klaar moet zetten. Zo uit mijn hoofd het kraampakket, emmers voor afval en goed licht voor evt hechten na de bevalling.

7. riean

riean VIP lid

Apr 21, 2014
    5,779
    7,366
    113
    Ik wilde in ons eigen bad bevallen. Onze verloskundigen vinden dat gelukkig prima. Zij vonden het wel belangrijk dat er een bed in de buurt was, sowieso op dezelfde verdieping.
    Onze badkamer grenst aan onze slaapkamer, dus dat was geen probleem. Gelukkig maar, want ik ben begonnen met persen in bad, maar dat ging totaal niet, omdat baby nog niet ingedaald was, scheef lag, dus ik moest zo veel kracht zetten, dat kon echt niet in bad, ik gleed steeds weg. Ik was blij dat ik maar 4 stappen hoefde te doen voor ik op bed lag.

8. 26mei

26mei Fanatiek lid

Sep 22, 2013
    1,973
    330
    83
    Wat jullie zeggen was ik al een beetje bang voor. Dat wordt waarschijnlijk een bed op de babykamer zetten. In eigen bad is geen optie bij onze verloskundige. Hebben ze te weinig ruimte om erbij te kunnen. Binnenkort controle en er dan maar eens over hebben.
    Vind het zo zonde om weer naar het ziekenhuis te gaan zonder dat het nodig is. Daarbij was M. er met net iets meer dan 3 uurtjes. Als de 2e sneller gaat vraag ik me af of we het ziekenhuis halen hihi

9. Mjmw

Mjmw Actief lid

Dec 5, 2013
    221
    54
    28
    Thuis genieten van de meiden
    Winschoten
    Wij wonen boven. Dus zal ik sowieso 1 trap af moeten om naar het ziekenhuis te kunnen. In principe slapen wij op de tweede verdieping. Mijn verloskundige heeft geen eisen gesteld maar gaf wel aan dat het voor mezelf het prettigst was om op de verdieping waar ook de badkamer was te bevallen. Omdat je wellicht tijdens de weeën nog wilt douchen of na de bevalling lekker wilt douchen dan is dat eerder mogelijk dan dat je alsnog de trap af moet. Maar ze stellen geen harde eisen. Ons huis is groot zat dus hebben een bed op de speelkamer klaar staan voor de bevalling. Wat dat betreft raad ik het je wel aan iets op de babykamer klaar te maken. Een daar komt bij ze komen je echt wel helpen mocht je op de zolder verdieping zijn...

10. Logan

Logan Niet meer actief

Bij ons is het op de eerste verdieping, bed moet op de goede hoogte, ze willen rechts naast je kunnen staan, kraampakket aanwezig.

11. AnLo

AnLo Actief lid

Nov 16, 2014
    169
    0
    0
    NULL
    NULL
    Staat er niks op de website van je verloskundige?
    Bij mij waren de eisen:
    Bed op klossen
    Op de begane grond
    Aan 3 kanten vrij.

12. Kache

Kache VIP lid

Jan 11, 2012
    6,257
    1,165
    113
    Ik kan me niet herinneren dat daar eisen aan waren ;), in de zin dat ze gevraagd hebben hoe ik woonde, bed e.d.
    Ze hebben alleen gevraagd of kraampakket had en zo'n lijstje gekregen met wat er moest zijn. O.a. ondersteek/po, emmer voor afval, bed op bepaalde hoogte. Misschien dat daar ook wel iets over water/verwarming stond, geen idee.

Woon in een regulier rijtjeshuis, bevallen in ons eigen bed op eerste verdieping.

13. 26mei

26mei Fanatiek lid

Sep 22, 2013
    1,973
    330
    83
    Bedankt voor jullie reacties!

Eisen staan niet op website.
    Kraampakket/klossen etc. vanzelfsprekend. Zit vooral met dat het op zolder is met 1 verdieping lager de badkamer.

14. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    Hier ook gewoon op de eerste verdieping bevallen, ook niet van tevoren over gehad of het wel of niet mocht, want ik wilde toch in het ziekenhuis bevallen, tot het zover was, toen wilde ik echt niet meer naar buiten.
    Bed stond nog niet op klossen, hadden we gelukkig wel in huis, dus terwijl ik onder de douche weeën stond op te vangen heeft m'n man nog het bed op klossen gezet.
    Kraampakket hadden we in huis. Po en douchekruk ook. En ik had wel nieuwe emmers en vuilniszakken gehaald voor als ik eventueel thuis zou bevallen.

Heb wel eens gehoord dat als je boven de 100 kilo bent, je op de begane grond moet bevallen. Maar dit weet ik niet zeker.

15. nonski

nonski Actief lid

Jun 30, 2014
    159
    19
    18
    Overijssel
    Hier mag je niet op zolder bevallen, ivm als je bijv met ambulance richting zh moet. Op 1e verdieping mag wel tenzij je meer dan 100 kilo weegt. Dit om dezelfde reden. Beetje zwaar voor de ambulancevverpleegkundigen.

16. Fullmoon

Fullmoon Actief lid

Jan 17, 2016
    172
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn verloskundige is heel soepel.
    Voorheen woonde ik nog op een flatje (2 trappen) en dat was geen probleem. Ik zou op mijn slaapkamer mogen bevallen (dus nog een extra trap), maar voor mezelf zou ze aanraden om een bed in de woonkamer te zetten).

Inmiddels verhuisd naar een eensgezinswoning. Wil graag in bad bevallen. Zou zelfs in mijn eigen bad mogen. Maar we kiezen voor een bevalbad in de woonkamer. En, voor als de badbevalling niet kan/fijn is nog een extra bed in de woonkamer.

Het lijkt me vooral voor jezelf niet fijn om nog veel trappen te moeten lopen! Maar, het wordt mijn eerste kindje. Dus ik heb geen flauw idee natuurlijk.

Share This Page