zwangerschapscholestase neem af ?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door ping, 13 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ping

ping Lid

29 aug 2006
    25
    0
    0
    docent
    spijkenisse
    hallo,

2 weken terug hebben ze doordat ik zo erg jeuk had ondekt dat ik cholestase heb. de waarden van de galzouten waren 99. de leverwaarden waren ook 2x verhoogd en na een week steeds bloedprikken daaleden die waarden weer tot bijna normaal (nog licht verhoogd)
    ik ben nu 32 weken zwanger en zou willen weten af het bij andere ook weer redelijk normaal werd en eventueel daarna weer steeg. op internet lees ik alleen maar dat het niet daalt eigenlijk en dat is bij mij op dit moment wel het geval, gelukkig. mijn gyn is vrij vaag en kan niet echt duidelijk zeggen of het vaak terugkomt of niet. hij zegt wel dat het wat kan varieren.
    graag dus de ervaring van anderen bij wie het ook varieerde of wegbleef of erger werd

2. BrasilPrincess

BrasilPrincess Bekend lid

24 mrt 2008
    593
    0
    0
    mag ik vragen wat voor jeuk je hebt? heb zins week over hele lichaam jeuk en kleine rode bultjes word gek van jeuken niet werkt

3. ping

ping Lid

29 aug 2006
    25
    0
    0
    docent
    spijkenisse
    de jeuk die ik had zat vooral heel erg onder mijn vowtzolen en handpalmen. voor de rest overal en ook op de rrarte plekken (in mijn neus,gehemelt,keel en oren)
    je ziet niets aan mijn huid qua bultjes of rode vlekjes. het wordt veroorzaakt door de galzouten die in je bloed zitten
    heb nu heest geen jeuk op het moment doordat de waarden allemaal gezakt zijn.
    verder had ik ook last van misselijkheid en hele donkere oranje urine

succes en sterkte met je jeuk. als je het niet vertrouwd zou ik gewoon ff je verloskundige bellen zodat je voor de zekerheid bij een gyn langs kan om bloed te prikken

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Vervelend dat je cholestase hebt, maar wat fijn dat het weer weg lijkt te zijn! Volgens mij komt het niet zo vaak voor, dus ben benieuwd of je nog reacties krijgt waar je wat aan hebt ;)

Ik had vanaf 36/37 weken ook erge jeuk, over mijn hele lichaam, maar juist niet mijn handen en voeten. De vk heeft mij toen bloed laten prikken, maar er was niets afwijkends te vinden, 'gewoon' zwangerschapsjeuk.... gek werd ik ervan! Ik hoop maar dat ik het deze keer niet krijg...

5. rachel30

rachel30 Lid

12 aug 2009
    68
    0
    0
    ik heb het wel gehad en het is echt heel gevaarlijk, mijn waarden gingen op en neer.. dan waren ze goed en dan niet.
    hou iig de vinger aan de pols en mocht je kindje minder bewegen gelijk aan de bel trekken het is levensgevaarlijk voor je kind.
    martijn hebben ze met 34.2 weken met spoed gehaald.
    had geen minuut later moeten duren.
    ik wil je niet bang maken, maar de arts moet wel de ernst ervan inzien.
    wanneer je goggled op zwangerschapscholestase dan kun je lezen hoe ernstig deze ziekte is..
    en dat het overgaat dat kan ik me niet voorstellen alleen met med kan het terug worden gedrongen, maar uit zichzelf kan dit niet.

6. ping

ping Lid

29 aug 2006
    25
    0
    0
    docent
    spijkenisse
    dank je voor je reactie.
    ik weet ook niet goed hoe het komt dat de waarden nu weer bijna normaal zijn. ze houden me inderdaad heel goed in de gaten. krijg 2 keer per week ctg en bloedprikken
    maar als die waarden bij jou daalden waren we dan ook bijna normaal en stegen ze dan weer flink ?
    ik houd bij mezelf alles heel goed in de gaten en voel me nu ook goed.
    ik krijg geen medicijnen ofzo nu
    maar het klopt dus dat het kan hollen, teruglopen en stilstaan ?
    niet echt fijn dan denk je steeds dat het wel goed zit, want ik weet wat die hoge waarden met je kindje kunnen doen ja.

7. Marieke1978

Marieke1978 Actief lid

16 sep 2008
    410
    0
    0
    Hoi hoi,

Ik ben 16 dagen geleden bevallen na ingeleid te zijn met 39 weken.

Ik had ook verhoogde leverwaarden. HIer zijn ze bij toeval achter gekomen . Buiten deze verhoogde leverwaarden had ik niets. Maar nu ik jou verhaal zo lees ga ik pas goed nadenken. Ze hebben me 3x opgenomen en getest op alle zwangerschapsziektes, alle mogelijke andere leveraandoeningen, echo's en scans gemaakt maar er kwam niets uit. Ook was ik niet ziek van de verhoogde waardes. Ze daalden en stegen en daalden en stegen....vreselijk onzeker allemaal.

Maar ik lees in jou verhaal dat je last hebt van erg donkere urine (had ik ook heel erg), jeuk in/aan je oren en gehemelte (had ik ook) en nog wat andere kleine dingen. Jeuk aan hand en voetzolen, hetgeen echt bij cholestase past, had ik niet. Ik heb tijdens mijn zwangerschap 16 artsen gezien omdat niemand er achter kon komen wat ik nu precies had.

Nu ik inmiddels bevallen ben zijn mijn waarden weer omlaag. Ik moet midden oktober weer naar de leverarts en hoop natuurlijk dat ze zijn blijcen dalen. Dan zou het dus echt zwangerschapsgerelateerd zijn geweest, hetgeen ze ook vermoeden. Ze hebben de term PARTIELE ZWANGERSCHAPSZIEKTE ook al eens laten vallen, gedeeltelijke zwangerschapsziekte.

Nou ja, ik weet het ook niet....weet alleen dat ik er nu zo goed als af ben, 2 weken na de bevalling. Zorg dat ze het goed in de gaten houden!!! Heel veel succes en misschien heb je iets aan mn verhaal.

Grt Marieke

8. rachel30

rachel30 Lid

12 aug 2009
    68
    0
    0
    ping je hebt een pbtje terug:)

marieke de waardes bij mij gingen ook op en neer en ik denk ook dat het per persoon verschilt in welke mate je het hebt of krijgt.
    pas na 2 mnd na de geboorte van mijn zoontje waren mijn waardes weer normaal, maar ik had hierbij ook een vergiftiging opgelopen eer dat dat normaal was??

Deel Deze Pagina