Verschillen pijnbestrijding

Discussie in 'De bevalling' gestart door lillybit, 29 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lillybit

lillybit Actief lid

18 sep 2008
    336
    0
    0
    Haarlem
    Ik ben nu bijna 33 weken zwanger,
    En ik ga nu toch wel de kriebbels krijgen over de bevalling.
    Nu zit ik ook te denken aan welke verdoving.(als het nodig is)
    Ik weet dat je de ruggenprik hebten ook iets ander op morfinebasis.

Maar wat zijn de verschillen,en wat zijn de voor en nadelen tussen die twee?
    En is het nadelig voor mijn kleintje, kan ze wat van overhouden?
    Groetjes lillybit.

2. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Als je een ruggeprik krijgt, is de kans op een kunstverlossing groter. Dit is natuurlijk ook een klein risico voor de baby. Ik heb bij de eerste een ruggeprik gehad, en had zo weinig gevoel dat ik niet zelf kon persen, waardoor ze met de vacuum is gehaald.

Een pethidine-injectie heb ik bij de eerste ook gehad, hierdoor raak je helemaal van de wereld. Ik zou er zelf niet opnieuw voor kiezen. Ik spoog me helemaal leeg ervan en echt helpen deed het ook niet. De kleine kan er ook suffig van worden, maar of dat zo erg is, weet ik niet.

Zelf vond ik de beste pijnbestrijding de douche. Ik heb bij de tweede (bij de eerste mocht ik niet douchen, vanwege een inleiding) alles onder de douche in het ziekenhuis opgevangen, en toen had ik helemaal geen pijnbestrijding nodig, en verliep alles ook heel snel en soepel.

3. Mei2009mama

Mei2009mama Actief lid

8 sep 2008
    334
    0
    0
    Ik heb een ruggenprik gehad.. Ik was blijkbaar allergisch of iets, want ik heb mezelf helemaal open gekrabt! Daarvoor had ik pethidine gehad, daar was ik zo stoned van als een garnaal. Maar de pijn bestrijden deed de pethidine niet!

4. ingrid130

ingrid130 VIP lid

14 dec 2007
    20.859
    0
    0
    receptioniste
    assen
    Ik heb zelf pijnbestrijding via een pompje gehad, ik dacht dat dat pethidine was. Moet zeggen dat het mij absoluut niet heeft geholpen maar dit kan bij anderen natuurlijk wel goed helpen.

5. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    hmmm ok als ik dit zo lees wil ik dus absoluut geen pethadine. Mijn vk had het erover dat in het ziekenhuis waar ik wil bevallen je tussen 10.00 en 20.00 een ruggeprik kan krijgen en anders pethadine. Nou dat hoeft voor mij dus niet!

6. Done

Done Fanatiek lid

5 jan 2009
    2.634
    0
    0
    Huismoeder
    Ik heb het allebei gehad en ik vond de ruggenprik het fijnste.

De morphine daar werd ik misselijk van en ik raakte helemaal van de wereld.
    Ik kon horen wat er om mij heen gebeurde maar ik kon er niet op reageren.
    Het enige wat ik nog kon doen was mijn arm iets bewegen,mijn man dacht dat ik aan het slapen was terwijl ik klaar wakker was.
    De weeën werden er wel iets minder pijnlijk van maar ik beleefde het wel intenser,ik wist iedere wee ging meer pijn doen en er was geen eind in zicht voor mijn gevoel (werd er neerslachtig van).

De ruggenprik vond ik heerlijk,ik voelde amper wat van de weeën en ik wist dat het snel uitgewerkt was mocht ik moeten gaan persen.
    Ook kreeg ik er wat rust door en kreeg ik weer meer vertrouwen in de bevalling.
    Alleen toen hij op stop gezet werd moest ik wel even flink slikken want ik wist dat ik binnen korte tijd wel weer weeën zou voelen en de persweeën zouden komen (ook de weeën opwekkers gingen hard omhoog namelijk).

7. Speentje

Speentje Fanatiek lid

13 jan 2008
    1.343
    2
    0
    Ik heb juist weer hele goede ervaringen met pethadine. Tijdens de weeen heb ik pomje gehad met pethadine en voor mij werkte het echt perfect. Tussen de weeen door viel ik gewoon in slaap en de weeen zelf werden echt een stuk minder pijnlijk. Zo zie je maar weer hoe iedereen anders reageert op pijnbestrijding.

8. ingrid130

ingrid130 VIP lid

14 dec 2007
    20.859
    0
    0
    receptioniste
    assen
    Dan heb ik iets anders gehad met een pompje want ik mocht dus absoluut niet in slaap vallen terwijl ik dat zo graag wilde ivm het risico dat je dan in een coma raakt of dat je hart ermee stopt ofzo.

9. Speentje

Speentje Fanatiek lid

13 jan 2008
    1.343
    2
    0
    Tja, wellicht dat je dan iets anders hebt gehad, maar bij mij heeft niemand er wat van gezegd dat ik niet in slaap mocht vallen. Mijn man heeft het toen nog nagevraagd bij de verpleegkundige of dat geen kwaad kon, maar dat was niet zo. Ik vond het echt heerlijk. Tussen elke wee kon ik lekker op adem komen en me "opladen" voor de volgende wee.
    Zo zie je maar weer dat elk ziekenhuis toch weer een ander beleid heeft...

10. shraron

shraron Actief lid

31 aug 2007
    129
    0
    0
    Ik heb ook een ruggenprik gehad! Ik vond het suoer! Voelde de persweeen ook heel goed. Helaas is het toch een vacuum geworden maar dat kwam omdat Jason scheef lag.

Je kunt in sommige ziekenhuizen ook kiezen voor remifentanil (als ik het zo goed schrijf) Is een pompje waarmee je het med zelf kunt toedienen. Het heeft dezelfde werking als morfine maar is het niet! Je wor hier ook helemaal niet suf van en het kan veel minder kwaad voor de baby. Ik hoor bij ons in het zienehuis veel positieve verhalen hierover!

11. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Pethidine krijg je meestal via een prik in je been. Was het bij jullie geen Remifentanil in dat pompje?

12. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik heb pethidine gehad en toen dat uitgewerkt was heb ik een ruggenprik gehad. De pethidine was in het begin echt wel even een opluchting, het haalde de scherpe randjes even weg van de pijn. Maar na 2 uur werd de werking al snel minder en weer een uur later heb ik een ruggenprik gehad uiteindelijk.

Hier zeker geen nare ervaringen met pethidine. Met beiden niet overigens. Maarik was doodsbang voor een ruggenprik en had dus liever die pethidine prik in eerste instantie. Maarja, uiteindelijk was de pijn niet meer te houden en toen wilde ik dus wel die ruggenprik, ook al vond ikhet nog wat eng.. Maar op dat moment maakte het me weinig uit wat ze me gaven, als het maar werkte.

13. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    ik vraag me af of je uberhoubt zelf iets te kiezen hebt. ik zie het al voor me dat ik ga touwtrekken ik wil dat en dat merk. en de gyn zegt dan nee ik vind die beter. nee ik wil dat merk. ik weet niet hoor...

14. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Ik heb een pethidine-prik gehad. Zoals bij de meeste hierboven had ik niet het idee dat het werkte. Ik werd er erg suf van en was goed aan het ijlen. Achteraf heb ik er een heel naar gevoel aan overgehouden.
    Nog een nadeel van pethidine is dat je er onwijs vlak van voelt. Mijn baby was geboren en ik was alleen maar blij dat alles achter de rug was, maar had geen enkel besef dat mijn kind geboren was en ook geen enkel gevoel. Dat is een van de bijwerkingen van pethidine, dat wist van te voren wel.

15. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Dan heb jij Remifentanil gehad. Dat is ook morfine, maar toch anders dan Pethidine. Ik heb ook Remifentanil gehad, en ze hebben mij het verschil wel uitgelegd, maar dat ben ik vergeten.
    aan TS: Remifentanil gaat via een infuus in je lichaam, en je kan het bij jezelf toedienen door op een knopje te drukken, vlak voordat er een wee komt.

In ieder geval was ik wel tevreden over Remifentanil. Het neemt de pijn absoluut niet helemaal weg (wat een ruggeprik wel doet), maar het wordt wel enigszins 'dragelijk'. Voor mij wel althans (hoewel de weeën zwaar klote blijven en loeizwaar). Ik had zware rugweeën, en door de Remifentanil werden de ergste toppen van de weeën afgehaald, en werd ik zo stoned als een aap :) Daardoor kon ik tussen de weeën door een beetje doezelen. Ik lag wel aan de hartmonitor, zodat ze mijn hartslag in de gaten konden houden, omdat een bijwerking van Remifentanil inderdaad kan zijn dat je hartslag te traag wordt. Bij mij is dat echter niet gebeurd. Zolang je aan de hartmonitor ligt, en je goed in de gaten wordt gehouden, is Remifentanil echt wel veilig denk ik. Je kan jezelf ook niet overdoseren met dat pompje.

Ik weet nog dat ik als een idioot op dat knopje lag te drukken de hele tijd :)

16. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    O ja, ik weet alweer wat het verschil is tussen Pethidine en Remifentanil: Remifentanil is meteen uit je lichaam zodra je gaat persen, omdat je dan van het infuus wordt afgehaald. Pethidine blijft langer doorwerken, waardoor het een nadelig effect op de baby kan hebben.

17. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Mijn bevallingsverhaal en de pijnbestrijding die ik daarbij heb gehad:

Inmiddels ben ik bevallen van een gezonde dochter op 4-2-2009. Ze is uiteindelijk d.m.v. een sectio ter wereld gekomen. Om ± 00.45u begon het met een heftige menstruatieachtige pijn, die ging weer weg. Na een paar minuten weer. Dit ging even zo door. Ik heb om ±01.15u mijn vriend wakker gemaakt. Die heeft het Tens-apparaatje aangebracht. Dit werkte voor mijn gevoel goed, verder heeft Robert mij goed geholpen om de weeën op te vangen. Ze kwamen gelijk al om de 5 min. Dus dat is vrij snel. Tegen 04.00 uur zei ik: bel de verloskundige maar, die was er om 4.30 uur. 5 minuten voor haar komst braken m'n vliezen. E heeft me gecontroleerd en idd waren de vliezen gebroken en had ik al 4 cm ontsluiting. We hebben besloten gelijk naar het ziekenhuis te gaan. Ze had ook nog een ander stel alvast naar het ziekenhuis gestuurd. Zo kon ze ons allebei bijstaan bij de bevalling. Rond 5 uur waren we in het ziekenhuis. Het opvangen van de weeën ging goed en om 08.00 uur had ik 8 cm ontsluiting, dit schoot dus lekker op. Ondertussen was de andere mevrouw bevallen van een zoon. Op een gegeven moment kreeg ik lichte persdrang. (±10.00 uur) Weer gecontroleerd, ik had nog altijd 8 cm ontsluiting. Omdat dit lang duurde ben ik toen overgedragen aan het ziekenhuis. Ik/we werden aan het CTG gelegd om de baby en de weeënactiviteit te checken. Met de baby ging alles heel goed, de weeën waren niet krachtig genoeg. Ik werd aan een infuus gelegd met weeën opwekker.

En ik kreeg, omdat ik al een hele poos bezig was, een pethidine injectie in m'n been. Vooral tussen de weeën heb ik hier veel aangehad: ik goed uitrusten en viel zelfs af en toe even in slaap.

Het infuus met de weeën opwekker(oxytocine) had nauwelijks invloed op de weeën die ik had. Om 12.00 uur had ik nog steeds 8 cm. Het hoofdje lag niet diep genoeg en was erg beweeglijk. Er werd een gynaecoloog bijgehaald en er werd besloten tot een sectio. Toen ging alles in een rap tempo. Op de ok kreeg ik de ruggenprik: dit was voor mij een hele verlichting: geen weeën meer!Om 12.52 uur werd onze dochter Lisanne geboren.

Het TENS-apparaat mocht ik, tot het moment dat werd besloten om een sectio te doen, ophouden, ook tijdens het CTG. Door het TENS apparaatje had ik het gevoel ergens controle over te hebben, als er een wee kwam drukte ik op de boost-knop en tegelijkertijd begon ik te puffen. Het was dus ook een hulpmiddel om m’n ademhaling onder controle te krijgen/houden.

Aan de pethidine injectie heb ik dus wel wat gehad. Volgens mij was ik niet knetter stoned, zoals ik bij anderen heb gelezen. De ruggenprik kreeg ik op de OK. Toen was dat een hele verlichting. Omdat ik een hele poos op 8 cm zat konden ze hem niet eerder geven.

Het is wel zo dat aan pijnbestrijding d.m.v medicatie of het nou een ruggenprik/injectie of wat dan ook is een bepaald risico zit voor jou en je kindje. Heb weleens gehoord dat kindjes er suf en zelfs benauwd van kunnnen worden. Soms zo erg dat als ze geboren zijn moeite hebben met ademhalen. Als het met Lisanne niet zo goed ging had ik vast die pethidine niet gekregen denk ik. En met medicinale pijnbestrijding wordt de kans op een 'kunstverlossing' groter dan zonder pijnbestriijding.

Groeten Saskia

18. Smallville

Smallville VIP lid

1 jul 2006
    10.358
    0
    0
    Ik heb ook een pethidine prik gehad, heerrlijk
    ik had al 6 uur een weeenstorm met maar 2 cm ontsluiting, en had geen kans om op adem t ekomen tussen weeen.
    Dus uiteidnelijk pethidine prik gehad. en ben toen in slaap gevallen, duurde ongeveer 2 uur. daarna kwam pijn etc weer hefig terug maar toen was had ik weer wat energie en ondertussen 6 cm onsluiting.

Dus volgende keer mag bij mij de pethidine prik weer.

Deel Deze Pagina